واکسن ایرانی کرونا در آغاز مرحله دوم مطالعات بالینی

رسانه کلیک - مجری مرحله کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از پایان مرحله اول تست انسانی واکسن کوو ایران برکت تا نیمه اسفند ماه ۹۹ خبر داد.

واکسن ایرانی کرونا در آغاز مرحله دوم مطالعات بالینی

حامد حسینی مجری مطالعات بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا در خصوص آخرین وضعیت از مراحل تست انسانی این واکسن گفت: تا روز گذشته ۵۰ نفر از داوطلبان، دوز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده‌اند و از این تعداد ۲۱ نفر دوز دوم را هم دریافت کرده‌اند.

وی افزود: تا اوایل هفته آینده همه نفرات باقی‌مانده وارد این مرحله از تست انسانی واکسن خواهند شد و مطالعه بالینی بر روی آن‌ها آغاز می‌شود.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص وضعیت سلامت داوطلبانی که در این مدت واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام را دریافت کرده‌اند گفت: وضعیت سلامت این افراد به طور شبانه‌روزی توسط پزشکان متخصص رصد می‌شود و تا این لحظه تمام ۵۰ داوطلب در سلامت کامل هستند و تزریق واکسن هیچ گونه عوارض خاص و غیرقابل انتظاری نداشته است.

حسینی در خصوص آغاز فاز دوم تست انسانی این واکسن گفت: نتایج انجام فاز اول مطالعات بالینی در خصوص ایمن بودن واکسن تا نیمه اسفند امسال تحویل وزارت بهداشت خواهد شد و بعد از صدور مجوزهای لازم، وارد مرحله دوم مطالعات بالینی در خصوص اثربخشی واکسن خواهیم شد.

شایان ذکر است نخستین دوز از این واکسن برای آغاز مطالعات انسانی در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام و مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به افراد داوطلب تزریق شد تا فاز نخست مطالعه بالینی این واکسن به طور رسمی آغاز شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تجربه موفق کشورمان در تولید دارو و واکسن بیان کرد: ایران با تجربه و پیشینه موفق حدود ۱۰۰ سال واکسن سازی، امروز گام مهمی در مقابله با یکی از بیماری‌های شایع و نوظهور برداشته است.

نمکی با بیان این‌که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت نهفته و مغفول ایران در تولید واکسن بار دیگر احیا شده است ادامه داد: با ساخت واکسن کرونا در داخل کشور، اقدامی تحول آفرین در مبارزه با این بیماری پیمودیم و تلاش دانشمندان کشور در این زمینه بسیار امیدوار کننده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه زیست فناوری گفت: با دستاوردهایی که داشتیم امروز به مرحله ای رسیدیم که اولین تزریق را روی انسان انجام دهیم.

نمکی با بیان این‌که نخستین داوطلب تزریق این واکسن، دختر دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام است، ادامه داد: این اقدام پیامی روشن دارد و نشان می‌دهد مسئولین دست اندرکار به این تلاش باور دارند و هیچ کدام از آنان خود یا خانواده شان را ارجح نمی‌دانند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همگامی فناوران ایرانی در تحقیقو تولید واکسن کرونا با یافته‌ها و تجربیات به روز علمی گفت: تولید واکسن براساس تمامی مدل های رایج و به روز دنیا پیش می‌رود.
نمکی ابراز امیدواری کرد در مدت زمانی کوتاه، پس از موفقیت آمیز بودن فاز نخست مطالعه بالینی،وارد فاز دوم و پس از آن فاز سوم برای حرکت به سوی تولید ملی شود.

ارسال نظر