ریال ایران بی‌ارزش‌ترین پول جهان است!

رسانه کلیک -در حالی کشور ایران با ریال در جایگاه اول بی ارزش ترین پول جهانی ایستاده است که ویتنام و هند رتبه های دوم و سوم را به نام خود ثبت کرده‌اند.

ریال ایران بی‌ارزش‌ترین پول جهان است!

در حالی که براساس قانون پولی و بانکی کشور واحد پول ملی ایران ریال است با بروز تورم‌های پیاپی در سال‌های اخیر قیمت کوچکترین کالای قابل معامله با ریال نیست و این به لحاظ اقتصادی به چه معناست؟ آیا ارزش پول ملی مهم است؟ برای تقویت آن چه باید کرد؟

ارزش پول ملی در دو معنا به کار می رود: یکی به معنای نرخ برابری با ارزهای خارجی و دیگری به معنای ارزش دارایی های بانک مرکزی. عمده مردم ارزش پول ملی را به معنای نخست به کار می برند. نرخ برابری ریال با ارز، برآیند کنش‌ها و واکنش‌های متقابل عرضه و تقاضای ارز است. منبع اصلی فروش ارز صادرات کالاها و خدمات و هدف اصلی از خرید آن، واردات کالاها و خدمات است.

علاوه‌ بر صادرکنندگان و واردکنندگان، سفته‌بازان و کسانی که برای حفظ ارزش دارایی‌های خود ارز نگهداری می‌کنند نیز در میان خریداران و فروشندگان آن هستند.


جدا از مباحث تئوریک، دو روش ساده برای تعیین ارزش پول ملی وجود دارد. یکی تخمین نوسانات پول ملی کشور در مقایسه با سبد ارزی شامل دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن در یک بازه زمانی مشخص است.

روش دیگر هم قدرت خرید پول ملی در بازارهای جهانی است. هر چند مردم کوچه و بازار بیش از هر کس دیگری درک می‌کنند که تا چه اندازه پول‌ ملی‌شان ارزش دارد.

اما جدیدترین خبر در این نکته است پول ایران بی ارزش ترین پول در جهان شده و این موضوع در ماه‌های اخیر به شدت توجه برانگیز شده است. ریال ایران در حال حاضر در بازار آزاد ارزشی در حدود یک ۱۶۰ هزارم دلار دارد (به عبارت دیگر هر دلار آمریکا حدودا به مبلغ ۱۶۰ هزار ریال مبادله می‌شود!)

اکسچنج کردن پول در کشوری که کم ترین ارزش پولی را دارد بیشترین صرفه را در این زمینه دارد. ایران در حال حاضر با ارزش پولی پایین تر از تمام کشورها بهترین گزینه برای اکسچنج کردن پول سایر کشورهاست! گزینه خوبی که کمترین ارزش پولی را دارد.

در جدولی که اخیرا در این خصوص منتشر شده است ایران در حالی پرچمدار بی ارزش ترین پول جهان است که دانگ ویتنام و روپیه هندوستان در رتبه های دوم و سوم خودنمایی می کنند.

بخشی از د لایل بی ارزش شدن پول ایران را می توان تحریم های اقتصادی دیگر کشور ها دانست. ایران به بازار های جهانی دسترسی ندارد.

اما کاهش ارزش بی سابقه پول ایران در چند ماه گذشته باعث شده تا در لیست بی ارزش ترین پول های جهان، واحد پولی ایران جایگاه اول را داشته باشد.

ویتنام که در جایگاه دوم قرار گرفته؛ هنوز نتوانسته از اقتصاد دولتی به سوی اقتصاد بازار مهاجرت کند و به تدریج ارز پول رایج این کشور کاهش یافته است.

فرانک پول کشور گینه در رتبه چهارم از نظر کمترین ارزش جهانی است و در رتبه پنجم این جدول کیپ لایوس خودنمایی می کند.


با توجه به نرخ تورم بالا، پیشرفت فقر و رونق گانگسترها، پول کشور گینه که کشوری آفریقایی است را با بیشترین افت روبه‌رو کرده است. از طرفی پول کشور لائوس تنها پولی است که ارزش ها پایین نیامده بلکه از ابتدا نیز با ارزش پایینی چاپ می شده است. از سال 1952 که پول این کشور به چاپ رسید در برابر دلار قدرتمند شد و کم کم به رشد خود ادامه داد.

جایگاه ششم در حالی به سیرالئون تعلق دارد که که رتبه هفتم به ازبکستان اختصاص پیدا کرده است.

سیرالئون کشور آفریقایی به شدت فقیری است که وضعیت آشفته ای دارد و در این وضعیت آشفته مانند جنگ و بیماری نمی توان انتظاری هم از بالا بودن ارز پول آن داشت.

گارانی پاراگوئه هشتمین جایگاه کم ارزش ترین پول را به خود اختصاص داده و رتبه نهم به ریل کامبوج تعلق گرفته است.

پاراگوئه دومین کشور فقیر آمریکای جنوبی است. در این کشور رکود اقتصادی فاجعه باری در جریان است که همین باعث افزایش نرخ تورم، فساد، کیفیت پایین آموزش و افراد زیاد بسیار فقیر و نرخ بالای بیکاری شده است. پاراگوئه کتان و سویا صادر می کند ولی این برای تامین مخارجش کافی نیست.

ریل کامبوج ارز ایلات مونارک در جنوب شرقی آسیا است. این واحد پولی در سال 1995 به منظور گذر از واحد هند و چینی پیاستر به کار گرفته شد. در ابتدا ریل نرخ تبدیل بسیار پایینی داشت و در بین محلی ها که تصمیم گرفته بودند تا از ارز های خارجی استفاده کنند، محبوب نبود.

بخش بزرگی از جمعیت کامبوج در حال حاضر مایل به پرداخت هزینه ها از طریق دلار آمریکا هستند که همین نیز باعث کاهش ارز پول رسمی این کشور شده است.

اما در جایگان دهم و به قول معروف لبه تیغ یات کشور برمه جای گرفته که شاید با کمی تغییر و تحول بتواند از حضور در این جدول کنار بکشد اما نکته ای که غیر قابل انکار است در این است که در حال حاضر نامش در این جدول است.

نکته تاسف بار در این حقیقت نهفته است که در حال حاضر پول کشور ما در کل جهان کمترین ارزش پولی را داراست و حتی از کشورهای فقیر آفریقایی نیز در این خصوص سبقت گرفته ایم. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا روزی فرا خواهد رسید که ارزش پولی ما سیر صعودی داشته و ارزش هر ریال از ۱۶۰ هزارم دلار کمتر شده و دلار در بازار ارزان شود.

ارسال نظر