شرکت زیرساخت برای رفع انحصار اینترنت وارد عمل می‌شود

رسانه کلیک – کاهش کیفیت و سرعت اینترنت به انحصاری بودن اینترنت توسط شرکت زیرساخت نسبت داده می‌شود؛ اما وزارت ارتباطات در این روزهای پایانی دولت سعی در شکست این انحصار دارد.

شرکت زیرساخت برای رفع انحصار اینترنت وارد عمل می‌شود

به گزارش کلیک، به نقل از پیوست؛ وعده‌های وزیر ارتباطات مبنی بر شکست انحصار شرکت زیرساخت، هنوز محقق نشده و این شرکت همچنان انحصار واردات پهنای باند را در اختیار دارد.

اما به تازگی در برنامه‌ای جدید بعد از تصویب لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها، حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» در دولت مانع بزرگی از توسعه اینترنت خانگی رفع خواهد شد. شرکت زیرساخت خود نیز، تصمیم به رفع انحصار در واردات پهنای باند در شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت کشور گرفته است.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است که در هفته پیش رو با افتتاح «مرکز تبادل داده بین‌الملل»، علاوه بر فراهم‌ آوردن زمینه صادرات خدمات محتوایی تولید کنندگان محتوا، گام مهمی در رفع انحصار واردات پهنای باند بین‌الملل برداشته خواهد شد.

فتاحی در این زمینه گفت:‌

برای رفع انحصار در شبکه زیرساخت در گام اول، انحصار تجاری «وویس بین‌الملل» را به اپراتورها واگذار کردیم که عواید آن وارد بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات شد. اکنون اپراتور به‌صورت مستقیم با پرووایدرها (تأمین‌کنندگان) وارد مذاکره می‌شود. این کار، رقابتی را ایجاد می‌کند که نتیجه آن کاهش قیمت و افزایش کیفیت است.

او تاکید کرد:

در حال حاضر نیز رفع انحصار از خرید و فروش پهنای باند اینترنت در برنامه قرار دارد.

بر اساس گفته‌های فتاحی، البته در این مرحله ظرافت‌هایی نسبت به واگذاری‌های قبلی وجود دارد که باید به‌دقت آن‌ها را بررسی کرد. طراحی و تاسیس یک مرکز ارتباطی بین‌المللی نقطه‌ای برای آغاز رفع انحصار از واردات پهنای باند بین‌الملل است.

فتاحی در مورد مرکز تبادل اطلاعات گفت:

یکی از اجزای زیرساختی سند مصوب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مرکزی به نام تبادل داده بین‌الملل (IXP International) است که در این هفته به‌عنوان منطقه ویژه فناوری اطلاعات افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد:

خدمات این مرکز به حوزه فناوری مانند خدماتی است که مناطق ویژه اقتصادی کشور به صنایع اختصاص می‌دهند. همان‌طور که در مناطق ویژه اقتصادی، برخی ترجیحات و معافیت‌ها برای بخش‌های مختلف فراهم است، اعضای شورای عالی فضای مجازی و کارشناسانی که روی این سند کار کردند به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی چنین فضایی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات جزو موارد ضروری است.

به گفته وی، از طریق راه‌اندازی این مرکز، تولیدکننده داخلی می‌تواند محتوایی که تولید کرده را برای مشتری خارج از کشور نیز دسترس‌پذیر کند. محتوای تولید شده در داخل می‌تواند با ترجیحات خوب، بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت از طریق این مرکز دیتا به دست مشتریان بین‌المللی برسد.

ارسال نظر