ادعای نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری درباره مخالفت با فیلترینگ شبکه های اجتماعی چقدر واقعی است؟

رسانه کلیک - در مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی اخیر، همه کاندیداها به نوعی مخالفت خود را با فیلترینگ شبکه های اجتماعی اعلام کردند. این در حالی است که بررسی کارنامه کاری برخی از آنان موضوع دیگری را تایید می‌کند!

ادعای نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری درباره مخالفت با فیلترینگ شبکه های اجتماعی چقدر واقعی است؟

به گزارش کلیک، به نقل از روزنامه همشهری؛ هرچند نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همگی می‌گویند مخالف فیلترینگ شبکه های اجتماعی هستند یا در دوره مسئولیت آن‌ها هیچ سایت و اپلیکیشنی فیلتر نشده است اما واقعیت‌های موجود و عملی روند دیگری را در کارنامه آن‌ها نشان می‌دهد.

«کسانی که سینه‌به‌سینه مــن ایســـتادند و پرونده‌سازی‌‌ها کردند که فلان چیز باید فیلتر شود حالا امروز مخالف فیلترینگ شده‌اند»؛ شاید این جمله اخیر حسن روحانی درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر از هر مورد دیگری چرخش لفظی آن‌ها را در برخورد با فضای مجازی نشان بدهد.

هر گز برای رفع فیلتر توییتر جلسه‌ای برگزار نشد

با اینکه سه سال پیش عده‌ای از وزرا و 8 عضو از 12 عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به همراه 2 نماینده وقت مجلس خواستار تشکیل جلسه‌ای برای بررسی رفع فیلتر توییتر شدند، جلسه کارگروه تعیین مصادیق به‌عنوان مسئول اصلی و قانونی تصمیم‌گیری فیلترینگ هیچ‌وقت در این رابطه تشکیل نشد و توییتر همچنان فیلتر است. این در حالی است که مقام‌های ارشد نظام و نمایندگان مجلس و حتی سخنگوی شورای نگهبان از آن برای ارتباط با مردم کشور استفاده می‌کنند.

فیلترینگ کلاب هاوس نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفت

در همین سال ۱۴۰۰ دسترسی به پلتفرم کلاب‌هاوس روی اینترنت 2 اپراتور مسلط کشور مسدود شد و هنوز هم با وجود شکایت رسمی وزارت ارتباطات کسی به این مسئله رسیدگی نکرده است. وزارت ارتباطات حدود 2‌ماه قبل از تخلف اپراتورها در ایجاد اختلال عمدی در کلاب‌هاوس خبر داد و اسناد و ادله آن هم به‌صورت عمومی روی سایت سازمان تنظیم مقررات منتشر و برای دستگاه قضایی ارسال شد. حتی هیأت وزیران در مصوبه‌ای جریمه‌ سنگینی برای اپراتورها در نظر گرفت. برای روش عجیب و بی‌سابقه فیلترینگ هم اما هیچ‌کدام از نامزدهای فعلی انتخابات که مسئولیت‌های مختلفی داشته‌اند هیچ کاری انجام ندادند.

مرگ تلگرام، تولد واتساپ

تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرمخاطب است که تنها در ایران نزدیک 45 میلیون کاربر دارد. این شبکه اجتماعی نیز سه سال پیش با حکم بیژن قاسم‌زاده، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه برای همه مردم کشور فیلتر شد. با اینکه بازپرس صادر‌کننده این حکم خود به خاطر فساد به 10 سال زندان محکوم شد، اما فیلترینگ تلگرام همچنان پابرجا ماند.

نکته قابل‌توجه این موضوع این است که دولت برای پیام‌رسان‌های داخلی وام‌های میلیاردی و سرورهای رایگان در نظر گرفت اما هیچ‌یک از این پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند نظر مردم را به خود جلب کنند. این مسئله باعث شد تا علاوه بر استفاده از تلگرام و استفاده از فیلترشکن به‌صورت گسترده در میان مردم جامعه بسیاری رو به پیام‌رسان واتساپ روی‌آورند حال اینکه تا قبل از فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام چندان مورد توجه عموم نبود.

اینستاگرام تنها بازمانده جنگ فیلترینگ

در میان جنگ عظیم با شبکه های اجتماعی به نظر می‌رسد که اینستاگرام تنها بازمانده این جنگ بوده است. درست است که اینستاگرام است که هنوز فیلتر نشده اما سایه تیغ فیلترینگ همیشه همراه این پلتفرم است. این آزادی اینستاگرام نیز ظاهرا موقتی است چرا که جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضایی رئیس‌کل دادگستری استان تهران، نامه‌ای برای فیلترینگ این شبکه اجتماعی صادر کرده بود که به دلیل تحت تعقیب بودن ایشان این نامه از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه بلااثر شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات 4 ماه قبل از سوی دستگاه قضایی به دادگاه احضار و متهم به استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام با وجود حکم صادره شد.

جوهر امضای نامزدهای ریاست جمهوری در پای طرح‌های فیلترینگ شبکه‌های مجازی خشک نشده است

ادعای کاندیداها برای دخالت نداشتن در امر فیلترینگ شبکه‌های مجازی چندان صحیح به نظر نمی‌رسد؛ چرا که امضای برخی از نامزدهای سیزدهمین انتخـــابــــات ریاست‌جمهوری یا برخی از کسانی که به آن‌ها نزدیک هستند، در پای طرح‌هایی که به‌طور بالقوه می‌توانند باعث فیلترینگ گسترده سایت‌ها و اپلیکیش‌های خارجی شوند، دیده می‌شود.

تاکنون چندین طرح در مورد فضای مجازی و حوزه ارتباطات در مجلس یازدهم ارائه‌شده که شاید بحث‌برانگیزترین آن‌ها، طرحی با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» باشد. در این طرح که در روزهای اخیر دوباره خبرساز شد، بر مواردی چون احراز هویت کاربران، تعیین شرکتی ایرانی به‌عنوان نماینده قانونی پیام‌رسان و منع استفاده از وی پی ان و تعیین مجازات برای متخلف تأکید شده است.

ارسال نظر