سندباکس بانک مرکزی جایگزین مجوز برای مدل‌های تجاری جدید خواهد بود

رسانه کلیک – مدیر پروژه سندباکس بانک مرکزی از آغاز فعالیت این سندباکس در ماه آینده خبر داد. پیش‌ازاین نیز سندباکس بازار سرمایه‌ به‌عنوان اولین تنظیم‌گر بخش، رسما آغاز به فعالیت کرده بود.

سندباکس بانک مرکزی جایگزین مجوز برای مدل‌های تجاری جدید خواهد بود

به گزارش کلیک، به نقل از پیوست؛ قرار بود بانک مرکزی با همکاری شرکت شاپرک اولین پذیرش کسب‌وکارهای فین‌تکی را در سندباکس خود تا بهار ۱۴۰۰ کلید بزند اما این سند باکس در تاریخ اعلام‌شده راه‌اندازی نشد. این مسئله خود موجب تعلیق بسیاری از طرح‌های حوزه رمزارزی شد. اما ظاهرا قرار است این پروژه تا مرداد سال جاری راه‌اندازی شود.

علیرضا امیری در نشست کلاب هاوس «سندباکس؛راهکار جایگزین مجوز برای مدل‌های تجاری جدید» با بیان اینکه کارهای عملیاتی سندباکس بانک مرکزی به پایان رسیده است، گفت:

تا پایان تیرماه سعی می‌کنیم سندباکس بانک مرکزی را راه‌اندازی کنیم تا به تعهدی که داشتیم، عمل کنیم. ضمن اینکه خیلی استقبال می‌کنیم تا با همکارانی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنیم و از تجربه‌ها آن‌ها بهره بگیریم.

علی عبدالهی،رئیس کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان محیط‌های آزمون در این جلسه هم در مورد سند باکس بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید مدارک و مستندات خود در مورد سند باکس را در سامانه ایران تما بارگذاری کند، گفت:

ما باید بررسی کنیم که الزامات لازم را رعایت کردند یا نه. به‌عنوان‌مثال یکی از الزامات کارگروه این است که حتما نماینده بخش خصوصی و ذینفعان مختلف باید در شورای راهبری سندباکس حضور داشته باشند. نباید تنظیم‌گر بخشی سندباکسی راه‌اندازی کند و تنها خودش طرح‌ها را بررسی و رد و تایید کند.

او ادامه داد:

وظیفه ما در کارگروه به‌عنوان فرا سندباکس بررسی سندباکس‌های تنظیم‌گر بخشی است. البته طرح‌هایی هم که در سایت ثبت می‌شوند هم بررسی و به تنظیم‌گر بخشی ارسال می‌کنیم.اگر شکایت و اعتراضی در محیط سندباکس وجود داشت،در کارگروه به این طرح شکایت رسیدگی می‌شود.

همکاری سندباکس بازار سرمایه و سندباکس بانک مرکزی

ندا بشیری، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با ابراز خرسندی از راه‌اندازی سندباکس بانک مرکزی از امکان همکاری سندباکس بازار سرمایه و سند باکس بانک مرکزی در آینده گفت و در این مورد توضیح داد:

چالش‌های پیش‌آمده در بازار سرمایه یا بازار پولی به دلیل عملکرد جزیره‌ای هر یک از این بازارها بوده است. درحالی‌که در تمام دنیا یک حلقه‌ای این دو بازار را به هم وصل می‌کند.

وی در ادامه همکاری این دو سندباکس برای رسیدن به موفقیت را لازم دانسته و از آمادگی سندباکس بازار سرمایه برای همکاری با کارگروه و بانک مرکزی خبر داد.

وی همچنین در ادامه گفت:

اگر یک نفر از سندباکس بازار سرمایه در سندباکس بانک مرکزی حضور داشته باشد یا برعکس یا این سندباکس‌ها با هم جلسات مشترک داشته باشند اجرای این پروپوزال ممکن خواهد شد.

وظایف کارگروه به‌عنوان فرا سند باکس چیست؟

جعفر محمدی، نماینده بخش خصوصی در کارگروه سندباکس و عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران با تایید صحبت‌های بشیری تاکید کرد:

یکی از وظایف کارگروه به‌عنوان فرا سندباکس این است که مانند پنجره‌ای واحد نظاره‌گر تمام طرح‌ها بوده و با یافتن طرح‌های مشترک، ارتباط بین سندباکس‌ها را شکل دهد. به‌این‌ترتیب پیوندی بین همکاران مرتبط در شورای راهبری و اجرایی برقرار خواهد شد.

ارسال نظر