ایران در فکر تولید برق به کمک فناوری پلاسما است

رسانه کلیک – دانشمندان ایرانی موفق به تولید بیش از 14 محصول دانش بنیان در حوزه فناوری پلاسما شده‌اند. یک استاد دانشگاه از توانایی ایران در تولید برق از فناوری پلاسما خبر داده و در این راستا خواستار تسهیل روند کسب مجوز برای تولید محصولات دانش بنیان شد.

ایران در فکر تولید برق به کمک فناوری پلاسما است

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ به گفته محمدرضا خانی، عضو هیات علمی پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پلاسما فن‌آور جم، دو شرکت دانش بنیان در سال 94 تاسیس شدند که در این مدت موفق به ثبت 14 محصول دانش بنیان شده‌اند. هدف اصلی این دو شرکت انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی دانشگاه در سطح جامعه جهت فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان بوده است.

محمدرضا خانی در گفت‌وگوی خود با گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به اهداف این شرکت اشاره کرده و گفت:

مهم‌ترین اهداف این شرکت بومی‌سازی فناوری پلاسما به‌صورت صنعتی در حوزه‌های پلیمر، نساجی، پزشکی و محیط‌زیست است.

وی به عمده دستاوردهای این شرکت اشاره کرد و افزود:

بخشی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی بوده به‌طوری‌که دستگاه‌های آزمایشگاهی پلاسمایی را تولید و به دانشگاه‌های کشور ارائه کردیم. هدف این بود که دانشگاه‌ها به تجهیزات پلاسمایی مجهز شوند. با توجه به اینکه دستگاه‌های پلاسمایی گران بوده و نمی‌توان با صرف هزینه گزاف وارد کرد.

وی تصریح کرد:

همچنین اصلاح سطح‌های پلیمری و منسوجات بود که درواقع در سال ۹۵ دستگاهی را برای کاهش مصرف آب در صنعت نساجی و کاهش مصرف مواد شیمیایی تحت عنوان پلاسما تکس تولید کردیم به‌طوری‌که با ساخت این دستگاه در سال ۹۵ ایران پنجمین کشور دارنده این فناوری شناخته شد.

رونمایی از دستگاه صنعتی پلاسما تکس

این دو شرکت فعال در زمینه نانو توانستند با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو، از دستگاه صنعتی پلاسما تکس رونمایی کنند. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این مورد اظهار داشت: رویکرد ما در ساخت این دستگاه کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی در صنعت نساجی بوده و طراحی آن به‌گونه‌ای بوده که ۳۰ درصد در مصرف آب را کاهش داده است.

مصرف آب یکی از معضلات صنعت نساجی است

وی در ادامه مصرف آب را یکی از معضلات بخش صنعت نساجی دانسته و در این مورد گفت:

شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها عموما در شهر‌هایی مانند مشهد و شیراز و یزد مستقر شدند که با کمبود آب مواجه هستند و کاهش مصرف آب در این بخش برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

دلیل مصرف بالای آب و مواد شیمیایی در ماشین‌آلات چیست؟

خانی با اشاره به دلیل مصرف بالای آب و مواد شیمیایی در ماشین‌آلات، تصریح کرد: ما در این دستگاه سطح پلیمر و یا منسوجات را از میان پلاسما عبور می‌دهیم تا تحت بمباران الکترونی که بر روی سطح انجام می‌شود، در تاروپود منسوج و یا پلیمر زبری در ابعاد نانومتر ایجاد شود تا سطح موثر این ترکیبات افزایش یابد.

دستگاه تولید فیلتر‌های آنتی‌ویروس و آنتی‌باکتریال با استفاده از فناوری پلاسما

با شیوع بیماری کرونا در کشور، محققان همواره به دنبال ارائه محصولی برای کاهش عوارض این ویروس بوده‌اند. تا اینکه یکی از دانشجویان دانشگاه بهشتی ایده تولید فیلتر‌های آنتی‌ویروس و آنتی‌باکتریال با استفاده از فناوری پلاسما را مطرح کرد.

خوشبختانه با ساخت این طرح موافقت شده و در حال حاضر این دستگاه با ظرفیت ساخت ۳۰ هزار فیلتر آنتی‌ویروس و آنتی‌باکتریال در روز فعالیت می‌کند. این فیلترها در تولید ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های چهار لایه و N ۹۵ قابل کاربرد بسیار دارند.

خانی ادامه داد:

فیلتر‌های تولید شده با این دستگاه با استفاده از پلاسما دارای ساختار آب‌دوست می‌شوند، ضمن آنکه با استفاده از مواد آنتی‌باکتریال مورد تایید سازمان غذا و دارو سازمان، تجهیزات پزشکی بر روی آن لود می‌کنیم.

استفاده از پلاسما باعث شده که ماسک‌های تولید مواد آنتی‌ویروس را جذب کنند و پایداری و ماندگاری این مواد بر روی ماسک افزایش یابد. این ماسک‌ها محصولی است که در آن هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است، ولی پلاسما موجب عامل دار شدن سطح خواهد شد.

زباله‌سوزی پلاسمایی راهکاری برای پسماند‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پلاسما فن‌آور جم از ساخت دستگاه برای امحای پسماند‌های صنعتی خبر داد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری شرکت خصوصی با ظرفیت یک‌تن در روز در حال اجراست.

طبق گفته‌های ایشان، این روش برای انواع پسماند‌ها از صنعتی، ویژه و دارویی تا پسماند‌های شهری و بیمارستانی کاربردی است. وی در این مورد اضافه کرد:

پسماند‌ها در این روش به ترکیبات پایه مانند کربن، اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن تجزیه‌شده و سپس با اضافه کردن گاز‌های ثانویه مانند بخار آب فرایند هدایت به سمت تولید سین گاز (ترکیب گاز هیدروژن و منوکسید کربن) انجام می‌شود. سین گاز تولیدی می‌تواند برای تهیه سوخت و یا تولید برق مورد استفاده قرار گیرد.

فناوری پلاسما بهینه‌ترین روش برای امحای پسماند‌ها و تولید برق

این فناوری دارای چندین مزیت است که از آن جمله می‌توان به قابل‌استفاده بودن برای همه پسماند‌ها اشاره کرد. پسماند‌های حاوی ترکیبات آب، مواد نسوز و یا پسماند‌هایی که به‌شدت خطرناک هستند و در اثر فرآیند‌های احتراقی معمول منجر به تولید آلاینده‌های گازی می‌شوند، در این روش می‌توانیم با استاندارد‌های اروپا امحا کنیم، ضمن آنکه خروجی این امحا نیز مواد ارزشمند است.

مدیرعامل این شرکت افزود:

همچنین دستگاه درمان زخم دیابت را نیز تولید کردیم که در فاز نخست بر روی ۲۰ بیمار دیابتی تست شده است و فاز دوم نیز روی ۸۰ بیمار دیابتی هم‌اکنون در بیمارستان شریعتی انجام می‌شود که این طرح در دنیا دانش نوینی است. امیدواریم طی دو سه سال آینده بتوانیم تمامی جوانب آن را بررسی کنیم تا روانه بازار شود.

دستگاه جوان‌سازی پوست با استفاده از فناوری پلاسما

فناوری پلاسما در زمینه جوان‌سازی پوست نیز بسیار موثر عمل کرده و امروزه دانشمندان ایرانی موفق به ساخت دستگاه جوان‌سازی پوست و درمان زخم دیابت به کمک فناوری پلاسما شده‌اند.

تولید ماسک‌های پلاسمایی آنتی‌باکتریال و آنتی‌ویروس

تولید ماسک‌های پلاسمایی آنتی‌باکتریال و آنتی‌ویروس نیز یکی دیگر از دست آوردهای این شرکت است که امید است در تابستان امسال مجوز‌های لازم را اخذ کرده و با قیمت مناسب وارد بازار شود.

اخذ مجوز بزرگ‌ترین چالش تولید است

با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر شرکت‌های دانش بنیاد در زمینه تولید انواع محصولات دانش بنیان، به نظر می‌رسد که سختی کار ایده پردازی و تولید نیست بلکه این کارشناسان اداره تجهیزات پزشکی هستند که روند کار را با مشکل مواجه می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان معتقد است که ازآنجایی‌که کارشناسان در اداره تجهیزات پزشکی یا سایر بخش‌ها آشنایی با فناوری نوین ندارند، این موضوع دریافت مجوز را سخت‌تر کرده است. از طرفی حمایت‌های صورت گرفته نیز چنگی به دل نمی‌زند به‌صورت جزیره‌ای و مقطعی است. ​​​​​​​

ارسال نظر