موافق حضور اثر داوران در روند داوری و جشنواره نیستم

رسانه کلیک – رضا جمیلی یکی از داوران جشنواره وب و موبایل معتقد است اثر داشتن داوران در جشنواره زیاد مورد قبول نیست و بهتر است در این زمینه تغییراتی شکل گیرد.

موافق حضور اثر داوران در روند داوری و جشنواره نیستم

اسامی کاندیدهای جشنواره وب و موبایل ایران پس از دو روز بررسی شورای داوری منتشر شد. در رابطه با کیفیت شرکت کنندگان این دوره پای صحبت‌های رضا جمیلی یکی از داوران جشنواره وب و موبایل ایران نشستیم و از انتقادات و تغییرات مثبت و منفی سال 98 جشنواره پرسیدیم و پاسخ گرفتیم.

بنیان‌گذار رسانه آی چیزها صحبت‌هایش را با اشاره به تسهیل فرآیند داوری در این دوره شروع می‌کند و می‌گوید: «از آنجایی که در دوره های قبلی نیز در شورای داوری حضور داشتم؛ امسال فرآیند داوری به مراتب راحت‌تر از سال‌های پیش بود. دلیل این موضوع نیز به تغییراتی که در گروه‌بندی ایجاد شده بود، باز می‌گردد. همین نکته زمینه کمتر شدن اختلاف نظرها را ساخته بود. بالا رفتن کیفیت نیز به زحمات بچه های جشنواره باز می‌گردد که در این زمینه وارد عمل شده بودند.»

به اعتقاد رضا جمیلی کیفیت شرکت‌کنندگان در این دوره نسبت به سال‌های قبل با افت همراه بود. به باور او این وضعیت تا حدودی قابل پیش بینی بود و در توضیح بیشتر این موضوع ادامه می‌دهد: «امسال سال سخت، تلخ و سیاهی برای کسب و کارهای آنلاین بود. با توجه به این موضوع بسیاری از سایت‌های خوب و اپلیکیشن‌های مطرح دل و دماغ حضور در جشنواره را نداشتند. از طرفی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز شرایط خوبی ندارند. در این شرایط بحرانی بحث حیات و بقای آنها پیشروتر از بحث رقابت با سایر وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها مورد بحث و توجه است.»

بنیانگذار آی‌چیزها معتقد است امسال با افت 30 درصدی در کیفیت اپلیکیشن و سایت‌ها همراه بودیم. او با تاکید بر این نکته که این درصد نسبی است، تصریح می‌کند: «البته جشنواره امسال جنبه‌های مثبتی نیز همراه خود داشت. هر سال اپلیکیشن‌های پرقدرت بازار در این جشنواره شرکت می‌کنند؛ حضور کم‌رنگ آنها، راه را برای ورود و دیده شدن اپلیکیشن‌های کوچک و جدید باز کرده بود که نباید از این نکته مثبت فاکتور بگیریم. این روند در کنه خود بسیار مثبت است و باعث شکسته شدن مونوپولی که آرام آرام در بازار شکل گرفته بود، شده و راه را برای عرض اندام اپلیکیشن‌های شناخته نشده باز کرده است. حداقل ما که در حوزه رسانه هستیم با اپلیکیشن و نام‌های جدید روبه‌رو شدیم و همین امیدوارمان کرد به این مبحث که راه برای ورود کسب و کارهای کوچک نیز هموار شده است.»

جمیلی با ابراز امیدواری برای سرحال‌ و شاداب شدن سال آینده فضای وب و موبایل ایران به اتفاقات پاییز امسال اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «روند افت کیفی امسال ناشی از سال سختی بود که گذراندیم. از طرفی اتفاقات سخت و تلخ پاییز باعث شد کسب و کارها با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو شوند.»

جمیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عنوان یک داور؛ حضور اثر برخی داوران در این جشنواره را چطور بررسی می‌کند، با زاویه دیدی انتقادی می‌گوید: «در هیچ جشنواره‌ای معمول نیست که داوران اثر داشته باشند و باید در این زمینه تغییراتی شکل گیرد. تا امروز توجیه دوستان این بود که داوران صاحبان بیزینس هستند و اگر قانونی در این زمینه داشته باشیم حداقل 50 اثر نمی‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند. از طرفی تعداد داورها بالاست و هر کدام از داورها حدود 3 تا 4 کسب و کار آنلاین دارند و با توجه به این موضوع نیز شاید حدود 100 اثر اجازه حضور نداشته باشند.»

جمیلی ادامه می‌دهد: «به اعتقاد دوستان؛ با توجه به این نکته که فضای وب و موبایل ایران بزرگ نیست، حذف کردن این تعداد از سایت یا اپلیکیشن شاید برای جشنواره آسیب‌هایی در پی داشته باشد. اما به اعتقاد من باید به این موضوع پرداخت و با حل کردن این روند؛ اجازه حضور اثر به داوران داده نشود. چون با تمام احترامی که به تمام دوستان داورم قائلم؛ خواه و ناخواه این موضوع در فرآیند داوری تاثیر می‌گذارد.»

او در پاسخ به سوالی در خصوص این نکته که اگر قید حضور اثرات داوران جشنواره را بزنند؛ از کیفیت کلی جشنواره کم نمی‌شود تاکید می‌کند: «شاید در سال‌های ابتدایی این دلیل قابل قبول بود. اما امروز فضا به اندازه‌ای بزرگ شده که کسب و کارهای خوبی می‌توانند حضور داشته باشند. با مروری بر برنده‌های سال‌های گذشته نیز می‌توانیم به این نکته پی ببریم که در میان برنده‌های نهایی آثار تک و کمی از داورها وجود داشته اشت. همین نکته نشان‌دهنده این موضوع است که اگر سایت و اپلیکیشن‌های داوران حضور نداشته باشند، اتقاق خاصی نمی‌افتد. کسب و کارهای زیادی داریم که جزو داوران این رویداد نیستند. باید به این بلوغ برسیم و قانونی در این زمینه ایجاد کنیم.»

رضا جمیلی به عنوان نکته پایانی با اشاره به موج بزرگی از شکست و تلخی که گریبان کسب و کارهای آنلاین را گرفت، می‌گوید: «قطعی دو هفته‌ای اینترنت ضربه کشنده‌ای به بدنه کسب و کارهای آنلاین وارد کرد. به اعتقاد من حتی شاید تا پایان سال آینده نیز نتوانیم از این شوک خارج شویم. ولی این دلیل نمی‌شود برای سال آینده برنامه‌ریزی نکنیم. به باور من در سال 99 گشایش نسبی خواهیم داشت و امیدوارم اتفاقات سیاسی و اجتماعی که در بطن جامعه اتفاق می‌افتد، دوباره رد پای منفی روی کسب و کارهای آنلاین بر جای نگذارد. به هر حال کسب و کارهای آنلاین تاثیری گفتمانی و فرهنگی قدرتمندی در سال‌های گذشته بر فرهنگ و جامعه ایرانی داشته است. امیدوارم با یک انرژی دوباره، درخت آسیب دیده و تبر خورده را دوباره احیا کرده و با هرس کردنش؛ درختی پربارتر از گذشته داشته باشیم.»

ارسال نظر