مهلت ثبت نام در سامانه املاک و مسکن به پایان رسید | آغاز مذاکرات جهت تمدید ثبت نام

رسانه کلیک - با اعلام بسته شدن سامانه املاک و مسکن از ساعت ۲۴ نوزدهم خرداد ماه، این سوال برای بسیاری از جاماندگان ثبت نام در این سامانه مطرح‌شده است که آیا زمان ثبت نام تمدید خواهد شد؟ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر از احتمال تمدید داد.

مهلت ثبت نام در سامانه املاک و مسکن به پایان رسید | آغاز مذاکرات جهت تمدید ثبت نام

به گزارش کلیک، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۱۹ خرداد مهلت ثبت خانه در سامانه املاک و مسکن به پایان رسید اما بسیاری از افراد نتوانستند اطلاعات واحد مسکونی خود را در این سامانه ثبت‌ کنند. ازاین‌روی محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه فردا در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و سایر معاونت‌ها در خصوص تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تصمیم گرفته خواهد شد، گفت:

با توجه به درخواست بسیاری از متقاضیان در رابطه با ثبت نام نکردن در سایت امکان تمدید کردن مهلت ثبت نام وجود دارد.

ثبت نام در سامانه املاک و مسکن برای همه الزامی است

طبق الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹) تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف شدند تا اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نام کنند.

محمود زاده در ادامه سخنان خود در مورد تمدید زمان ثبت نان در سامانه املاک و مسکن گفت:

درخواست و پیشنهاد برای تمدید مهلت ثبت نام در این سامانه را ارائه کرده‌ایم و ممکن است تا مهر و یا دو ماه دیگر و یا کمتر تمدید شود اما هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: فردا همچنین در رابطه با پرداخت وام ودیعه مسکن و تعیین سقف اجاره تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.

او اظهار کرد: ممکن است این تصمیم توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود و ممکن است توسط خود وزارت راه و شهرسازی بیان شود.

این مقام مسئول یادآور شد: چندی پیش شایعاتی مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و مسکن مطرح‌شده که تمامی آن‌ها را رد می‌کنم چرا که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

معاون مسکن مساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌زمان با ثبت نام متقاضیان، بررسی و پالایش آن‌ها هم انجام می‌شود، افزود: متقاضیان باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در رابطه با ثبت نام در این سایت را انجام دهند.

مالیات برای مالکان بیش از 5 واحد مسکونی

بر اساس این گزارش افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحد‌های مسکونی در یک شهر یا در شهر‌های مختلف باشند، به‌هرحال درصورتی‌که یک مالک، بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود. همچنین اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

گفتنی است، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به‌هرحال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود و بعدازآنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد؛ باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خود اظهاری مراجعه کند.

زمان ثبت اطلاعات در سامانه املاک و مسکن برای دومین بار تمدیدشده بود

بر اساس تمهیدات وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای طرح که از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را داشتند که تا ۹ اردیبهشت بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند. به همین ترتیب پس‌ازآن برای افراد جامانده از ثبت‌نام طبق اعلام از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد امسال امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم‌شده بود.

ارسال نظر