رد پای استخراج بیت کوین دولتی در آلودگی هوا!

رسانه کلیک -برخی از کارشناسان معتقدند موضوع ارتباط آلودگی هوا و استخراج بیت کوین می‌تواند کاملا منطقی باشد؛ چراکه حداقل هشت درصد از ماینینگ دنیا در ایران استخراج می‌شود و بعید است که این حجم از استخراج با روش‌های غیرقانونی و خانگی صورت بگیرد!

رد پای استخراج بیت کوین دولتی در آلودگی هوا!

آلودگی هوا موضوعی است که هر سال دامن کلان‌شهرها خصوصا تهران و اطرافش را می‌گیرد. اما امسال با توجه به محدودیت تردد به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود 10 درصد ترددها با کاهش روبه رو شد. اما بر خلاف انتظار این موضوع نه تنها در کاهش آلودگی هوا اثری نداشت که حتی به گفته بسیاری از کارشناسان در مقایسه با سال پیش میزان آلودگی با سیر صعودی همراه شده است.

از طرفی آلودگی هوا باعث شده که این روزها موضوعی داغی به نام مازوت تبدیل به ترند روز شبکه های اجتماعی شود.

در حالی که مقامات دولتی افزایش مصرف گاز خانگی را دلیل اصلی قطعی برق برخی نیروگاه‌ها عنوان می‌کنند و می‌گویند این موضوع زمینه استفاده از مازوت را برای تولید برق برای آنها چیده است. و تاکیدا می‌گویند:« مردم گاز کمتری مصرف کنند تا هم ناچار به تنفس مازوت نشوند و هم برق آنها قطع نشود.» اما بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی این موضوع را به تولید ماینینگ رمز ارز و خصوصا بیت کوین توسط نهادهای دولتی ارتباط می‌دهند.

با توجه به افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین طی یک ماه گذشته و رسیدن قیمت هر واحد آن به حدود بالای 30/000 هزار دلار ، استخراج این ارز دیجیتال در ایران با توجه به پایین بودن قیمت برق افزایش شدید داشته ؛ بطوریکه برای استخراج یک بیت کوین حدود 60 الی 70 میلیون هزینه برق مصرفی در بالاترین حالت نیاز است.

عامل سود آوری بالای استخراج ارز دیجیتال ، باعث افزایش شدید سرمایه گذاری (بیشتر غیر قانونی) ایجاد مراکز استخراج در سوله‌های صنعتی خالی در اطراف البرز و تهران شده ؛ و باتوجه به اینکه تغذیه این دستگاه‌های استخراج (ماینر) فقط با برق هست ، باعث افزایش نسبی مصرف برق در مناطق تهران و کرج و نیز برخی مناطق کشور در فصل زمستان شده است.

نیروگاه های تولید برق که بسیاری از آنها گازی هستند؛ این روزها گاز آنها قطع شده یا محدوده شده ، و نیروگاه ها برای جبران افزایش مصرفی برق به مصرف مازوت برای تولید برق روی آورده اند!

بر اساس این فرضیه، دولت با توجه به افزایش قیمت بیت‌کوین در حال استفاده از ظرفیت شبکه برق کشور برای تولید این رمزارز است؛ در نتیجه ناچار است برای تولید برق بیشتر، گاز و مازوت استفاده کند اما اینکه این موضوع چقدر می‌تواند درست باشد نیز با نظرات موافق و مخالفی همراه است.

دو نظریه متفاوت در رابطه با ارتباط استخراج بیت کوین و آلودگی هوا!

برخی از کارشناسان صنعت ماینینگ با اشاره به اینکه صنعت ماینینگ در ایران گسترش چندانی نیافته تا فشار قابل توجهی به شبکه برق کشور وارد ‌نمی‌کند، وجود چنین ارتباطی را بعید عنوان می‌کنند.

دلیل اصلی این عده این است که باور دارند استخراج رمزارز در تابستان ، ممکن است مشکلاتی را برای شبکه برق ایجاد کند، اما در زمستان که مصرف برق کاهش می‌یابد ماینینگ نمی تواند فشاری برای شبکه باشد.

در مقابل برخی از کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند کاملا منطقی باشد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان حداقل هشت درصد از ماینینگ دنیا در ایران استخراج می‌شود و بعید است که این حجم از استخراج با روش‌های غیرقانونی و خانگی صورت بگیرد!

به باور این کارشناسان ماینرهای معمولی به منابعی مثل برق پنج مگاواتی دسترسی ندارند و چنین امکانی در کارخانه‌های بزرگ، نهادهای دولتی یا در جوار نیروگاه‌ها یافت می‌شود. بنابراین به احتمال قوی برخی نهادهای دولتی که به برق پرقدرت دسترسی دارند در حال انجام ماینینگ صنعتی هستند.

با توجه به این دو احتمال ظاهرا این روزها مصرف مازوت و آلودگی هوا چندان بی ربط به موضوع استخراج بیت کوین نیست و شاید این روزها تنگی نفس و سختی تنفسی که گریبان شهروندان را گرفته ریشع در استخراج بیت کوین دارد. بیت کوینی که رسما خبری از استخراج آن نیست و قرار هم نیست در نهایت سودی نصیب مردم عادی کند!

ارسال نظر