عدم دسترسی 4 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات در حساب اینستاگرام خود از عدم دسترسی 4 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان به هیچ شبکه ارتباطی خبر داد و وعده داد به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

عدم دسترسی 4 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایو اینستاگرامی خود با مردم سیستان و بلوچستان در ظهر امروز با اعلام این عدم دسترسی 4 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت گفت: دو مشکل جدی قطعی مکرر ارتباطات و کمبود پهنای باند در این استان وجود دارد.
او افزود: چون بیشتر فیبرهای نوری این استان که از طرف شرکت مخابرات ایران برقرار شده، هوایی است، پایداری ندارند و با وزش طوفان ارتباطات استان قطع می‌شود.
به گفته وزیر ارتباطات، در برخی روستاهای استان هم که به شبکه ارتباطی متصل هستند باتوجه به اینکه ارتباطات رادیویی است و از طریق فیبر برقرار نمی‌شود، مشکل کمبود پهنای باند وجود دارد.
جهرمی افزود: به مردم سیستان و بلوچستان قول داده بودیم تا پایان امسال همه روستاهای بالای 20 خانوار برای برخورداری از خدمات سلامت، آموزش، اقتصاد و ... به شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشته باشند اما با کنترل پروژه‌های صورت گرفته متوجه شدیم باتوحه به وسعت وسیع استان اگر با همین روال پیش برویم نمی‌توانیم به هدف خود دست پیدا کنیم.
او گفت: در زمان باقی مانده باید حداقل 500 کیلومتر فیبر جدید در استان ایجاد شود و 1200 روستا باوجود اینترنت ثابت به اینترنت همراه نیاز دارند که به 972 سایت جدید یا ارتقای سایت‌های قبلی نیاز دارند. ضمن اینکه 1300 کیلومتر فیبر هوایی در استان وجود دارد که باید زمینی شوند و شبکه انتقال استان نیز ارتقا یابد تا کیفیت ارتباطات استان بهبود یابد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: برای برقراری ارتباطات در این استان مجموعا حدود 160 میلیارد تومان برای کشیدن فیبر نوری و شبکه انتقال نیاز است و 973 میلیارد تومان هم باید از طریق اپراتورهای موبایل برای به روزرسانی یا احداث سایت جدید هزینه شود و این مبالغ جدای از هزینه‌های مورد نیاز برای تامین برق و تاسیس جاده است.
او افزود: از پوشش صفر درصدی ارتباطات در روستاهای سیستان به پوشش 73 درصدی رسیده‌ایم اما 27 درصد باقی مانده بخش دشوار کار است و معادل کل کارهای عملیاتی است که تاکنون انجام شدع چراکه در شمال استان و مناطق مرزی مشکلات ویژه‌ای وجود دارد که باید انجام شود.
جهرمی از موافقت رییس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد برای تامین منابع مالی موردنیاز این استان خبر داد و گفت: البته بخشی از آن هم باید از اعتبارات استان هزینه شود.
او گفت: برای اینکه به قول‌مان عمل کنیم، استان سیستان و بلوچستان را به سه منطقه عملیاتی شامل منطقه شمالی سیستان، میانه بلوچستان و ساحل جنوبی تقسیم کردیم و از قرارگاه خاتم الانبیا نیز برای کمک به اجرای پروژه فیبر نوری دعوت کردیم و آنها موافت کردند در این کار با ما همکاری کنند.
جهرمی افزود: همچنین از ظرفیت بسیج وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای همکاری در این پروژه محرومیت‌زدایی دعوت کردیم تا در هر یک از این مناطق، بخشی از فعالیت‌ها به بسیح وزارتخانه تحویل شود و بخشی نیز به اپراتورها تحویل می‌شود.
او به برنامه‌ریزی فشرده وزارت ارتباطات برای برقراری ارتباطات کامل در این استان اشاره کرد و گفت: از شنبه آینده شخصا به مدت 10 روز در این استان مستقر خواهم شد و پس از آن هم یکی از معاونان وزارتخانه برای پیگیری کارها تا پایان پروژه در استان مستفر خواهد شد تا در اردیبهشت 1400 محرومیت ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان برطرف شود.
ارسال نظر