لزوم افزایش تعرفه تلفن ثابت | گرانی تلفن ثابت در راه است؟

معاون شرکت مخابرات ایران از لزوم افزایش تعرفه تلفن ثابت به دلیل تغییر نکردن تعرفه‌های مخابراتی از سال 1382 به این طرف خبر داد.

لزوم افزایش تعرفه تلفن ثابت | گرانی تلفن ثابت در راه است؟

داوود زارعیان در گفت‌وگو با مهر به تشریح دلایل مدنظر شرکت مخابرات ایران برای درخواست افزایش و تغییر تعرفه‌های مخابراتی پرداخت و گفت: «ما به دنبال منطقی شدن تعرفه‌های مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید ۱۵ سال پیش اتفاق می‌افتاد.»

وی با بیان اینکه از سال ۸۲ تا به امروز در تعرفه تلفن ثابت افزایش و تغییری صورت نگرفته و طی این سال‌ها فقط 2 بار شاهد تغییر در ساختار تعرفه‌ای خدمات تلفن ثابت بودیم، افزود: «بارها اعلام کردیم که حاضریم به ساختار تعرفه تلفن ثابت در سال ۸۲ و قبل از زمان خصوصی شدن مخابرات بازگردیم و آن را اجرایی کنیم. در حال حاضر آنقدر تعرفه‌های مخابرات پایین است که در دولت قبل اعلام کردیم حاضریم حتی با وجود پایین بودن تعرفه‌ها، تعرفه سال ۸۲ را اجرا کنیم. اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با این مسئله مخالفت می‌کرد.»

فقط برای 18 میلیون خط صورت‌حساب صادر می‌کنیم

زارعیان با اشاره به اینکه یکی از دلایل عمده درخواست برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی، ثابت ماندن ۱۸ ساله تعرفه تلفن ثابت به رغم افزایش هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شرکت مخابرات ایران است، خاطرنشان کرد: «دلیل دوم نیز این است که با وجود تعرفه پایین، هزینه‌ها در بخش جمع‌آوری صورت‌حساب بالاست؛ به نحوی که مخابرات هم‌اکنون حدود ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت دارد که از نظر اقتصادی حتی به صرفه نیست برای آن‌ها صورت‌حساب به صورت پیامک ارسال شود. به همین خاطر به جای آن که برای ۲۸ میلیون خط تلفن ثابت که در کشور فعال است، برای ۱۸ میلیون خط به صورت ماهانه صورت‌حساب صادر می‌کنیم و برای ۱۰ میلیون دیگر اصلاً صورت‌حسابی صادر نمی‌شود، چراکه به صرفه نیست.»

هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت، 23 هزار تومان

معاون شرکت مخابرات ایران افزایش هزینه نگهداری را از دیگر دلایل مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت عنوان کرد و گفت: «با توجه به اینکه بخش عمده کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخش‌های بیرونی برون‌سپاری شده است، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت به طور متوسط ۲۳ هزار تومان می‌شود. یعنی اگر بخواهیم یک خط تلفن فقط بوق داشته باشد، باید برای آن ۲۳ هزار تومان هزینه به پیمانکار پرداخت کنیم.»

جالب است بخوانید: در صدور قبوض تلفن چه تغییراتی ایجاد شده است؟

وی دلیل بعدی برای درخواست افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت را ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت دانست و خاطرنشان کرد: «زمانی که از عمر تجهیزات می‌گذرد باید به‌روزرسانی شود و تغییر فناوری در حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند که در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم. اکنون با توجه به تحولات اخیر در بخش ارز، هزینه سرمایه‌گذاری هم تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده است.»

زارعیان تصریح کرد: «لذا لازم است که تعرفه‌ها منطقی شود و کمک شود تا بتوانیم بخشی از درآمد مخابرات را در بخش‌های توسعه‌ای هزینه کنیم. به ویژه در 2 سال اخیر و بعد از کرونا، افزایش توجه مردم به فضای مجازی، استفاده بیشتر از اینترنت به ویژه در بخش‌های مختلف آموزشی و اقتصادی و بازرگانی، ضرورت نوسازی شبکه را حتمی کرده و به همین دلیل باید در این بخش هم سرمایه‌گذاری شود.»

وی گفت: «هزینه‌کرد شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های وابسته به آن چون در سطح کل کشور سرویس می‌دهند، نسبت به شرکت‌هایی که در مراکز استان‌ها و یا نقاط پردرآمد سرویس می‌دهند خیلی بیشتر است. مخابرات موظف است که توسعه را حتی به روستاها ببرد و به همین دلیل نیازمند سرمایه و بودجه کافی است.»

نرخ تلفن ثابت ۱۵ برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه

زارعیان در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعرفه‌ها باعث نمی‌شود کاربر به جای استفاده از تلفن ثابت به سمت استفاده از موبایل برود، تصریح کرد: «در حال حاضر هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حداقل ۶۲ تومان است، اما یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت ۴۵ ریال (حدود ۴ تومان)؛ یعنی نرخ تلفن ثابت تقریباً ۱۵ برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه است. در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و باید مردم را ترغیب کنیم که از شبکه ارزان‌تر استفاده کنند.»

او گفت: «برای مثال زمانی که مشترک یک اینترنت ۴ مگابیتی در منزل داشته باشد ۵ نفر همزمان از آن اشتراک استفاده می‌کنند؛ اما در تلفن همراه هر نفر به صورت اختصاصی از اشتراکش استفاده می‌کند.»

بیشتر بخوانید: هزینه تعرفه اینترنت ثابت پرسرعت چقدر است؟

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه قطعاً هیچ‌گاه تعرفه تلفن ثابت به یک‌چهارم تلفن همراه هم نخواهد رسید، اضافه کرد: «میانگین ماهانه هزینه تلفن ثابت به ازای هر مشترک (آرپو) ۶,۵۰۰ تومان ماهانه است. اما هزینه تلفن همراه چندین برابر است. لذا تحت هر شرایطی حتی در خوشبینانه‌ترین حالت هم اگر تعرفه‌ها تعدیل شود، باز قیمت‌ها یک‌چهارم همراه نخواهد شد.

ارسال نظر