ته نخ: رجیستری در ایران؛ پولی در جیب عراق

رسانه کلیک - رجیستری در ایران از سال گذشته مشکلات زیادی برای کاربران به همراه داشته است. این طرح علاوه بر افزایش قیمت گوشی، باعث کاهش عرضه آن نیز شده است.

ته نخ: رجیستری در ایران؛ پولی در جیب عراق

بیش از ۱۳ ماه است که طرح رجیستری تلفن همراه در بازار ایران اجرا می‌شود اما بیشترین سود این طرح در جیب کشورهای همسایه به‌ویژه عراقی می‌رود.

رجیستری دستگاه‌های همراه با هدف جلوگیری از واردات غیرقانونی و غیررسمی به کشور نیمه دوم سال ۹۶ در ایران آغاز به کار کرد اما نه تنها به این هدف نرسید بلکه واردات رسمی گوشی به ایران را بسیار کاهش داد تا جایی که هم‌اکنون گوشی‌های برند هواوی، سامسونگ و آنر به صورت مسافری و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

این واردات مسافری و غیر رسمی سبب شده تا دفاتر رسمی فروش برندهای معتبر دنیا و نمایندگی‌های رسمی فروش نتوانند واردات رسمی خود را به صورت قبل ادامه دهند. این افزایش چند برابری فروش را برای نمایندگی‌های رسمی و دفاتر فروش‌ها در کشورهای همسایه از جمله عراق و امارات را در بر داشته باشد.

البته سهم عراق از واردات مسافری بیشتر است. دلیل سهم بالای فروش عراق به خاطر واردات مسافری در ایران، وجود مرزد خاکی گسترده با ایران است. ورود گوشی از طریق مرزهای خاکی، بسیار راحت‌تر و با دغدغه کمتر از مرزهای آبی و هوایی است.

نظارت بالا در بنادر و هزینه‌های بالای حمل و نقل با کشتی، لنج و قایق موتوری باعث می‌شود، وارادات مسافری از طریق‌ آبهای خلیج فارس مشکل بوده و از نظر اقتصادی توجیه نداشته باشد. هزینه‌های بالای حمل‌ونقل هوایی نیز از قبل سبب حذف این گزینه برای واردات گوشی‌های تلفن همراه شده بود.
پس بهترین گزینه برای واردات مسافری برندهای پرفروش گوشی در ایران، مرزهای خاکی است. مرزهای خاکی به دلیل گستردگی عامل خوبی برای وارادات گسترده گوشی به صورت مسافرتی است.

مرزهای گسترده خاکی مشترک ایران و عراق و وجود نمایندگی‌های رسمی فروش برندهای معتبر تلفن‌ همراه در این کشور، سبب شده تا میزان وارادات مسافری از این کشور افزایش یافته و میزان فروش گوشی‌های هوشمند را در این کشور به دلیل اجرای طرح رجیستری در ایران چند برابر شود.

به زبان ساده اجرای طرح رجیستری در ایران سبب افزایش فروش و درآمد نمایندگی‌های برندهای معتبر موبایل در عراق شده است. این روند در آمار میزان فروش نمایندگی‌های سامسونگ، آنر و هواوی نیز به وضوح دیده می‌شود.

بنابر این به وضوح می‌توان گفت سود رجیستری در این به جیب بازار موبایل در عراق وارد می‌شود.

ارسال نظر