قلم رسانا در ایران ساخته شد | موفقیتی چشمگیر در صنعت نانو تکنولوژی

رسانه کلیک – قلم رسانا حاوی نانو ذرات جدیدترین اختراع یک شرکت فعال نانویی در ایران است که به‌رغم کیفیت عالی نسبت به نوع خارجی بسیار ارزان‌تر است. استفاده از این قلم در مصارف آموزشی نیز کاربرد بسیار دارد.

قلم رسانا در ایران ساخته شد | موفقیتی چشمگیر در صنعت نانو تکنولوژی

به گزارش کلیک، به نقل از ایرنا؛ به گزارش روز سه‌شنبه (25 خرداد 1400) ستاد توسعه فناوری نانو، یک شرکت فعال نانویی، موفق به ساخت قلم رسانا حاوی نانو ذرات برای مصارف آموزشی و کاردستی شده است که این قلم قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف ازجمله الکترونیک چاپی را دارد.

جوهر رسانا به جوهری گفته می‌شود که می‌توان از آن برای رسم زیر لایه‌های متفاوت، خطوط و طرح‌های رسانا استفاده کرد. از این جوهرها در فناوری‌های نوین و در فرایند تولید مدارهای چاپی استفاده می‌شود. به کمک جوهر رسانا می‌توان به به‌جای روش‌های متداول و پیچیده تولید بردها، مدار آن‌ها را ترسیم کرد.

جوهرهای بر پایه نانو ذرات امروزه مهم‌ترین محصولات تجاری این حوزه محسوب شده و در تمام دنیا مورد توجه کاربران قرارگرفته‌اند. ازآنجایی‌که نانو ذرات فلزی در مقایسه با دیگر ذرات دارای خواص منحصربه‌فردی از قبیل رسانایی الکتریکی بالا هستند، در فناوری چاپ قطعات الکترونی بسیار مورد توجه قرارگرفته‌اند.

ساخت و تولید قلم رسانا، مقدمه‌ای برای حرکت در مسیر فناوری نوین

این شرکت نانویی با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید قلم رسانا شده‌ که در آن از نانو ذرات با غلظت بالا استفاده‌شده است. ساخت و تولید این قلم می‌تواند مقدمه‌ای برای حرکت در مسیر فناوری نوین الکترونیک چاپی و در ادامه گامی برای تولید جوهرهای قابل‌استفاده در چاپگرها باشد.

کاربرد و ویژگی‌های قلم رسانا

این قلم رسانا قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد. یکی از مزایای این قلم عدم ایجاد سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیرقابل لمس با دست) است. از طرفی به دلیل استفاده از آب به‌عنوان حلال، این قلم رسانا نزد دوست داران طبیعت نیز محبوبیت بسیاری دارد.

قیمت قلم رسانا بسیار کمتر از نوع خارجی آن بوده اما این محصول توانایی رقابت با رقبای خارجی خود را دارد. لازم به یادآوری است که در تولید این محصول از نانو ذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده‌شده است.

شرکت سازنده این قلم در سال ۱۳۹۳ با هدف فعالیت در حوزه فناوری نانو تاسیس شد. این شرکت با استفاده از توانایی‌های علمی و فنی کادر علمی و همچنین همکاری با پژوهشگران توانمند دانشگاهی، موفق به عرضه محصولات دیگری مانند گروه‌هایی از نانو ذرات و نانو کامپوزیت‌ها، نقاط کوانتومی و خوشه‌های فلزی با کیفیت عالی به بازار شده است.

کلوئید نانو نقره را می توان به‌عنوان نخستین محصول شرکت معرفی کرد. روش سنتز کلوئید نانو نقره این شرکت به‌گونه‌ای است که اجازه تولید کلوئید نانو نقره را در غلظت‌های متنوع می‌دهد.

ارسال نظر