از رها کردن شغل کارمندی تا رسیدن به چشم انداز صادر کننده اول منطقه

رسانه کلیک - یکی از برگزیدگان جشنواره برترین‌‌های پارک فناوری پردیس، شرکت «فیدار لیان آروند» است. این شرکت در حوزه طراحی و تولید پروتز اندام‌های بدن انسان در پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کند.

از رها کردن شغل کارمندی تا رسیدن به چشم انداز صادر کننده اول منطقه

اداره کل نظارت و ارزیابی پارک «ثبت یک اختراع مرتبط با ایده محوری شرکت» و «بهره ­مندی از زیرساخت مناسب برنامه­‌ریزی و کنترل پروژه» را دلیل انتخاب کردن این شرکت در حوزه «توسعه اقتصادی و کسب بازار» اعلام کرده‌ است. روابط عمومی پارک فناوری پردیس به همین مناسبت با «ناصر کریمیان»، مدیر عامل این شرکت به گفتگو نشسته است. برنامه او تبدیل کردن شرکتش به صادر کننده اول منطقه در حوزه طراحی و ساخت پروتز، در پنج سال آینده است.

شرکت «فیدار لیان آروند» از سال 1394 تاسیس شده اما به گفته مدیرعاملش فعالیت جدی خود را به طور تقریبی از یک‌ سال پیش آغاز کرده است. «ناصر کریمیان» مدیرعامل این شرکت درباره چگونگی ایده تاسیس شرکتی در زمینه طراحی و ساخت پروتز گفت: «من سال‌ها به عنوان یک مهندس مکانیک در شرکت‌های مهندسی مشاور و ساخت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و سیمان، مشغول بودم. مدت طولانی ذهنم درگیر شروع کسب و کار خودم بود که در صنایع مذکور، نیازمند سرمایه زیادی است. از طرفی به واسطه برادرم که پروتزیست است، شناخت اولیه‌ای با این حوزه داشتم. کم کم فکر راه‌اندازی کسب و کاری در این زمینه به ذهن من خطور کرد. علاقه‌مندی به تلاش در جهت ایجاد زندگی بهتر برای قشر مددجو، طیف گسترده محصولات از لحاظ سطح فناوری، عدم حضور تولید کننده قدرتمند در داخل کشور، امکان رشد با توسعه محصولات و بازارهای جدید، همگی از دلایل شروع و پایبندی ما به این ایده است. به دلیل عدم حضور تولید کننده توانمند در حوزه پروتز، تامین نیازهای حداکثری این حوزه از طریق واردات صورت می‌گرفت. در حال حاضر هم سهم واردات بیشتر از تولید داخل است.»

مدیر شرکت فیدار لیان آروند درباره شروع تولید محصولات خود توضیح داد: «از آنجا که نیمی از سهم بازارِ محصولات ما به دو مجموعه دولتی اختصاص دارد، بعد از توسعه اولین محصول -که با زحمت زیادی صورت گرفت- شرکت ثبت شد تا مذاکرات رسمی جهت فروش با آن مجموعه‌ها انجام شود. در واقع بدون ثبت شرکت، نمی‌توانستیم این محصول را به مراکز دولتی بفروشیم.»

کریمیان با اشاره به اینکه جریان کاری شرکتش به دلیل اینکه اولویت دوم کاریِ او بود، با سرعت خوبی پیش نمی‌رفت، گفت: «از حدود یکسال پیش، تصمیم گرفتم که کار اولم را کنار بگذارم و کار دوم خود را که طراحی و ساخت پروتز بود، به منبع اصلی درآمدم تبدیل کنم. تا آن زمان ترس از عدم درآمد کافی، اجازه دل کندن از کار اول را به من نمی‌داد. تا اینکه با همراهی همسرم، موفق شدیم بر این ترسمان غلبه کنیم. از طرف دیگر، رشد بسیار کُندِ این ایده به دلیل قرارگیری در اولویت دوم بسیار فرساینده شده بود. با این تصمیم برای پذیرفته شدن در تعدادی از مراکز رشد اقدام کردیم تا بتوانیم از حمایت‌های اولیه آنها استفاده کنیم. خوشبختانه، موفق شدیم در مرکز رشد پارک فناوری پردیس پذیرفته شویم. از طرفی با نقل مکان منزل به پردیس، سبک زندگی بسیار خوبی را برای خودمان ایجاد کردیم.»

مدیرعامل شرکت برگزیده جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس با بیان اینکه شرکتش سهم کوچکی در اشتغال‌زایی به صورت غیرمستقیم دارد، افزود: «در حال حاضر پنج نیروی انسانی تمام وقت و سه نیروی نیمه وقت در شرکت ما مشغول به کار هستند. از آنجا که ساخت قطعات، منفصل است. محصولات از طریق برون سپاری به کارگاه‌های کوچک تولید می‌شوند.»

شرکت فیدار لیان آروند به پشتوانه جلب اعتماد بازار داخلی، توانسته است در فاصله زمانی کوتاهی از توسعه، به تجاری‌سازی محصولات خود دست یابد. مدیر این شرکت با بیان این مسئله اضافه کرد: «ما همواره به دنبال توسعه محصولاتی هستیم که در درجه اول بازار نیازمند آنهاست و در درجه بعدی سطح فناوری بالاتری نسبت به محصولات توسعه‌یافته خودمان داشته باشد. همچنین در راستای توسعه بازار، به دنبال نفوذ در بازارهای عراق و پاکستان هستیم که در همین راستا فعالیت‌هایی را شروع کردیم.»

کریمیان در پاسخ به این سوال که از نظرش کدام طرح یا محصول شرکتش در برگزیده شدن موثر بوده است، گفت: «ما براساس استراتژی معرفی شده در کتاب جذب، پیش رفتیم. همواره نیمی از منابع برای توسعه محصول جدید و نیمی دیگر برای جذب مشتری جهت محصول در حال توسعه صرف می‌شود؛ تا زمانی که محصول توسعه پیدا کرد، مشتری آماده خرید باشد.»

از بین محصولات ما، دست مکانیکی که تولید کننده داخلی ندارد، توانست جایگاه خوبی را برای ما ایجاد کند. نسبت بالای کیفیت به قیمت، ویژگی اصلی محصولات ماست. همین ویژگی تولیدات ما را قادر به رقابت با محصولات مشابه خارجی کرده است.

برگزیده شدن در جشنواره برترین‎های پارک برای برنامه‌های توسعه‌ای فیدار لیان آروند مفید خواهد بود. مدیر این شرکت با اشاره به این نکته اضافه کرد: «معرفی به عنوان شرکت برتر، در زمینه‌های توسعه بازار، توسعه زیرساخت و جذب سرمایه مفید خواهد بود و برای ما اعتبار می‌آورد. در واقع به نظر می‌رسد، مشارکت‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با سخت‌گیری‌های کمتری همراه خواهد بود. همچنین اعتباری نزد مشتری‌های ما ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به فروش بیشتر و معرفی شرکت ما به بازارهای جدید شود.»

کریمیان درمورد برنامه آینده شرکت فیدار لیان آروند گفت: «چشم‌انداز ما طی پنج سال آینده، تبدیل شدن به صادرکننده اول منطقه‌ای در حوزه طراحی و ساخت پروتز است. امیدواریم بتوانیم رقیب‌های خود را در کشور ترکیه کنار بزنیم. در این زمینه برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم.»

ارسال نظر