هنوز در کشور به مرحله بلوغ دولت الکترونیکی نرسیده‌ایم

رسانه کلیک - رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در به اشتراک گذاری اطلاعات گفت: هنوز در کشور به مرحله بلوغ دولت الکترونیکی نرسیده ایم.

هنوز در کشور به مرحله بلوغ دولت الکترونیکی نرسیده‌ایم
به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی در تبیین کارکردهای دولت الکترونیک با اشاره به فرآیند اعطای وام یک میلیون تومانی به اقشار نیازمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور آسیب دیده‌اند گفت: طی این اقدام فرآیند اعطای وام به گونه‌ای طراحی شده بود که بدون هیچ‌گونه مراجعه حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می‌شد.
او افزود: زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شد که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه‌ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می‌توانست بدون نیاز به مراجعه بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و در پی آن امضای فرم های متعدد و ثبت اثر انگشت، وام خود را دریافت کند که این خود مثال عینی از دولت الکترونیک است.

عدم همکاری دستگاه‌ها در به اشتراک گذاری داده

معاون وزیر ارتباطات با تشریح جزئیات گذرگاه ملی تبادل خدمات دولت الکترونیک، از آن به عنوان مسیری یاد کرد که دستگاه های مختلف دولتی در کشور از طریق به اشتراک‌گذاری داده می‌توانند به ارائه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است.
وی گفت: خوشه های مختلف اعم از چندین دستگاه و پایگاه‌های متعدد داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می‌توانند با رعایت قواعدی جهت استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل‌های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه‌هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق باعث کاهش مراجعه حضوری مردم شوند.
او افزود: اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی دستگاه‌های دولتی در راستای به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

۸۰۰ سرویس دولتی به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می شود

ناظمی با ارائه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک گفت: در طول دو سال از حدود ۳۰۰ خدمت به بیش از ۸۰۰ خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده‌ایم که نشان از رشد دو و نیم برابری دارد. هم‌چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود ۶۰ دستگاه بود که امروزه به طور تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود ۱۵۰ دستگاه اصلی کشور به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود ۳۰ دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به ارائه سرویس اقدام می کند و ما بقی بیشتر خدمت گیرنده هستند.
وی افزود: این در حالی است که دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می‌رسد که همه دستگاه‌ها، داده هایشان را به اشتراک بگذارند و از این منظر می‌توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم‌چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیرماه سال جاری تعداد ۱۲۰ میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال ۹۷، تعداد ۷ میلیون بوده که حدود یک هجدهم حال حاضر است و نشان از تغییر تفکر دستگاه‌ها است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با تعداد داده‌های آزادسازی شده توسط دولت گفت: در طول دو سال، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ دیتا سِت (dataset ) و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره‌برداری از این اطلاعات توسط کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها با هدف طراحی برنامه‌های کاربردی(اپلیکیشن) صورت گرفته که مصرف‌کنندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه‌ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده‌ها مانند نقشه‌های مسیریاب، جایگاه‌های پمپ بنزین، داروخانه‌ها و مواردی مشابه را برای مردم فراهم کرده‌اند.
معاون وزیر ارتباطات از دولت الکترونیک به عنوان مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور نام برد و آن را مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست؛ با این حال امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه‌های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.
ارسال نظر