عقب افتادگی فضای مجازی ایران در دولت سیزدهم چگونه برطرف می‌شود؟

رسانه کلیک – در بحبوحه انتخابات 1400 با موج جدیدی از خواسته‌های نسل جوان و پویای کشورمان در زمینه فضای سایبری مواجه هستیم به طوری که از وزیر جدید ارتباطات دولت بعدی انتظار می‌رود راهکارهایی را برای جلوگیری از عقب افتادگی فضای مجازی در ایران ارائه دهد.

عقب افتادگی فضای مجازی ایران در دولت سیزدهم چگونه برطرف می‌شود؟

به گزارش کلیک، به نقل از مهرنیوز؛ حسین زیبنده دانشجوی دکتری حکمرانی فضای مجازی و پژوهشگر هسته خط‌مشی فضای سایبری مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح انتظارات نسل جوان و فرهیخته کشور از وزیر ارتباطات دولت سیزدهم پرداخت و به اهمیت دنیای سایبری و عقب افتادگی فضای مجازی در ایران اشاره کرد.

اهمیت فضای سایبری در توسعه‌یافتگی

حسین زیبنده در آغاز گفت‌وگوی خبری خود با مهرنیوز ابتدا به اهمیت فضای سایبری در دنیای امروز اشاره کرد. او بیان کرد که دولت دهم و یازدم در دهه بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای بر روند توسعه فناوری و دنیای سایبری ایران نظارت داشته‌اند. او بر این باور است که دولت جدید نیز باید از این پلتفرم‌ها و فناوری‌های مختلف برای تعامل با مردم استفاده کند؛ چراکه امروزه فراگیری خدمات متنوع در این زمینه و توسعه فناوری‌های جدید در بستر فضای سایبری می‌تواند بر نظام‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما بیش‌ازپیش تأثیرگذار باشد. در دنیای جدید، این فناوری‌ها و پلتفرم‌های مختلف هستند که بین مردم و دولت تعامل برقرار می‌کنند. پس نمی‌توان هیچ‌گونه عقب افتادگی فضای مجازی را توجیه کرد.

فناوری‌های جدید و توسعه فضای مجازی بستری مناسب برای مسئولان است

زیبنده در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که در همه جای دنیا قاعده گذاری‌های بین‌المللی در توسعه فضای سایبری در حال انجام است و تنازع شدیدی برای سلطه و حاکمیت سایبری در فعالیت‌ها و اقدامات مختلف کشورها و پلتفرم‌ها دیده می‌شود. برای مثال اقدامات چین و آمریکا در برابر همدیگر و تحریم پلتفرم‌های یکدیگر اقداماتی است که بر این ادعا صحه می‌گذارد و این ایده را تأیید می‌کند.

پژوهشگر جوان در این زمینه چنین افزود:

فناوری‌های جدید و توسعه فضای سایبری بستر مناسبی را در اختیار مسئولان کشور می‌گذارد تا امکان فرصت‌آفرینی، استفاده حداکثری و بهره‌برداری هر چه بهتر از این امکانات را در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و رفاه هرچه بیشتر مردم مهیا کنند. ازاین‌رو هرچه از این روند عقب بیافتیم، فرصت‌هایی را از دست خواهیم داد و این عقب افتادگی فضای مجازی شاید قابل جبران نباشد.

انتظار جبران عقب افتادگی فضای مجازی از دولت جدید

حسین زیبنده پژوهشگر هسته خط‌مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، از ضعف عملکرد دولت پیشین در یک دهه گذشته سخن گفت و اذعان داشت که اکنون با توجه به نقاط ضعفی که در این یک دهه در مواجه فعال و خردمندانه فضای مجازی در عرصه داخلی و بین‌المللی شاهد آن بودیم لازم است که دولت بعدی با یک عزم راسخ وارد شود و جبران مافات و عقب افتادگی فضای مجازی کند و تا جایی که ممکن است فرصت‌های ازدست‌رفته را احیا و از فرصت‌های جدید استفاده کند.

وی همچنین افزود: باید با این فناوری‌های جدید مواجهه فعالانه صورت گیرد تا قسمت بزرگی از آن عقب‌ماندگی‌ها باوجود منافع این فناوری‌ها، جبران و جایگاه مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی ایجاد شود.

سلطه زدایی از فضای مجازی با ایجاد قواعد جدید ممکن است

زیبنده با بیان اینکه امروزه بحث سلطه و تنازع حاکمیت در فضای سایبری مطرح است، گفت:

ما می‌توانیم از فناوری‌های جدید برای سلطه زدایی و از بین بردن حاکمیت بیگانگان در قلمرو فضای مجازی کشورمان استفاده کنیم. دولت جدید باید قواعد جدیدی در این حوزه بنا نهد و ایجاد مناسبات جهانی جدید و نظم آفرینی جدیدی در نظام حکمرانی بین‌المللی فضای مجازی مورد انتظار است. شاید این سال‌ها سال‌های حیاتی و آخرین فرصت‌هایی برای بازیابی هویت ملی جمهوری اسلامی در عرصه سایبری باشد. نظام حکمرانی شکل گرفته در توسعه فناوری‌هایی که در یک دهه گذشته ایجاد شدند محکم نبوده و قابل جابجایی و تغییر است؛ بنابراین این فرصتی در اختیار ما است که قبل از ظهور کامل فناوری‌های جدید و نهادینه شدن آن‌ها، در این فضا اثرگذاری ملی و بین‌المللی داشته باشیم و به جبران عقب افتادگی فضای مجازی بپردازیم.

وی در این راستا افزود:

فردی که در عرصه فضای مجازی می‌خواهد مسند قدرت را به دست بگیرد باید فارغ از سهل اندیشی‌ها و سهل‌انگاری‌های مرسوم و مواجهه سطحی با فضای سایبری، با جدیت و جهد تمام، پیچیدگی‌های حاکم بر مناسبات جهانی و ملی فضای مجازی را تشخیص دهد.

ارسال نظر