راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE FUND) گروه مالی فیروزه

رسانه کلیک - نشست خبری راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی توسط گروه مالی فیروزه که موفق به کسب مجوز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور از سازمان بورس و اوراق بهادار شده به صورت آنلاین برگزار شد. 

راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE FUND) گروه مالی فیروزه

نشست خبری خبر راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی توسط گروه مالی فیروزه که موفق به کسب مجوز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشوراز سازمان بورس و اوراق بهادار شده، با حضور رامین ربیعی مدیر عامل، حسن ملیحی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه و جمعی از اهالی رسانه به صورت آنلاین برگزار شد.
استراتژی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در جهان چه قرار است؟
در ابتدای این نشست خبری، رامین ربیعی با عنوان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در دنیا با استراتژی‌های مختلف از لحاظ حوزه فعالیت و نوع سرمایه‌گذاری تأسیس می‌شوند، به شناخته‌ شده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و گفت:« متداول‌ترین نوع سرمایه‌گذاری سراغ شرکت‌های غیر بورسی رفتن است که به دلیل عدم سرمایه کافی، دانش مدیریتی و یا تکنولوژی جدید موفق به تحقق کامل پتانسیل‌های خود نشده‌اند. در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بلوک‌های مدیریتی این کسب و کارها را خریداری و ساختار مدیریتی آن‌ها را متحول می‌کنند. این صندوق‌ها با پایش و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با پتانسیل رشد بالا و بازار مناسب محصول، درصدد یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بالاترین بازدهی ممکن برای سرمایه‌گذاران هستند. همچنین، با مدیریت پیوسته ریسک در مراحل مختلف چرخه عمر، توسعه بازار محصول، بهبود ساختار مالی شرکت، ارزش‌گذاری طرح‌ها، تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی و تنظیم قراردادها، به دنبال خلق ارزش و کسب موفقیت برای شرکت‌های سرمایه‌پذیرند.»
مدیر عامل فیروزه با افزودن این نکته که استراتژی دیگر سرمایه‌گذرای این صندوق‌ها این است که سراغ شرکت‌های آینده‌دار غیربورسی می‌روند و سهامدار اقلیتی آن‌ها می‌شوند؛ صبر پیشه می‌کنند تا این شرکت‌ها پس از چند سال وارد بورس شوند، ادامه داد:« در برخی نقاط دنیا استراتژی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به این صورت است که وارد حوزه‌های زیرساختی کشور می‌شوند و با سرمایه‌گذاری بلندمدت زیرساخت‌های کشور را توسعه می‌دهند.»
پذیره نویسی از فردا
ربیعی با اشاره به دلیل راه‌اندازی صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه گفت: « ما از ابتدای فعالیت، قصد راه‌اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی را داشتیم، ولی به دلیل تدوین نشدن قوانین مربوط به این صندوق‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار این امکان برای ما در آن زمان وجود نداشت. در حال حاضر که این امکان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ما به عنوان دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور از فردا پذیره‌نویسی خود را آغاز خواهد کرد.»
به گفته مدیرعامل این گروه «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه» در راستای ارزش آفرینی برای سرمایه‌گذاران و پویایی اقتصاد کشور گام برخواهد داشت.
در ادامه این نشست حسن ملیحی، عضو کمیته سرمایه ‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه با اشاره به این موضوع که در بازار «در بازار سرمایه خلائی وجود دارد به مزایای راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و افزود:« خلا در بازار سرمایه، سبب می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط فرصت‌های استفاده از بازار را از دست بدهند. در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط غیربورسی کمک می‌کنند تا از دانش و سرمایه بهره‌مند شده و مسیر هموارتری برای ورود به باار سرمایه داشته باشند.»
حسن ملیحی، در خصوص روند فعالیت این صندوق گفت: «مبلغ اولیه صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه ۱۰۰۰ میلیارد ریال است. هر فرد برای سرمایه‌گذاری باید حداقل ۱ میلیارد ریال، معادل ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری را خرید کند. هر فرد در زمان پذیره‌نویسی باید ۳۵ میلیون تومان را به عنوان ودیعه پرداخت کند. دوره فعالیت صندوق از تاریخ ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها آغاز و به مدت ۶ سال ادامه خواهد یافت.»
او با تاکید بر این نکته که مابقی مبلغ پس از انجام اولین سرمایه‌گذاری از افراد دریافت خواهد شد افزود: «صنعت‌های هدف این صندوق برای سرمایه‌گذاری درصنعت‌های کشاورزی و دام‌پروری، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، کسب‌وکارهای حوزه لجستیک و بسته‌بندی، صنایع فلزی و معدن و صنعت کاغذ و مقوا است.»
به گفته ملیحی «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» عهده‌دار مدیریت صندوق و «موسسه حسابرسی هوشیار ممیز» متولی آن خواهد بود. «موسسه حسابرسی فرازمشاور دیلمی پور» نیز وظیفه‌ی حسابرسی صندوق را بر عهده خواهد داشت. «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» در همکاری با شرکت «سرمایه گذاری سبحان» و «شرکت ترغیب صنعت ایران و ایتالیا» اقدام به تاسیس این صندوق در کشور نموده است.
شایان ذکر است گروه مالی فیروزه که در کارنامه خود سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی موفقی در شرکت‌های پتروشمیران، پایانه صادراتی گلشن آرا ارم، استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی امید فارس، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی البرز قزوین، موسسه محتوانگاران نوآور طرفداری و... دارد، در روز دوشنبه مورخ 17 آذر 99 پذیره‌نویسی صندوق مذکور را نزد شرکت فرابورس ایران با سرمایه 1000 میلیارد ریالی و به مدت 6 روز کاری آغاز خواهد کرد.

ارسال نظر