سومین شهر هوشمند خاورمیانه در ایران | فعالیت خانه خلاق و نوآوری در مشهد آغاز شد

رسانه کلیک – مشهد بعد از دبی از جانب اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) به‌عنوان سومین شهر هوشمند خاورمیانه شناخته‌شده است. این فرایند در قالب پروژه «ارزیابی شاخص‌های شهر هوشمند پایدار جهان» صورت گرفت که تاکنون حدود ۱۰۰ شهر در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است.

سومین شهر هوشمند خاورمیانه در ایران | فعالیت خانه خلاق و نوآوری در مشهد آغاز شد

به گزارش کلیک، به نقل از ایسنا؛ مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از تأیید «مشهد هوشمند» به‌عنوان سومین شهر هوشمند خاورمیانه، توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع در زمینه ارزیابی شهرهای هوشمند جهان خبر داد.

محمدجواد رجائیان، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در پی تایید این خبر اعلام کرد:

با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری، پس از طی فرایندی مستمر در دو سال اخیر مراحل جمع‌آوری داده‌ها، مستندسازی و اعتبارسنجی دستاوردهای مشهد در حوزه هوشمند سازی انجام شد و درنهایت مورد تأیید اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) قرار گرفت.

کسب چنین جایگاهی برای این شهر از ایران اهمیت فراوانی دارد. درواقع مشهد بعد از دبی در این تراز بین‌المللی قرارگرفته است که بر اساس برآوردهای انجام‌شده، امتیاز آن در حوزه‌هایی همچون ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) و زیرساخت‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

مشهد چگونه به سومین شهر هوشمند تبدیل شد؟

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد همچنین بیان کرد:

مشهد با شرکت در پروژه ارزیابی شاخص‌های شهرهای هوشمند پایدار بر اساس پلتفرم جهانی U۴SSC ITU که با همکاری پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفت، ضمن ارتباط مستمر با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، گزارشی از بررسی تمام شاخص‌های شهر هوشمند را بر اساس اقدامات انجام‌شده و وضعیت موجود دریافت کرد که نقاط قوت و ضعف ما را در مسیر هوشمند سازی نمایان می‌کند.

اما این تنها گام رسیدن مشهد برای کسب مقام سومین شهر هوشمند خاورمیانه نیست. گزارش نهایی از وضعیت موجود طی ماه‌های آتی صادر خواهد شد که این گزارش به صدور گواهی‌نامه توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات منجر خواهد شد. در حالت کلی این گزارش نهایی می‌تواند به برنامه‌ریزی ما برای توسعه پایدار و متوازن شهر کمک بسیاری کند.

وی در ادامه توضیحاتش اشاره کرد:

هوشمندسازی نقطه پایانی نداشته و همواره در حال تکاپو برای رسیدن به مطلوب‌ترین شرایط هستیم. همچنین شهر هوشمند مشهد آماده است تا تجربیات خود را در مسیر هوشمندسازی سایر شهرهای ایران نیز در اختیار آن‌ها قرار داده و به رشد شهرهای دارای بستر مناسب جهت هوشمندسازی کمک کند.

در پی اخبار منتشرشده مبنی بر شناخته شدن مشهد به‌عنوان اولین شهر هوشمند ایران و سومین شهر هوشمند خاورمیانه، امروز با منتشر شدن خبر فعالیت خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال در این شهر، نظر رسانه‌های داخلی بیش از هر زمان دیگری به گسترش فناوری در مشهد معطوف شد.

خانه خلاق و نوآوری تولید محتوای دیجیتال چیست؟

خانه خلاق با ایجاد مجموعه هشتگانه استودیوهای صدا و تصویر و تجهیز و استقرار تیم‌های نوآور و خلاق در زمینه تولید محتوای دیجیتال در این مرکز، زمینه تولید محتوای هدفمند به‌ویژه محصولات صادراتی به کشورهای همسایه را فراهم خواهد کرد. این خانه برای اولین بار در سومین شهر هوشمند خاورمیانه یعنی مشهد آغاز به فعالیت کرده است.

در واقع خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک، زیست‌بوم تولید و عرضه محتوای چندرسانه‌ای است که با ترکیب حوزه‌های رسانه تلکام و سرویس‌های دیجیتال به دنبال تعریف رویه‌های هوشمند و بدیع در کسب‌وکارهای نوآورانه است. آکادمی خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک بازوی برنامه‌های آموزشی مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک است که بسیاری از مهارت‌های نرم، کسب‌وکار، فنی و غیره را به عموم افراد ارائه می‌دهد.

حمیدرضا بحرینی، مدیر خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک دراین‌باره گفت:

خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک در دوره توانمندسازی با منتورینگ تخصصی، در اختیار گذاشتن فضای استودیویی و فضای کار اشتراکی توسعه محصول و هماهنگی با سرمایه‌گذار از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند. خدمات استودیویی نیتک به‌عنوان مرکز پیشرو چهار استودیوی تصویری به مساحت یک هزار مترمربع شامل بزرگ‌ترین استودیو شرق کشور و استودیوهای صوتی به مساحت ۲۰۰ مترمربع و فضای کار اشتراکی به مساحت دو هزار مترمربع را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

البته چنین امکاناتی برای سومین شهر هوشمند خاورمیانه دور از تصور نیست و جای دارد که هرروز بیش از گذشته شاهد پیشرفت و کارآفرینی در هر زمینه‌ای باشیم. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این خصوص اظهار داشت:

تبدیل فضاهای بلااستفاده به محلی برای کارآفرینی در شهر هوشمند مشهد رویکرد مبارکی است که از سوی تمامی اجزای دولت دنبال شود. حمایت از خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری به‌عنوان موتور محرکه کارآفرینی در کشور در سیاست‌گذاری‌ها و همچنین تسهیل امور باید مورد تاکید قرار گیرد.

سعید مقدم آریایی، عضو هیات مدیره خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک در این مراسم، در مورد تلاش این تیم در راستای تحقق نوآوری در شهر هوشمند مشهد افزود:

تاکنون بسیاری خواسته‌اند تا اکوسیستم تولید محتوا ایجاد کنند؛ اما نمی‌دانند شکل‌گیری اکوسیستم، نیازمند نگاه تازه و روال تازه است. نوآوری هم به روال تازه نیاز دارد که در زبان بین‌المللی به آن New Normal می‌گویند و نیتک (New Normal of innovation in Technology) می‌کوشد تا نوآوری در فناوری را تبدیل به امری بایسته و ضروری کند.

ارسال نظر