مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

رسانه کلیک - هفته‌ای که گذشت، هفته پر تب و تاب و پر حاشیه ای برای فناوری ایران بود. اپراتور رایتل و داستان مدیر عامل جدیدش جزو پر حاشیه ترین اخبار بود.

مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

هفته گذشته اتفاقات تقریبا مهمی در بخش فناوری ایران رخ داد. برای اطلاع از مهم ترین اخبار فناوری ایران در هفته گذشته، در ادامه همراه ما باشید.

اسنپ برای حفظ اطلاعات کاربران تماس امن را در سراسر ایران فعال کرد

اسنپ قابلیت پنهان‌سازی شماره تلفن همراه را به صورت سراسری در ایران فعال کرده است. این ویژگی باعث حفظ اطلاعات کاربران می شود.

در حالی‌که پیش از این هم این قابلیت با نام «تماس امن» در استان‌های مختلف از جمله اصفهان، مازندان، شیراز، قم، قزوین، زنجان، گیلان، همدان، سمنان، یزد و مرکزی فعال بود، به گزارش روابط عمومی اسنپ، استقبال مشترکان از این طرح آزمایشی موجب شد تا آن را به صورت رایگان به کل کشور گسترش دهند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

بحران در تولید محتوای حوزه کودک

مدیرعامل شرکت نبات با اشاره به این‌که آینده خوبی را برای بچه‌های کشور پیش‌بینی نمی‌کند، گفت: «کشوری که در آن کودک تفکر نداشته باشد، آینده خوبی ندارد و بچه‌ها دچار خلا محتوا هستند. هیچ‌کس برای آن‌ها محتوا تولید نمی‌کند و هرکسی هم که وارد عرصه شود، حذفش می‌کنند، تولیدکننده‌های خصوصی هم به دلیل مشکلات اقتصادی در حال حذف شدن هستند.» برای ادامه گزارش کلیک کنید.

فضای مجازی باعث دسترسی آسان و سریع به مواد مخدر شده است

رییس دفتر رئیس جمهور و وزیر سابق ارتباطات، محمود واعظی به فضای مجازی و دسترسی آسان به مواد مخدر اشاره می کند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: « زمانی که بتوانیم مساله مبارزه با موادمخدر را به عنوان یک گفتمان تبدیل کنیم، یعنی در اهدافمان در رابطه با مبارزه با مواد مخدر موفق بوده‌ایم. امروز شرایط جهان تغییر کرده است و مساله مبارزه با موادمخدر به دلیل تاثیرات منفی خانمان سوزی که داشته است باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار بگیرد.» برای خواندن ادامه گزارش اینجا را لمس کنید.

مسیر حرکتی پرپیچ و خم چارچرخ در میان مافیای خودرو!

- چارچرخ همانطور که از نامش پیداست، در زمینه خودرو خدماتی ارایه می‌دهد؛ خدماتی که گه گاه مسیرش را با انواع مافیای این صنعت رو در رو می‌کند و چالش‌های حرکتی زیادی برایش رقم می‌زند.

در میان تیم‌های برتری که در الکامپ 98 برگزیده شدند؛ چارچرخ بنا به چالش‌هایی که در مسیر حرکتش دارد، جذابتر از سایرین مسیرش را ادامه می‌دهد. تیمی که با موانع زیادی روبه‌رو است و در تلاش است بدون اینکه کم بیاورد به انتهای مسیر موفقیت برسد. در این گزارش پای صحبت‌های هفتمین تیم برتر الکامپ نشستیم و از هر دری گفتیم و شنیدیم. برای خواندن ادامه گزارش کلیک کنید.

64 میلیون نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند

آخرین آمار و اطلاعات بخش فناوری اطلاعات کشور مربوط به پایان خردادماه امسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد. برمبنای این آمار، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹۰.۷۸ درصد است. ضریب نفوذ اینترنت بر مبنای استفاده افراد از فناوری‌های دسترسی xDSL، نسل ۳ و ۴ موبایل، اینترنت وای فای و TDLTE به دست آمده است. برای ادامه گزارش اینجا را لمس کنید.

ساخت SSPA با راندمان بالا، موفقیت جدید پژوهشگاه ICT

دکتر رقیه کریم‌زاده مجری پروژه «طراحی و ساخت تقویت کننده SSPA با راندمان بالا» در خصوص این پروژه گفت: «تقویت کننده‌های توان، مهمترین بخش مداری موجود در انواع سیستم‌های مخابراتی همانند تلفن‌های بی سیم و موبایل، تجهیزات ایستگاه زمینی، شبکه بی سیم محلی، ارتباطات نقطه به نقطه رادیویی، VSAT و … هستند.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

مینا مهرنوش مدیرعامل رایتل معارفه و مشغول به کار شد

مینا‌ مهرنوش که از تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ به عنوان عضو هیات مدیره رایتل منصوب شده بود، بر اساس مصوبه ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ هیات‌مدیره رایتل به عنوان مدیرعامل این اپراتور فعالیت خود را آغاز کرده بود. امروز یکشنبه 24 شهریور در جلسه‌ای که در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی برگرار شد، به صورت رسمی به عنوان مدیرعامل رایتل معرفی و مشغول به کار شد. بررای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

انتصاب مدیر عامل جدید رایتل از نظر رگولاتوری فاقد وجاهت است!

در پی انتشار خبری مبنی بر انتصاب مینا مهرنوش به عنوان مدیرعامل جدید شرکت خدمات ارتباطی رایتل، سازمان تنظیم و مقررات رادیویی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این انتصاب واکنش نشان داد و این انتصاب را فاقد وجاهت خواند. برای خواندن ادامه گزارش کلیک کنید.

لزوم دستیابی به راه حل مشترک برای حفاظت از داده‌ها در منطقه

محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز، دوشنبه برای شرکت در اجلاس اتحادیه وزرای‌ ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC) وارد شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان شد.

وی در این اجلاس، پیشرفت ایران در فناوری اطلاعات را طی چندسال اخیر بی نظیر عنوان کرد و گفت: «آینده اقتصادی دنیا را حوزه فعالیت ما رقم می‌زند.»

وزیر ارتباطات کشورمان خطاب به وزرای اتحادیه RCC گفت: «بیایید برای حفاظت از داده‌ها در منطقه به یک راه حل مشترک برسیم.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

گرانترین سرویس‌های ماهواره‌ای دنیا، سرویس‌های نظامی هستند

سرپرست اداره طراحی و مهندسی شبکه های ماهواره ای سازمان فضایی گفت: «گرانترین سرویس‌های ماهواره‌ای مربوط به سرویس‌های نظامی و ارزانترین سرویس‌ها مربوط به سرویس پهنای باند است.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

ناسیونالیسم فناورانه استراتژی برخی قدرت‌هاست!

محمدجواد آذری جهرمی که به‌ منظور شرکت در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC)، به نور سلطان پایتخت قزاقستان سفر کرده است، صبح امروز در سخنرانی خود در اجلاس وزرای این سازمان گفت: «ما در یک سال گذشته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ایم. تعداد مشترکین پهن باند تلفن همراه از 70 میلیون نفر عبور کرده است. تمام شهرهای ما (1242 شهر) و 78 درصد از روستاهای ما هم‌اکنون به شبکه 4G متصل هستند. بیش از 120 میلیون تلفن هوشمند از طریق سه اپراتور تلفن همراه در شبکه فعال هستند.» برای خواندن ادامه گزارش کلیک کنید.

قیمت تمام شده خدمات سازمان فناوری اطلاعات در برنامه سال آینده دقیق مشخص شود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات در مجمع عمومی سالیانه سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تغییر رویکرد این سازمان، از مدیران سازمان فناوری اطلاعات خواست در برنامه سال آینده خدمات و قیمت تمام شده آنها به صورت دقیق مشخص شود. برای ادامه خبر کلیک کنید.

بهبود فضای کسب وکار استارت‌آپی با همکاری «یونیدو»

این رویداد بخشی از برنامه دو ساله ای است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در دست اقدام است و هدف از برگزاری آن، تقویت و بهبود فضای کار برای استارت‌آپ ها و کسب وکارهای کوچک و متوسط در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است . برای ادامه خبر کلیک کنید.

قزاقستان دروازه بالقوه ورود ایران به بازار ICT آسیای مرکزی

محمدجواد آذری جهرمی در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در حاشیه اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC) با وزیر توسعه دیجیتال نوآوری و صنایع فضایی قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دیدار با تبریک به‌طرف قزاق برای برگزاری موفق بیست و دومین اجلاس اتحادیه RCC به بیان دستاوردهای دو سال اخیر ایران در حوزه ICT و به‌خصوص دیجیتالی کردن بسترهای کسب‌وکار و گسترش زیرساخت‌های شهری و روستایی فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

خروج آمریکا از اتحادیه پست در راستای تضعیف حکمرانی قانون در جهان است

وزیر ارتباطات در این دیدار از دفتر بین‌الملل و دپارتمان مالی UPU برای همکاری با ایران در دوره تحریم‌ها برای انجام تسویه‌حساب‌های مالی از طریق حساب اعتباری ایران نزد این نهاد بین‌المللی تشکر کرد.

آذری جهرمی با اشاره به خروج احتمالی آمریکا از اتحادیه جهانی پست تاکید کرد: «خروج آمریکا از اتحادیه جهانی پست در ادامه خروج یک‌جانبه این کشور از دیگر سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی و در راستای تضعیف حکمرانی قانون در سطح بین‌المللی است که ما آن را تهدیدی بالقوه علیه یکپارچگی نظام بین‌الملل می‌دانیم.» برای خواندن ادامه گزارش اینجا را لمس کنید.

مقررات خدمات کد دستوری موبایل تصویب شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۹۲ خود مقررات حاکم بر ارائه خدمات کد دستوری (ستاره مربع) را بررسی و تصویب کرد.

براساس الزامات این مصوبه، ارائه خدمات مبتنی بر کد دستوری (USSD) به خدمات دهندگان باید صرفا برای استعلام، اطلاع رسانی و تراکنش های مالی که منع قانونی نداشته باشد، مجاز است. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

شرکت‌های دانش بنیان مشمول طرح جایگزین خدمت سربازی هستند

«سید محمد صاحبکار» در نشست مدیران عامل شرکت های عضو پارک فناوری پردیس و مرکز رشد فناوری نخبگان از در نظر گرفتن سه طرح جایگزین خدمت سربازی برای شرکت‌های دانش بنیان خبر داد. وی گفت: «جایگزین خدمت سربازی نیروهای متخصص در پادگان ها، خدمت در دستگاه‌های دفاعی و دولتی است. این موضوع مختص شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیانی است که داخل پارک‌های فناوری مستقر باشند.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

تعطیلی کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در جدیدترین توییت خود نوشت: «شاید وقتش رسیده باشد که به زودی «کل سرویس‌های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

افتتاح مرکز مطالعات اقتصادی ایران و قزاقستان با حضور آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی در ادامه سفر به نور سلطان، پایتخت قزاقستان، با حضور در دانشگاه ملی اوراسیا، مرکز مطالعات اقتصادی ایران و قزاقستان (ابوریحان بیرونی) را افتتاح کرد.

این مرکز با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس‌شده است و بر همین اساس این مراسم با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین مجید صمدزاده صابر، سفیر فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان، برگزار شد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

رئیس کل بانک مرکزی تحول در بانکداری الکترونیک را نشانه گرفت

تحولاتی که فناوری های نوین بانکی در نظام‌های اقتصادی ایجاد کرده است، در حدی عمیق و شگرف هستند که امروزه عملا بدون این فناوری‌ها عملیات بانکی غیر ممکن است. صنعت بانکداری الکترونیک بر اساس فناوری‌های نوین تحولات جدیدی را در حوزه های مالی و بانکی رقم زده است که شاید مهم‌ترین آن، شفاف سازی در فعالیتهای اقتصادی است. لذا پس از ایجاد آرامش در بازار ارز، توجه به این بخش از ضروریاتی بود که رییس کل بانک مرکزی هوشمندانه به آن پرداخته است. برای ادامه گزارش اینجا را لمس کنید.

برکناری مدیر عامل رایتل

محمدجواد آذری جهرمی گفت:«اپراتورها زیرساخت‌های حیاتی کشور هستند و طبیعی است که مدیریت آن نیاز به تایید صلاحیت داشته باشد و نتوان آن را به دست هر کسی سپرد.» برای خواندن ادامه خبر کلیک کنید.

بدون ساختن اتوبان جدید هم می‌توان کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد

حسام میرآرمندهی گفت: «با کنترل هوشمند دوربین‌های راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی بلد می‌توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

دستورالعمل خدمات پیامک انبوه اضطراری تصویب شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دستورالعمل خدمات پیامک انبوه اضطراری را تصویب کرد. این دستورالعمل در جلسه شماره ۲۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات و در راستای اجرای بند ۳-۲ مصوبه شماره ۲۷۰ این کمیسیون به تصویب رسید برای ادامه خبر کلیک کنید.

رئیس اتحادیه صنف رایانه انتخاب شد

حمدرضا فرجی تهرانی با رای هیئت مدیره به ریاست اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران انتخاب و جایگزین سیدمهدی میرمهدی شد.

انتخابات هیئت مدیره و بازرس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به صورت الکترونیکی برگزار شد و اعضای هیئت مدیره برای ۴ سال تعیین شدند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

ارسال نظر