مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

رسانه کلیک - نبض فناوری ایران هر هفته در تپش است و گاها این تپش‌ها پرتب و تاب تر و مواقعی آرام و بی حاشیه است. این هفته؛ مصادف با هفته جهانی فضا بود و همین باعث شد حوزه فضا پیشگام اخبار باشد.

مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

گزارش اختصاصی از افتتاحیه هفته جهانی فضا

مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، مرتضی براری، وزیر ارتباطات و متخصصان صنعت فضایی کشور برگزار شد.

مرتضی براری در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا گفت: «از سال گذشته تا الان، ۷۶ رویداد در حوزه فضایی در کشور برگزار شده است. هفته جهانی فضا فرصتی برای گزارش اقدامات حوزه فضایی و اعلام برنامه‌های آینده است.» سال گذشته تمام تلاش خود را کردیم تا دو ماهواره تکمیل شده ما در مدار قرار بگیرد. امیرکبیر تا بالای ۵۰۰ کیلومتر رفت و چند ثانیه‌ای در مدار قرار گرفت و اطلاعات خوبی در همان چند لحظه به زمین مخابره کرد. در تلاش هستیم طی سه ماه آینده سه ماهواره تکمیل شود و در مدار قرار گیرد. ما تمام قراردادهای مربوط به پرتاب را منعقد کرده‌ایم. در آمریکا در سه سال اول ۴۳ ماهواره پرتاب شده که ۲۷ ماهواره در مدار قرار نگرفته‌اند. از ۱۰ ماهواره اول بین ۳۰ تا ۵۰ ماهواره موفق می‌شوند در مدار قرار بگیرند. ما در سازمان هوافضا به ۴۰ درصد موفقیت رسیدیم و تا یک ماه آینده دو پرتابگر ما آماده می‌شود و امیدواریم امسال شاهد قرارگیری ماهواره در مدار باشیم.» باری ادامه خبر کلیک کنید.

ماهواره ای با دقت تصویربرداری یک متر سال 1400 در مدار قرار خواهیم داد

وزیر ارتباطات، آذری جهرمی امروز در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا حضور پیدا کرد و از برنامه های فضایی ایران در آینده سخن گفت.

صبح روز شنبه، وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که با حضور روسای سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، حاضر شد و گفت: «دوست دارم صحبت‌های امروزم را با دیالوگی از یک فیلم آغاز کنم. دیالوگی که می‌گفت: «قدیم‌ها عادت داشتیم به آسمان نگاه کنیم و به جایگاه‌مان در بین ستاره ها فکر کنیم، اما الان به پایین نگاه می‌کنیم و نگران جایگاه‌مان در میان خاک هستیم.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

صدور رای به پرونده انحصار طلبی اسنپ‌ فود به روزهای آتی موکول شد

حواشی مربوط به چیلیوری و اسنپ‌ فود به ماه‌ها پیش برمی‌گردد؛ حواشی که امروز پرونده‌اش روی میز شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا صادقیان، بنیانگذار و مدیرعامل هلدینگ نوین ایرانیان، شرکت مادر استارتاپ‌هایی همچون نت ‌برگ، چیلیوری، تیک 8، سرمیز و دکتر دکتر است. مرداد ماه بود که او در توییتر خود با به اشتراک گذاشتن یک توییت از انحصار طلبی اسنپ در بازار سفارش آنلاین غذا و انحصاری که چیلیوری از آن تاثیر پذیرفت، نوشت. برای ادامه خبر کلیک کنید.

اگر سندی وجود دارد که می‌گوید ایده پرداز «وس» من هستم، ارائه دهید!

روز یکشنبه، 14 مهرماه آذری جهرمی از شتابدهنده کودک آنلاین بازدید کرد. او در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات زیادی از جمله در رابطه با وس پاسخ داد.

جهرمی در ابتدا در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند شما خودتان ایده وس را راه‌اندازی کردید و حالا قصد دارید به آن پایان بدهید، گفت: «چیزی که شما می‌گویید مستندی ندارد. اگر سندی وجود دارد که می‌گوید ایده پرداز «وس» من هستم، ارائه دهید. البته اشکالی ندارد اگر می‌گویند من ایده پرداز وس هستم! دوست دارم آن را تعطیل کنم. بگذارید فردا بگویند جهرمی شاخ دارد، جهرمی آدم می‌خورد. اما از حق‌الناسی که به گردن من است، کوتاه نمی‌آیم.» برای خواندن ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

اجرا "برنامه بهبود" پست بانک ایران

مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به برنامه های در حال اجرا برای تثبیت سوددهی شعب پست بانک ایران گفت: «اهداف کمی این بانک در چهار محور ترسیم و به شعب این بانک ابلاغ شد که با هدف بهبود امور و دریافت بازخوردهای مناسب در حال اجرا است.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

نگاه حاکمیت در توسعه فضای مجازی، درون زا و برون نگر است

وزیر ارتباطات؛ ظهر یکشنبه از شتابدهنده کودک آنلاین که ۲۵ ایده برتر جشنواره در آن حضور دارند و تا یک ماه دیگر محصولات خود را به بازار عرضه می کنند، بازدید کرد.

کودک آنلاین از یک ماه قبل استارت راهش را زد و امروز به یک شتابدهنده تبدیل شده است. این شتاب‌دهنده امروز میزبان وزیر ارتباطات بود. وزیر جوان کابینه در بازدید از این شتاب دهنده گفت: «کودک آنلاین کارش را با فراخوان عمومی آغاز کرد. بیش از هزار و ۱۰۰ ایده در ابتدا برای حضور در این جشنواره ثبت نام کردند و در نهایت ۲۵ ایده انتخاب و وارد مرحله شتابدهی شد. این شتابدهنده جزو معدود شتابدهنده های کشور است که ریزش نداشته و محصولات آن در آبان ماه عرضه خواهد شد.» برای خواندن ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

اسنپ به دنبال بالا بردن قیمت‌هاست یا شهرداری در پی جبران پروژه شکست خورده کارپینو؟

حدود یک هفته از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی می‌گذرد و در این میان واکنش‌های مثبت و منفی به این ابلاغیه همچنان ادامه دارد.

دستورالعمل جدید نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی در حالی ابلاغ شد که دو قطب اصلی تاکسی‌های اینترنتی یعنی تپسی و اسنپ واکنش‎های متفاوتی داشتند. در حالی که نگاه به این ابلاغیه کاملا دو قطبی شده و موافقان و مخالفانی دارد، برخی معتقدند اسنپ با این اعتراضات در پی بالا بردن قیمت سفرهای خود است. در مقابل عده‌ای معتقدند شهرداری بعد از شکست پروژه کارپینو در صدد است سهم خود از بازار را با این ابلاغیه جبران کند.

برای ادامه خبر کلیک کنید.

رشد 6.4 درصدی بخش فناوری و رشد ارزش افزوده زیربخش فناوری اطلاعات

دومین صبحانه بیستونی توسط سازمان نظام صنفی کشور با حضور رییس سازمان نظام صنفی و دکتر ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات و اعضای سازمان نصر برگزار شد.

اصلی ترین موضوع مورد بحث در این نشست، گفتگو حول محور ظرفیت های نمایشگاه عراق و صادرات به عراق بود. ستار هاشمی در این نشست گفت: «در برنامه در خصوص برنامه های حضور در نمایشگاه بغداد و توسعه صادرات تدوین شده، متوسط رشد سالانه ارزش افزوده 19.4 درصدی و اشتغال 9.5 درصدی را در حوزه ارتباطات داشته باشیم. با توجه به آمار شش ماه اول سال، کشور عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارند و همین نکته به عنوان فضای بالقوه ای برای تمرکز ما روی کشور عراق مطرح شده است. در سال گذشته با توجه به تحریم هایی که با آن مواجه بودیم، رشد اقتصادی منفی داشتیم اما در بخش فناوری و رشد ارزش افزوده زیربخش فناوری اطلاعات؛ با رشد 6.4 درصدی رو‌به‌رو بودیم.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

رتبه دوم پست ایران در سطح منطقه

امروز 15 مهرماه؛ روز جهانی پست بود. به مناسبت این روز نشستی با اصحاب رسانه و با حضور حسین نعمتی، مدیر عامل شرکت ملی پست ایران برگزار شد.

حسین نعمتی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در این نشست صحبت‌هایش را با اشاره به تاریخچه ای از پست شروع کرد و گفت: «امسال صد و پنجاهمین سال تاسیس اتحادیه جهانی پست است. اتحادیه‌ای که با حضور ۲۲ کشور استارت خورد و امروز ۱۷۴ عضو دارد. ایران ۱۴۲ سال قبل به این اتحادیه پیوست؛ زمانی که سی سال از ثبت اتحادیه می‌گذشت.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

مقایسه تعرفه های اینترنت ADSL

خرید اینترنت ADSL می تواند فرایندی گیج کننده باشد. در این مطلب با مقایسه تعرفه های اینترنت ADSL همراه ما باشید.

اما اگر قرار باشد در سرویس های اینترنت ADSL بین چند اپراتور مختلف یکی را انتخاب کنیم، باید پارامترهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه تعرفه های اینترنت ADSL شرکت های مختلف را یکدیگر مقایسه می کنیم. برای خواندن ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

در حال آماده‌سازی خود برای جذب فناوری 5G هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه 5G فناوری غالب جهان در دهه آینده خواهد بود، از برنامه‌ریزی‌های کشورمان برای جذب فناوری 5G خبر داد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، در دومین روز اقامت خود در ارمنستان، صبح امروز در پنل ویژه وزرا در اجلاس جهانی فناوری اطلاعات (WCIT-2019) به ایراد سخنرانی پرداخت. برای ادامه خبر کلیک کنید.

ضرورت تسریع در احداث پارک ویژه برای شرکت‌های ایرانی در ارمنستان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با همتای ارمنی خود بر تسریع اجرایی شدن توافق احداث پارک ویژه برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات در ارمنستان تاکید کردبه گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در ادامه سفر خود به ایروان ظهر امروز با هاکوپ آرشاکیان وزیر حمل‌ونقل و فناوری‌های پیشرفته ارمنستان دیدار و گفتگو کرد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

راه اندازی کد دستوری اپراتوری برای موقعیت یابی زائرین

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برقراری کد دستوری USSD اپراتورهای همراه برای آگاهی از وضعیت و موقعیت زائرین با یکدیگر و ارسال موقعیت به دوستان خود در مسیر اربعین خبر داد.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بازدید از مرز خسروی با اعلام این خبر افزود: «کد دستوری USSD با شماره‌گیری #500*500* برای آگاهی از وضعیت و موقعیت زائرین با یکدیگر و ارسال موقعیت به دوستان خود به‌ صورت رایگان توسط همه اپراتورها در هر ساعتی از شبانه روز راه‌اندازی شده است.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

بیزینس پلنی به نام انحصار!

در اکوسیستم استارتاپی ایران نکته ای که جلب توجه می‌کند، حرکت بازیگران اصلی به سمت انحصار است؛ انحصاری که این روزها تبدیل به بیرنیس پلنی قوی شده است!

در بازاری که هر بار مشکلاتی از قبیل انحصارگرایی برخی از بازیگران به گوش می‌رسد و هر بار پای شورای رقابت به ماجرا باز می‌شود؛ بسیاری از بازیگرانی که شاید نامی از آنها نمی‌شنویم و یا به عبارتی رسانه‌ای نشده‌اند نیز آستین‌های همت را بالا زده و وارد گروه انحصارگرایان شده‌اند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

علت قیمت‌های بالاتر از نسخه چاپی فیدیبو چیست؟

فیدیبو یک پلتفرم‌ عرضه و فروش کتاب الکترونیکی‌ است که در این زمینه خدمات خوبی عرضه می‌کند. اما بررسی این اپلیکیشن‌ پرونده جذابی پیش روی ما گشوده که مدیر مارکتینگ این پلتفرم در این زمینه شفاف سازی‌های لازم را در اختیار ما قرار داد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

«فضا» برای ورود دانش آموزان باز است

ظهر روز چهارشنبه، 18 مهر ماه مراسم اختتامیه رویداد کارآفرینی دانش آموزی با رویکرد فناوری‌های حوزه فضایی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

این مراسم که با حضور امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و حانیه سامعی، مشاور وزیر ارتباطات در امور بانوان شکل گرفت، با صحبت‌های مرتضی براری استارت خورد. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

ارسال نظر