مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

رسانه کلیک - هفته گذشته در حالی شروع شد که اسنپ و تپ‌سی واکنش‌های متفاوتی به دستورالعمل جدید تاکسی‌های اینترنتی نشان دادند. آخر هفته اما؛ با مسدود شدن سایت‌ های دانلود فیلم موج اعتراضی گسترده‌ای به وجود آمد.

مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

واکنش مثبت تپسی و منفی اسنپ!

پس از کشمکش های بسیار و حدود سه سال مذاکره، بالاخره دستورالعمل جدید برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شد. دستورالعملی که واکنش‌های متفاوتی را از سوی مدیران تاکسی‌های اینترنتی به دنبال داشت.

بر اساس این دستورالعمل، تاکسی‌های آنلاین باید دو درصد از کرایه هر سفر خود را به شهرداری پرداخت کنند تا در مقابل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. براب ادامه خبر کلیک کنید.

دفع حملات گسترده‌ سایبری به سامانه‌های ارزی کشور

حملات گسترده‌ DDoS لایه ۷ با ظرفیتی معادل ۲۰ برابر میانگین حملات در سطح جهان، هفته‌ گذشته به سایت ارزجو انجام شد که با بستر امنیت ابری ابر آروان بدون اختلال سرویس برطرف شد.

هفته‌ گذشته برخی وب‌سایت‌های عرضه‌کننده‌ ارز دیجیتال از جمله ارزجو، اول پرداخت و excoino با حملات بی‌سابقه‌ سایبری و تهدید اخاذی مواجه شدند تا به‌ازای دریافت وجه، حملات منع سرویس توزیع‌شده (DDoS) به این وب‌سایت‌ها متوقف شود. از این بین، وب‌سایت ارزجو با شدیدترین حمله‌ مواجه شد و دو سایت دیگر با حجم پایین‌تر حمله روبه‌رو بودند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

ضریب نفوذ 113 درصدی موبایل

بر مبنای آخرین آمار رگولاتوری، ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۸۴ سیم کارت در کشور فعال است و ضریب نفوذ موبایل برابر با ۱۱۳.۳۴ درصد برآورد می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آخرین وضعیت نفوذ تلفن همراه در کشور را بر مبنای تعداد مشترکان، ضریب نفوذ به ازای هر ۱۰۰ نفر و پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی تا پایان خرداد ماه امسال را منتشر کرد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

توقف اجرای مصوبه سازمان تنظیم در مورد رایتل

شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات را به نفع اپراتور رایتل صادر کرد.

آذری جهرمی دو هفته پیش در حاشیه جلسه دولت مطرح کرده بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پذیرفته است «انتصاب مدیرعامل جدید رایتل غیرقانونی است» که این گفته وزیر ارتباطات تا امروز با سکوت شریعتمداری روبه‌رو شده بود. برای ادامه خبر کلیک کنید.

نمی‌توانید ذهن مردم را از واقعیت‌های فسادها منحرف کنید!

هفته پیش خبری مبنی بر هدیه 200 لپ‌تاپ توسط وزیر جوان به نهاد ریاست جمهوری منتشر شد. جهرمی امروز در این رابطه پستی در اینستاگرام خود منتشر کرد.

وزیر ارتباطات در رابطه با هدیه 200 لپ‌تاپ به نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفته بود که این مورد را پیگیری خواهد کرد. او در این خصوص امروز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس سه نامه نوشت:«شفاف سازی در برابر فیک‌نیوز! من که با مردم مطلب پنهان و محرمانه‌ای ندارم. گفته بودند «جهرمی ۲۰۰ تا لپ‌تاپ به نهاد ریاست جمهوری هدیه داده است!». دروغ محض برای پوشاندن فسادهای خود! من هیچ اطلاعی نداشتم. خواستم که به جدیت پیگیری کنند . برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

موافقت با استعفای مدیرعامل رایتل

در خبر کوتاه روابط عمومی شستا که در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته، با استعفای مینا مهرنوش، مدیرعامل رایتل موافقت شده است.

روابط عمومی شستا اعلام کرد با استعفای مدیرعامل رایتل موافقت شده چرا که شستا قصد دارد در مجموعه‌های خود به ویژه رایتل به بالا بردن راندمان کاری و بهبود عملکرد متمرکز شود برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

تحقق تحول دیجیتال با فناوری 5G

فناوری 5G با کاربردهای خود تحول چشمگیری در زندگی انسان امروزی ایجاد می کند و ایران به عنوان کشوری که از سال های گذشته خود را در مسیر این فناوری قرار داده است، باید گام های سریع تری برای بهره گیری از کاربردهای آن بردارد. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

لغو توقف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات

روز گذشته دیوان عدالت اداری قرار موقتی برای توقف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص لزوم تایید صلاحیت تخصصی مدیران اپراتورها ابلاغ کرد؛ این قرار امروز از سوی دیوان لغو شد.

روز گذشته دیوان عدالت اداری قرار موقت توقف حکم برکناری مدیرعامل رایتل را صادر و اعلام کرد این مصوبه به شکل موقت کارایی ندارد. دیوان این مسئله را منوط به بررسی‌های بیشتر کرد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در بازار «وس»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائه سرویس خدمات ارزش‌افزوده (وس) به شیوه کنونی را نوعی کلاهبرداری و سوءاستفاده از مشترکین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن خبر داد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

از رها کردن شغل کارمندی تا رسیدن به چشم انداز صادر کننده اول منطقه

یکی از برگزیدگان جشنواره برترین‌‌های پارک فناوری پردیس، شرکت «فیدار لیان آروند» است. این شرکت در حوزه طراحی و تولید پروتز اندام‌های بدن انسان در پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کند.

اداره کل نظارت و ارزیابی پارک «ثبت یک اختراع مرتبط با ایده محوری شرکت» و «بهره ­مندی از زیرساخت مناسب برنامه­‌ریزی و کنترل پروژه» را دلیل انتخاب کردن این شرکت در حوزه «توسعه اقتصادی و کسب بازار» اعلام کرده‌ است. روابط عمومی پارک فناوری پردیس به همین مناسبت با «ناصر کریمیان»، مدیر عامل این شرکت به گفتگو نشسته است. برنامه او تبدیل کردن شرکتش به صادر کننده اول منطقه در حوزه طراحی و ساخت پروتز، در پنج سال آینده است. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

عدم همکاری صنایع با استارتاپ‌ها زنگ خطر شکست آنها را به صدا درمی‌آورد

از ابتدای دهه 90، رویکرد استارتاپی در کشور ما اجرا و نسخه‌ای توسط استارتاپ‌ها برای رفع مشکلات جامعه و صنعت و بهتر کردن سبک زندگی و … ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، «مهدی عظیمیان‌» رییس مرکز شتابدهی نوآوری و مدیرکل توسعه شعب و پردیس‌های پارک فناوری پردیس در مصاحبه با فصلنامه تخصصی مهندسی شیمی و پلیمر با بیان اینکه رویکردی که صنعت کشورمان تاکنون با آن مواجه بوده، رویکردی ســنتی است که از ابتدای شروع این صنعت بر آن حاکم بوده است، گفت: « تغییر و تحولاتی که در این چند ســال اخیر در حوزه فناوری و نوآوری‌های مختلف اتفاق افتاده، زنگ خطری برای صنایع است که اگر با همان روال سابق خود فعالیت کنند، عملا ضریب دستیابی به موفقیت را برای خود کاهش داده و به همان میزان ضریب شکست خود را افزایش می‌دهند. این موضوع درباره تمامی صنایع صادق اســت.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

تلگرام را فیلتر کرد؛ خودش بازداشت شد!

صبح امروز اخباری مبنی بر بازداشت شدن «ب.ق»، بازپرس سابق دادسرای کارکنان دولت منتشر شد که در آن عنوان شده وی همان بازپرسی بوده که دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرده است.

سال گذشته بعد از صدور دستور فیلترینگ تلگرام، برخی از حقوقدانان و وکلا اقدام قاسم زاده، مقام قضایی صادرکننده دستور را غیرقانونی دانستند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. هشت تن از آنها نیز با توسل به قانون به دلیل «سلب آزادی شخصی افراد ملت» شکایت کردند و دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دادند اما بازپرس قاسم زاده که این دستور را صادر کرده، خود در جلسه حضور نداشته است. در نتیجه تمام اقدامات و اعتراضات به رفع فیلترینگ تلگرام این موضوع بی‌نتیجه ماند و تا امروز این این پیام‌رسان در کشورمان فیلتر ماند. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

گزارش اختصاصی از مراسم قرعه کشی پانزدهمین دوره مسابقات جام انفورماتیک

مراسم قرعه کشی پانزدهمین دوره جام فوتسال انفورماتیک و اولین دوره مسابقات والیبال انفورماتیک عصر امروز در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

پانزدهمین دوره مسابقات جام انفورماتیک توسط نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و با حمایت شبکه هوشمند نوا برگزار می شود. برای ادامه خبر کلیک کنید.

آغاز جنگ هوشمندانه تپ‌سی علیه اسنپ!

در جدیدترین بیلبوردهای تپ‌سی پیغام نامحسوسی چشم‌نوازی می‌کند. پیغامی که بی ربط با توییت دو ماه پیش منشی‌پور نیست. شعارهای تبلیغاتی جدید در قالب: «فرمون شاید همون فرمون باشه؛ اما تپسی به فرمان شماست»

مرداد ماه بود که اسنپ با ارسال تقاضای همکاری به مدیران تپ‌سی، سوژه رسانه ها شده بود. دسته گلی که تپ‌سی برای اسنپ فرستاده بود به همراه توییت مدیر عامل این شرکت حسابی خبرساز شد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

امیر ناظمی: سیاست به فعالیت‌ها جهت می‌دهد!

رییس سازمان فناوری ایران، امیر ناظمی در حاشیه رویداد فیروزه پلت محتوای جذابی را به اشتراک گذاشت. رییس سازمان فناوری ایران با نگاهی کاملا دقیق، رشد افتصادی ایران را بررسی کرده بود.

امیر ناظمی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «رشد اقتصادی ایران از 1339 تا 1393. در این خصوص پژوهشی برای یک نشریه انجام دادم. نوسان رشد اقتصادی طی این دوره مانند ضربان قلب است. هیچ پیوستگی، هیچ تثبیت و پایداری در این نمودار مشاهده نمی کنید. اما یک اتفاق عجیب رخ می دهد.
این که در دوره چند ده ساله دو مرتبه رشد اقتصادی مثبت داشتیم. یکی سال 1342 تا 1348 و دوره دوم از سال 76 تا 1385. هر دو دوره یک ویژگی جالب دارند. در هر دوره درآمد با کمبود نفت مواجه بودیم و دولت به آن شکل درآمدی از نفت نداشته است.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند

«علیرضا دلیری»، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری در رویداد فیروزه پلت که روز جهارشنبه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: «اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند.»

دلیری صحبت‌هایش را با اشاره به امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری شروع کرد و گفت: «اقتصاد کشور باید یک اقتصاد استارتاپی باشد و تمامی منابع مالی کشور باید صرف این کسب‌وکارها بشود تا اقتصاد کشور تحول پیدا کند. چالش‌های اخذ مجوز مانع از رشد استارت‌آپ‌ها می‌شود و باید یک قوانین ریلی وضع شود و هرکس از ریل خارج شد مورد بازخواست قرار بگیرد.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

گزارش یک پنل جنجالی: ادغام؛ هم آره هم نه!

اولین پنل رویداد فیروزه پلت با موضوع «ادغام و تملیک به عنوان ابزاری برای رشد و بقا» با حضور مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک، میلاد بازدار، مدیر بخش نیازمندی‌های ملک شیپور، رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور، امیرعلی مهاجر، مدیر بخش هتل اسنپ‌تریپ، نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی بابا، سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود با مدیریت آرش برهمند برگزار شد.

این پنل با چرایی این سوال رضا نایبی مدیر الو پیک آغاز شد: «سوال این است که چرا ادغام؟»

مدیر عامل الو پیک ادامه داد: «در بازار کسی بخواهد درخواست ادغام دهد به خاطر از میدان به در کردن رقیب است و دلیل مثبتی در پس پرده این ادغام نمی بینم! در حال حاضر بین استارتاپ‌ها جنگ تخفیف و سوبسید و کوپن در گرفته است.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

واکنش وزیر ارتباطات به قطعی سرور سایت‌های دانلود فیلم

در پی ‎فیلترینگ سایت‌های دانلود فیلم و سریال طی روز گذشته، کاربران در فضای مجازی اقدام به انتشار اعتراض و انتقاد از سایت‌های دارای مجوز که برای تماشای فیلم و ‎سریال اعتبار می‌فروشند، کردند.

‏یکی از این شرکت‌های فیلتر شده اعلام کرده که طبق دستور کتبی مقامات قضایی کشور، ارایه سرویس برای ارایه‌دهندگان خدمات میزبانی به دامنه‌هایی که فیلتر هستند، غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود و بر این اساس، روز گذشته سرور بسیاری از سایت‌های مختلف فیلم، ‎موسیقی، دانلود و … خاموش شده است. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

در ماجرای فیلتر سایت‌ های دانلود فیلم و سریال، پای چه کسی در میان است؟

فیلتر سایت‌ های دانلود فیلم واکنش‌ های زیادی را در پی داشته و همه به دنبال پاسخ این سوال هستند: منشا این تصمیم از کجا آب می‌خورد؟

دو سال پیش بود که با دستگیری دوبلرها و بسته شدن تاینی موویز، علاقه مندان فیلم و سریال پس دچار شدن به یاسی بزرگ به سایت های متفاوت دیگری روی آورند تا فیلم ها و سریال‌های روز دنیا را تماشا کنند. اما دیروز بنا به دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی، سایت‌ های دانلود فیلم و سریال کلا از دسترس خارج شدند. در این نامه تاکید شده که شرکت‌های ارائه خدمات میزبانی مکلف هستند از ارائه هرگونه سرویسی به دامنه‌هایی که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر هستند، خودداری کنند. همچنین در این نامه دادستانی تاکید شده که باید از ادامه فعالیت این دامنه‌ها خودداری شود. برای ادامه خبر کلیک کنید.

ارسال نظر