چرا موشک های بالستیک ایران در سطح منطقه معروفند؟

رسانه کلیک – موشک های بالستیک ایران در حال حاضر قدرتمندترین موشک‌های منطقه محسوب شده و مرزهای فناوری را درنوردیده‌اند. ویژگی‌های 4 موشک بالستیک ایرانی که در این مقاله به شرح آن پرداخته‌ایم، نشانگر این ادعاست که ایران اکنون یکی از تولیدکنندگان پرقدرت موشک های بالستیک در منطقه بوده و از این روی صاحب جایگاه رفیعی در اقتدار منطقه است.

چرا موشک های بالستیک ایران در سطح منطقه معروفند؟

به گزارش کلیک، به نقل از همشهری آنلاین؛ قدرت موشکی جمهوری اسلامی که امروزه به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت کشورمان در جهان مطرح است، در ابتدای جنگ هشت‌ساله برای مقابله با دشمن از کشورهای دوست و همسایه به عاریه گرفته می‌شد؛ اما امروزه قدرت موشک های بالستیک ایران در منطقه غیرقابل‌انکار است. در ادامه بیشتر باقدرت موشکی ایران آشنا خواهید شد.

قدرت موشکی ایران چگونه توسعه یافت؟

سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران، شاخص‌ترین فردی است که در ایجاد و توسعه قدرت موشکی ایران نقش بسزایی دارد. او به همراه دیگر متخصصان جوان کشورمان با پایان جنگ تحمیلی، طراحی و ساخت انواع موشک‌های بومی را در دستور کار قرارداد.

تاریخچه کوتاهی از موشک های بالستیک ایرانی از آغاز تاکنون

طیف موشک‌های بومی از موشک‌های کوتاه برد آغاز شد و کشورمان امروزه به موشک‌هایی دست‌یافته که نه‌تنها مرزهای خود را تحت پوشش قرار می‌دهد، بلکه سایه این موشک‌ها بر روی رژیم صهیونیستی نیز افتاده است. این موشک‌های به‌قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشورهایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند. امروزه دانشمندان کشور به اوج این فناوری رسیده و از موشک های بالستیک ایرانی سخن می‌گویند.

تاثیر توان تولید موشک در قدرت منطقه‌ای

اقتدار منطقه‌ای و عوامل موثر در حفظ و تقویت آن امروزه یکی از اصول اساسی قدرت به شمار می‌روند؛ اگر همه این عوامل دست‌به‌دست همدیگر دهند آنگاه مولفه‌ای به نام قدرت شکل می‌گیرد. هنگامی‌که این مولفه‌های قدرت را در قالب سیاسی کشورمان بررسی می‌کنیم آنگاه بهتر متوجه می‌شویم که اقتدار منطقه‌ای چه تاثیری در ارتقای جایگاه یک کشور در تمامی عرصه‌های موجود دارد. این قدرت به‌خصوص طی چند سال اخیر با رشد و ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه از طریق توان موشکی توانسته تا حد زیادی این اقتدار را به منصه ظهور بگذارد.

ویژگی‌های 4 موشک بالستیک ایرانی

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و صنایع دفاعی وابسته به آن‌ها چندین سال است که در همه زمینه‌ها به خودکفایی رسیده‌اند که حوزه موشکی و به‌ویژه موشک‌های بالستیک از آن جمله هستند. در ادامه با ۵ نوع از این موشک‌ها آشنا می‌شویم.

موشک قیام

موشک بالستیک میان بُرد قیام که یکی از 4 موشک بالستیک ایرانی است، روز ۲۹ مرداد سال ۱۳۸۹ هم‌زمان با افتتاح رسمی نیروگاه اتمی بوشهر و با حضور مسئولان دفاعی کشورمان رونمایی شد. هرکدام از موشک‌ها و تسلیحات با یک ایده خاص ساخته می‌شوند، به گفته فرماندهان نظامی کشورمان این موشک با ایده پردازی سردار طهرانی مقدم و برای نابود کردن رژیم صهیونیستی ساخته‌شده است. موشک قیام برای نخستین بار در رزمایش اقتدار ولایت آزمایش شد.

طول: ۱۱/۵ متر.

قطر: ۹ /۰ متر

وزن: ۶ تُن که ۶۵۰ کیلوگرم از آن وزن کلاهک موشک است

موتور: تک‌مرحله‌ای سوخت مایع

سقف پروازی: ۲۰۰ کیلومتر

برد عملیاتی: ۸۰۰ کیلومتر (توان رسیدن به نزدیکی دریای مدیترانه و رژیم صهیونیستی)

ویژگی‌های این موشک بالستیک ایرانی:

  • عدم امکان ردیابی
  • شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن توسط سامانه‌های ضد موشکی
  • استفاده از آلیاژ جاذب امواج راداری
  • کلاهک این موشک نیز از نوع سه‌تکه MIRV
  • کلاهک بارانی و شدیدالانفجار و عدم استفاده از بالک در بدنه موشک

عملیات:

پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با حملات سنگین موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق محل اجتماع نیروهای ارتش تروریستی آمریکایی را در پاسخ به ترور جنایت‌کارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش در نیمه‌شب چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸ مورد هدف قرارداد. در جریان این حمله طبق معمول یگان‌های موشکی زمین به زمین سپاه در نوک پیکان تهاجم بودند. بر اساس تصاویری که از این عملیات منتشر شد، دو نوع موشک قیام و موشک‌هایی از خانواده فاتح در این حمله استفاده‌شده است. هدف اول پایگاه عین الاسد در استان الانبار و هدف دوم پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل عراق بوده است.

موشک خرمشهر

موشک بالستیک خرمشهر به‌عنوان دومین موشک بالستیک ایرانی، ۳۱ شهریورماه سال ۹۶ و در رژه سالانه نیروهای مسلح در مقابل حرم مطهر امام خمینی (ره) از مقابل جایگاه رژه رفت تا بدین گونه از آن رونمایی شود. سردار حاجی‌زاده گفته بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آن را به‌صورت اختصاصی برای هوافضای سپاه طراحی کرده و ساخته است. نسل دوم این موشک نیز ساخته‌شده است که در برخی قسمت‌ها مانند شکل کلاهک با نسل نخست آن تفاوت دارد.

طول: ۱۳ متر

قطر: ۱/۵ متر

وزن: ۲۰ تُن که ۲ تُن از این مقدار مربوط به کلاهک موشک است

موتور: سوخت مایع

سرعت حرکت: بیش از ۱۵ ماخ

برد عملیاتی: ۲ هزار کیلومتر

ویژگی‌های سومین موشک بالستیک ایرانی

  • عدم وجود بالک در بدنه
  • سرعت حرکت بسیار بالا
  • کلاهک قابلیت حمل کلاهک‌های چندگانه
  • کلاهک هایپرسونیک
  • قدرت انفجار و دقت بسیار بالای اصابت
  • توان عبور از سامانه‌های دفاعی و ضد موشکی دشمنان و بسیاری قابلیت‌های دیگر.

موشک سجیل

سجیل اولین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک ایرانی با سوخت جامد است که ۲۲ آبان ماه سال ۸۷ با حضور سردار محمدنجار وزیر وقت دفاع با نام پروژه عاشورا رونمایی و با موفقیت آزمایش شد که باعث ایجاد تحولی عظیم در صنعت موشکی ایران شد. این موشک در دو نوع با نام‌های سجیل ۱ و ۲ ساخته شد.

طول: ۱۷/۵۷ متر

قطر: ۱/۲۵ متر

وزن: ۲۳ تُن که ۱۰۰۰ کیلوگرم از این مقدار مربوط به کلاهک موشک است

موتور: سوخت جامد دومرحله‌ای

برد عملیاتی: ۲۵۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۲۵۰ کیلومتر

سرعت برخورد به هدف: ۴۳۰۰ متر بر ثانیه

سامانه هدایت: اینرسی با دقت بالا که می‌تواند اهداف را با دقت کمتر از ۲۰ متر هدف قرار دهد.

ویژگی‌های سومین موشک بالستیک ایرانی

  • زمان آماده‌سازی بسیار کم
  • شتاب بالا در هنگام پرتاب و شلیک
  • استفاده از سیستم ناوبری جدید و سنسورهای بسیار پیچیده
  • عدم امکان ردیابی توسط دشمن و توان عبور از سد سامانه‌های دفاعی همچون پاتریوت و گنبد آهنین.

موشک عماد آخرین موشک بالستیک ایرانی

موشک بالستیک عماد یکی از موشک‌های بالستیک ایرانی و ساخت صنایع دفاع کشورمان است که ۱۹ مهرماه سال ۹۵ با حضور مسئولان دفاعی کشورمان همچون سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی و معرفی شد. البته این موشک یک سال قبل از رونمایی یعنی در سال ۱۳۹۴ آزمایش‌شده بود.

طول: ۱۵ متر

قطر: ۱/۲۵ متر

وزن: ۱۷ تُن که ۷۵۰ کیلوگرم از این مقدار مربوط به کلاهک موشک است

موتور: سوخت مایع دومرحله‌ای

برد عملیاتی: بازه ۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتری تا ۲ هزار کیلومتری

ویژگی‌های چهارمین موشک بالستیک ایرانی

  • سرعت‌بالای پیمایش
  • توان عبور از سامانه‌های دفاعی دشمن مانند آرو ۳
  • ضریب خطای بسیار پایین
  • مانور پذیری
  • قابلیت کنترل تا آخرین لحظات برخورد به هدف
  • قابلیت پرتاب از پرتابگرهای ثابت و متحرک و بسیاری از ویژگی‌های محرمانه.
ارسال نظر