ممنوعیت پرداخت و دریافت پول در تمام شعب بانکی

رسانه کلیک - بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت پرداخت و دریافت پول در شعب بانکی را صادر کرد.

ممنوعیت پرداخت و دریافت پول در تمام شعب بانکی

بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت پرداخت و دریافت پول در شعب بانکی صادر کرد که در آن آمده است:

۱- دریافت و پرداخت هرگونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک ممنوع است.

۲- در روز‌های پایانی سال اسکناس نو توزیع نمی‌شود.

۳- تعدادی دستگاه خودپرداز فقط برای خدمات الکترونیکی اختصاص یابد.

۴- دستگاه‌های خودپرداز ضدعفونی شوند.

در این دستورالعمل آمده است:

«۱- واحد‌های روابط عمومی بانک‌ها موظف هستند، مخاطرات ناشی از مبادله وجوه نقد در احتمال ابتلا به بیماری کروید-۱۹، به مشتریان خود از طرق مختلف مانند اعلانات داخل شعب، فایل‌های صوتی و تصویری و نیز بهره برداری از امکانات رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی، اطلاع رسانی نمایند.

۲- همه ساله به مناسبت ایام نوروز و سنت استفاده از اسکناس به عنوان عیدی در بین خانوار‌های ایرانی، بانک‌ها اقدام به توزیع اسکناس نو در بین عموم مردم می‌نمایند که با توجه به شرایط حال حاضر و با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری در تجمعات ایجاد شده برای دریافت اسکناس نو و همچنین خطر گسترش بیماری از طریق رد و بدل شدن اسکناس بین افراد خانواده، دوستان و آشنایان، توزیع اسکناس نو در روز‌های پایانی سال به هر نحو در شعب و خزانه بانک‌ها ممنوع بوده و لازم است این موضوع از طرق مقتضی به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

۳- شعب بانک‌ها می‌بایست از دریافت و پرداخت هرگونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک اجتناب نموده و چنانچه ضرورتی به دریافت وجوه از مشتریان وجود داشت با رعایت کامل اصول تاکید شده بهداشتی (مطابق با مفاد بخشنامه شماره ۹۸/۴۲۸۶۶۶ تاریخ ۱۰-۱۲-۱۳۹۸ اداره نشر اسکناس و خزانه) اقدام گردد. انتقال وجوه دریافتی به خزانه بانک‌ها باید با رعایت تمام جوانب احتیاطی صورت پذیرد و از دو بار شمار کردن آن توسط کارکنان خزانه‌ها جدا خودداری گردد.

۴- کارکنان تمام بانک‌ها می‌بایست نسبت به راهنمایی و ارائه ابزار‌های جایگزین وجه نقد به مشتریان خود در شعب اهتمام ویژه‌ای داشته و واحد‌های ذی ربط نیز مکلف هستند تمام شرایط و امکانات لازم را برای این منظور در شعب مهیا نمایند.

۵- بانک‌ها موظف هستند تعداد مشخصی از دستگاه‌های خودپرداز خود را به صورت غیر نقد و فقط برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک اعم از کارت به کارت، دریافت موجودی، پرداخت قبوض و ... تنظیم نمایند. تعداد و محل استقرار از دستگاه‌های مذکور باید به نحو مقتضی اطلاع رسانی شود.

تبصره: به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق تماس فرد با صفحه کلید، دریچه دریافت پول و ... مقتضی است تمام دستگاه‌های خودپرداز به ویژه آن‌هایی که عملیات پرداخت وجه نقد را انجام می‌دهند توسط عوامل پول گذاری و نگهداری، در فواصل زمانی مشخص ضدعفونی گردد.

۶- به منظور اطمینان از ارائه مطلوب خدمات بانکداری الکترونیک، مقتضی است واحد‌های انفورماتیک بانک‌ها به صورت ۲۴ ساعته وضعیت سامان‌های پرداخت الکترونیک خود را رصد و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام نمایند.»

دیروز نیز بانک مرکزی، سقف کارت به کارت را از ۵ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش داده بود. این میزان تا پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، ۳ میلیون تومان بود. دیگر تصمیمات بانک مرکزی برای کاهش مراجعه‌ی مردم به شعب بانک‌ها شامل کاهش ساعت کاری بانک‌ها، تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری مشتری به‌مدت سه ماه از زمان انقضا، افزایش سقف روزانه‌ی برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان و افزایش سقف روزانه‌ی کارت‌به‌کارت در نرم‌افزارهای پرداخت‌ساز تا سه‌میلیون تومان می‌شود.

فرایند فعال‌کردن رمز دوم پویا نیز تحت‌تأثیر شیوع کرونا در کشور، به‌طور کامل غیرحضوری شده است

ارسال نظر