سهام شرکت مخابرات ایران بی‌ارزش شد | سود ۳۰ تومانی به ازای هر سهم!

رسانه کلیک – دارندگان سهام شرکت مخابرات ایران برای هر سهم خود 30 تومان سود دریافت خواهند کرد. این افت سوددهی دلایل بسیاری دارد که در این مقاله مفصلا به شرح این دلایل پرداخته و نگاهی به آمار ارائه شده در این زمینه خواهیم داشت.

سهام شرکت مخابرات ایران بی‌ارزش شد | سود ۳۰ تومانی به ازای هر سهم!

به گزارش کلیک، به نقل از پیوست؛ امروز شرکت مخابرات ایران، همه سود خود را در حالی در بازار بورس بین سهامداران تقسیم کرد که این شرکت در سال مالی ۹۹ سود عملیاتی نداشته و آنچه به‌عنوان سود سهام شرکت مخابرات ایران تقسیم می‌شود، حاصل فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه مخابرات ایران و به‌خصوص همراه اول است.

دلیل کاهش سود سهام شرکت مخابرات ایران چیست؟

شرکت مخابرات ایران بر اساس صورت‌های مالی خود در سال گذشته بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی داشته است که ۱۶ برابر بیشتر از سال ۹۷ است. همچنین گرچه سود خالص این شرکت (مجموع سودهای عملیاتی و غیرعملیاتی) در کل مثبت است اما نسبت به سال ۹۷ بیش از ۶۷۷ میلیارد تومان کمتر شده است. دلایل کاهش سود سهام شرکت مخابرات ایران از دید مدیرعامل این شرکت، به شرح زیر است:

تورم شدید ارز و ریال

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از تورم به‌عنوان یکی از علل زیان عملیاتی شرکت مخابرات نام برد. این موضوع که یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سود سهام شرکت مخابرات ایران محسوب می‌شود، نسبت به سال‌های قبل نقش پررنگ‌تری را ایفا کرده و به یک دغدغه اساسی تبدیل‌شده است.

افزایش هزینه‌های نیروی انسانی

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، دومین عامل کاهش سود سهام شرکت مخابرات ایران را در بیشتر شدن هزینه‌های نیروی انسانی دانسته است. در اینجا بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که اخبار حقوق کارمندان دولت چندیست که در تمام رسانه‌های داخلی خبرساز شده است. این اخبار حاکی از آن است که دولت ظاهرا از افزایش‌های عجیب‌وغریب حقوق برخی کارمندان دولتی بی‌اطلاع است.

عدم‌اصلاح تعرفه خدمات

در بسیاری از روزنامه‌های کثیرالانتشاری که در 1 تیر سال پیش منتشر شدند، خبر تغییر نکردن تعرفه خدمات مخابراتی منتشر شد. در آن زمان نیز مدیریت روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفته بود که برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، افزایش مبلغ اشتراک خطوط تلفن ثابت لازم است. وی اشاره کرده بود که این تعرفه‌ها 15 سال است که هیچ تغییری نکرده‌اند. حال بعد از گذشت تقریبا یک سال از این موضوع به عنوان یکی از دلایل کاهش سود سهام شرکت مخابرات ایران یاد می شود.

رعایت کامل استانداردها و مقررات مالی

سلطانی در خصوص رعایت کامل استانداردها و مقررات مالی گفت:

هرماه ۷۵ درصد درآمدهای این شرکت صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنانش می‌شود.

توسعه VDSL نیز کمکی به افزایش سود سهام شرکت مخابرات نکرد

در 10 تیر سال 1399 مجمع شرکت مخابرات ایران تصمیم گرفت برای توسعه VDSL در کشور به این بخش ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه اختصاص داده شود. قرار بود ۵۰ درصد سود سال گذشته این شرکت را صرف توسعه پورت‌های VDSL و پرداخت مطالبات بازنشستگان این شرکت کنند. رئیس هیات مدیره مخابرات نیز در این مورد گفته بود:

صاحبان سهام و وزیر ارتباطات توافق کرده‌اند برای توسعه و رفع مشکلات بازنشستگان، منابعی در نظر گرفته شود که یکی از این منابع، بخشی از سود شرکت است. بدین ترتیب تنها ۵۰ درصد سود میان سهامداران تقسیم می‌شود و ۵۰ درصد باقی‌مانده در حساب‌های شرکت می‌ماند.

اما آمارهایی که مدیرعامل مخابرات درمجموع عمومی امروز (۱۷ خرداد) اعلام کرد، نشان می‌دهد اهداف اعلام‌شده درزمینه VDSL‌ محقق نشده‌ و این موضوع نیز نتوانسته است به افزایش سود سهام شرکت مخابرات ایران بیانجامد.

در پایان مدیرعامل این شرکت از توسعه ۷۰۰ هزار پورت پرسرعت (ADSL/VDSL) و ۵۰۰ هزار پورت FTTH برای سال جاری خبر داد.

ارسال نظر