رئیسی چه نقشی در فیلترینگ تلگرام و توییتر داشت؟

رسانه کلیک – یکی از مباحث مطرح‌شده در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، موضوع فیلترینگ تلگرام و توییتر و نقش آقای رئیسی در فیلتر شدن این شبکه‌های مجازی است. درحالی‌که نام ایشان در لیست افراد تصمیم‌گیرنده به چشم نمی‌خورد.

رئیسی چه نقشی در فیلترینگ تلگرام و توییتر داشت؟

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ این روزها با نزدیک شدن به انتخابات 1400 نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری از هیچ تلاشی برای پس زدن رقبای خود فروگزار نمی‌کنند. یکی از مباحثی که از سوی این نامزدها مطرح بوده بحث فیلترینگ دو اپلیکیشن خارجی توییتر و تلگرام است. آن‌ها با اشاره به اینکه باوجود فیلتر بودن این دو اپلیکیشن، چرا برخی سران دولتی همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنند. موضوع فیلترشدن این شبکه‌ها را به شخص حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی ارتباط داده و به نوعی سعی در تخریب ایشان به‌عنوان رقیب انتخاباتی خود دارند.

آیا فعالیت برخی مسئولین در این شبکه‌ها قانونی است؟

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال، در صفحه رسمی توییتر خود گفت:

اطلاق خلاف قانون برای عضویت در توییتر صحیح نیست، چرا که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضایی حکم کلی برای منع دسترسی برای مردم صادر نکرده‌اند، بلکه فعالیت توییتر در ایران را منع کرده‌اند، چه‌بسا صدور حکم کلی برای ممنوعیت همه شهروندان در شان مجلس است؛ بنابراین فعالیت در توییتر خلاف قانون نیست.

علت اصلی فیلترشدن شبکه‌های مجازی چه بود؟

به دلیل گستردگی فضا در شبکه‌های اجتماعی، گاه این شبکه‌ها بستر بسیار مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی بوده و گاه موجب سوءاستفاده برخی از معاندین از این بستر می‌شود. به دلیل انتشار برخی مسائل اخلاقی و سیاسی که در این فضای بی‌دروپیکر از کنترل مسئولین خارج‌شده بود، به نظر می‌رسد که مسئولین وقت به‌جای فرهنگ‌سازی تصمیم به پاک کردن صورت مسئله با فیلترینگ تلگرام و توییتر گرفتند.

آیا زیر سوال بردن آقای رئیسی در بحث فیلترینگ صحیح است؟

وقتی نگاهی به لیست نام مسئولینی می‌اندازیم که در آن زمان در این کار نقش داشته‌اند خبری از نام ایشان نیست. بلکه اشخاصی چون شخص حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، صادق لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی وزیر ارشاد و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این تصمیم‌گیری دخیل بوده‌اند درحالی‌که هیچ دستوری از سمت آقای رئیسی برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام صادر نشده بود.

موضوع فیلترینگ تلگرام و توییتر در حالی مطرح است که نمی‌توان از عرضه و فروش فیلترشکن‌های مختلف توسط این وزارتخانه به مردم و کسب درآمد قابل‌توجه از این راه هم چشم‌پوشی کرد.

ارسال نظر