ماسک های سه بعدی ایرانی به کمک هوش مصنوعی تولید می‌شوند

رسانه کلیک – یک شرکت دانش‎‌بنیان ایرانی از تولید ماسک های سه بعدی بومی سازی‌شده (face fish) با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد.

ماسک های سه بعدی ایرانی به کمک هوش مصنوعی تولید می‌شوند

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پالایه گستر سیمرغ ایرانیان» اعلام کرد که این شرکت بعد از 11 سال موفق به تولید انواع ماسک از جمله ماسک های سه بعدی با کمک فناوری هوشمند شد. وی با مقایسه تولید قبل از کرونا و بعد از شیوع این بیماری گفت:

تغییرات سریع، بزرگ و محسوسی زمینه هوش مصنوعی و تولید انواع ماسک بعد از شیوع کرونا موجب شدت و شیب بیشتری در فعالیت‌های ما شد. بیشترین تغییر رخ داده در بحث تیراژ تولید بود، قبل از شیوع کرونا روزانه ۵ الی ۶ هزار عدد ماسک تولید می‌کردیم، اما با شیوع کرونا، در کمتر از ۱۰ روز توانستیم ظرفیت تولید خود را ۸ برابر کنیم و در فاز اول، روزانه ۴۰ هزار ماسک تولید کردیم.

کمبود ماسک در ابتدای شیوع کرونا در ایران چگونه جبران شد؟

با شروع زمزمه‌های همه گیر شدن بیماری کرونا در جهان و احتمال شیوع آن در ایران، این شرکت دانش‌بنیان توانست با رصد بازار جهانی، جذب نیروی موردنیاز و همچنین استفاده از تجهیزات و مواد اولیه موجود برای 6 ماه و گسترش فضای کاری، کمبود ماسک را در زمان بسیار کوتاهی جبران کرده و موفق به تولید روزانه ۴۰ هزار ماسک در فاز اول و ۶۵ هزار ماسک در فاز دوم شد.

اما این موفقیت نیز باگذشت زمان و پدیدار شدن موج‌های پی‌درپی کرونا در کشور کافی به نظر نمی‌رسید. کمبود شدید ماسک در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و وزارت بهداشت به یک معضل تبدیل‌شده و این شرایط نیازمند تدبیری جدید بود. در این شرایط این شرکت دانش‌بنیان شروع به تولید ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار ماسک در عرض ۵ الی ۶ روز کاری کرد. به‌این‌ترتیب با اولویت قرار گرفتن مراکز درمانی بسیاری از بیمارستان‌ها به ماسک‌های سه بعدی تجهیز شدند و توانستند از آن بحران تا حد زیادی عبور کنند.

شیرمحمدی در ادامه گفت:

از طرفی واردات ماسک هم با قیمتی حدود ۱.۵ دلار و با ارزبری بسیار زیاد صورت می‌گرفت، ولی ما آن ماسک را با قیمتی حدود، ۱۰ درصد قیمت خارجی تحویل می‌دادیم و ارزبری نیز رخ نمی‌داد و نیز ماسک باکیفیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل می‌گرفتند. تولید ما بر اساس tailor made صورت می‌گیرد.

چگونه انواع ماسک وارد بازار مصرفی شد؟

شیرمحمدی در پاسخ به چگونگی و انواع ماسک تولیدی در شرکت گفت:

یک اصطلاحی در تولید به نام tailor made و یا خیاطی شده است که تولید بر اساس تعیین جامعه هدف صورت می‌گیرد. این موضوع باعث شد که برخلاف خیلی از شرکت‌های داخلی و خارجی که دو یا سه مدل ماسک تولید می‌کنند، ما ماسک‌هایی با ویژگی‌هایی متفاوت در بخش‌های مختلف مانند صنعت (همچون صنایع فولاد، مس، صنایعی که در مناطق جنوبی کشور و با دمای بالا مشغول به فعالیت هستند) ماسک بانوان، ماسک کودک و ماسک های سه بعدی تولید کنیم که باعث شد طیف وسیعی و زیرشاخه‌های زیادی از ماسک ازلحاظ سایز، رنگ‌بندی، راندمان، راحتی تنفس، شکل، قالب و… داشته باشیم.

وی افزود:

این رویکرد ادامه داشت تا به دوران کرونا رسیدیم و ماسک‌های n۹۵ و n ۹۹ تولیدشده بیشتر برای کادر درمان تولید شد. قبل از آن بیشتر برای صنایع بود. ما حتی برای کادر درمان، رنگ ماسک را نیز تغییر دادیم و در طیف‌های مختلف ماسک تولید کردیم و این ازلحاظ روحی برای آن‌ها بسیار مطلوب بود. تولید انواع ماسک ها سه بعدی رنگی نیز اکنون بسیار مورد توجه عموم قرارگرفته است.

اهمیت مد و فشن و جذابیت‌های ظاهری تولید ماسک‌ها در سراسر جهان

امروزه ماسک دیگر تنها یک وسیله بهداشتی برای حفاظت افراد در برابر آلودگی‌های محیط نیست بلکه به‌عنوان یک پوشش ظاهری، کم‌کم وارد دنیای مد و فشن شده است. اکنون بسیاری از مردم به ماسک تنها به‌عنوان وسیله یک‌بارمصرف نگاه نکرده و در هنگام خرید به رنگ و شکل آن توجه می‌کنند. شیرمحمدی در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده و گفت:

در حال حاضر در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، ماسک نیز جزو مد و فشن محسوب می‌شود که این باعث شده است تا علاوه بر راندمان و سلامتی، زیبایی نیز در نظر گرفته شود. پس ما به تولید و بومی‌سازی ماسک‌های سه‌ بعدی یا فیش فیس که روی صورت به خوبی می‌نشیند، با دهان در تماس نیستند، زیبایی جالب توجهی دارند و علاوه بر آن نیز دارای راندمان خوبی هستند، اقدام کردیم.

به گفته وی؛ ماسک‌های سه‌ بعدی N۹۹ برای اولین بار در ایران و منطقه تولید می‌شود. زیبایی، راندمان بالا و تنفس راحت ازجمله ویژگی‌های این نوع ماسک است.

شیرمحمدی یادآور شد: اکنون تنها شرکتی هستیم که ماسک سه لایه جراحی و پرستاری، ماسک سه‌ بعدی، ماسک n۹۵ و n۹۹ و هم ماسک کربنی تولید می‌کنیم. این سبد محصول را کمتر شرکتی دارد و روزانه در حال تولید بالغ‌بر ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار عدد ماسک هستیم.

۹۰ درصد ماسک صنایع توسط شرکت پالایه گستر سیمرغ ایرانیان تولید می‌شود

شیرمحمدی در پاسخ به میزان سهم بازار تولید شرکت در بخش داخلی و خارجی اظهار داشت: بازار قدیم ما صنعت، کادر درمان و سپس حوزه شهری بود. در حال حاضر نیز به همان شرایط برگشتیم و نزدیک به ۹۰ درصد ماسک صنایع را تامین می‌کنیم. در صنایع خودروساز همچون سایپا، ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور، زامیاد و ... تامین ماسک را انجام می‌دهیم.

وی افزود: بالغ‌بر ۹۰ درصد نیاز ماسک در کارخانه فولاد، ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، صنایع سیمان، مس، معادنی مثل سنگ‌آهن و ... نیز توسط شرکت ما تامین می‌شود. همچنین برای کادر درمان نیز در یک سال اخیر بالغ‌بر ۱۰ الی ۱۵ میلیون ماسک تولید کرده و جز تامین کنندگان اصلی ماسک n۹۵ این بخش نیز بودیم.

وی در اشاره به سهم بازار خارجی تشریح کرد:

در اوایل کرونا، باوجود تقاضا از دیگر کشورها، نیاز کشورمان را الویت قرار داده و به هیچ کشوری ماسک صادر نکردیم. بعد از تامین نیاز کشور، با دریافت مجوز صادرات از وزارت بهداشت که تنها به تعداد محدودی از شرکت‌ها که ازلحاظ کیفی دارای درجه خوبی بودند، اعطا شد، فعالیت صادراتی ما آغاز شد. به کشور عمان محدود صادراتی صورت گرفت. همچنین ماه گذشته دفتر ما در ترکیه راه‌اندازی شد که علاوه بر تامین ماسک این کشور، دروازه و مسیری برای صادرات به اروپا در نظر گرفته شد. ما ازلحاظ کیفیت عالی، قیمت رقابتی و تیراژ بالا می‌توانیم به آن بازار‌ها نیز وارد شویم.

شیرمحمدی از افزایش 30 درصدی تولید در سال جدید خبر داد

شیرمحمدی در بیان رویکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ افزود: «در سال جدید ریکاوری سیستم را مدنظر داریم که ابتدا کارکنان ازلحاظ روحی تامین شده و قوای لازم را برای ادامه مسیر دریافت کنند. سپس دوباره تیراژ را بالا می‌بریم. با توجه به مجهز شدن به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، تیراژ نزدیک به سی درصد افزایش خواهد یافت. همچنین صادرات به بازار‌های هدف نیز خواهیم داشت. از طرفی روی کیفیت نیز کار خواهیم کرد. ماسک ما ۹۹.۳ درصد راندمان دارد و قصد داریم این راندمان را افزایش دهیم و تا حدی که امکان دارد به عدد ۱۰۰ نزدیک کنیم که در همین راستا گروه R&D نتایج خوبی در زمینه تولید انواع ماسک به خصوص ماسک های سه بعدی به دست آورده‌اند. در نیمه دوم سال از محصولات جدید خود رونمایی خواهیم کرد.

حمایت‌های پارک علم و فناوری از این پروسه

شیرمحمدی در زمینه حمایت‌های صورت گرفته در مسیر توسعه شرکت گفت:

در ابتدای کار، فعالیت ما در کارگاهی ۱۴ متری و در ادامه ۲۰ متری صورت می‌گرفت. با شیوع ویروس کرونا، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حمایت تمام‌قد ازلحاظ فضا و امکانات، شرایط تجهیز سوله ۶۰۰ متری را به‌عنوان کارگاه برای ما فراهم کرد. خدا را شاکریم که باوجوداین حمایت‌ها، توانسته‌ایم بخشی از نیاز کشور تامین کنیم.

ارسال نظر