تک رای داور تاثیر چندانی در نتیجه نهایی ندارد

رسانه کلیک - علی حاج محمدی یکی از داوران جشنواره وب و موبایل ایران معتقد است اگر داوران جشنواره حق شرکت در آن را نداشته باشند؛ معنی و رسالت واقعی جشنواره از بین می‌رود و حتی تیم های ضعیف نیز انگیزه‌ای برای شرکت کردن نخواهند داشت.

تک رای داور تاثیر چندانی در نتیجه نهایی ندارد

اسامی کاندیدهای جشنواره وب و موبایل ایران پس از دو روز بررسی شورای داوری منتشر شد. در رابطه با کیفیت شرکت کنندگان این دوره پای صحبت‌های علی حاج محمدی، یکی از داوران جشنواره وب و موبایل ایران نشستیم و از انتقادات و تغییرات مثبت و منفی سال 98 جشنواره پرسیدیم.

به اعتقاد بنیان‌گذار همیار آکادمی جشنواره امسال در رابطه با داوری با بهبود کیفی همراه بود. اما در رابطه با نقدی که این روزها به جشنواره در رابطه با حضور آثار داوران وارد است، اعتقاد دارد به راستی نقد به جایی نیست. او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «به هر حال برای اعضای شورای داوری باید افرادی انتخاب و در لیست قرار گیرند که تجربه کار در این زمینه داشته و از جان ودل کار را حس کرده باشند.»

حاج محمدی با اشاره به این نکته که نمی توان از یک استاد آی تی دانشگاه که تجربه دقیقی از این روند ندارد انتظار داشت بر کرسی داوری بنشیند و در توضیح بیشتر این موضوع اضافه می‌کند: «امسال تیم همیار آکادمی من در جشنواره شرکت کرد. اما اصل ماجرا در این است که جذابیت قضیه برای ما به عنوان شرکت کننده در بخش آثار، برنده یا بازنده شدن نیست. موضوع اصلی این است که همه ما به عنوان افرادی که در بطن این داستان هستیم باید با شرکت در این جشنواره حمایت خود را این رویداد نشان دهیم.»

او با اشاره به این نکته که جای خالی تعداد زیادی از آثار داورانی که ترجیح داده بودند در جشنواره امسال قید حضور را بزنند، بسیار محسوس بود تاکید می‌کند: «اگر قرار باشد استارتاپ‌های بزرگ همانند دیجی کالا، اسنپ و ... حضور نداشته باشند؛ از طرفی من چون داور این رویداد هستم قید حضور تیمم را بزنم و تمام داوران نیز به این شکل حرکت کنند؛ معنی و رسالت واقعی جشنواره از بین می‌رود. در این صورت حتی تیم های ضعیف نیز انگیزه‌ای برای شرکت کردن در این جشنوراه نخواهند داشت.»

بنیان‌گذار همیار آکادمی با عنوان این موضوع که داورهای حاضر در جشنواره از افراد شاخص اکوسیستم هستند و اگر قرار بر این باشد قید حضور آثارشان را بزنند، کیفیت جشنواره به معنی واقعی کم می‌شود؛ ادامه می‌دهد: «اگر سایت هایی که حرفی برای گفتن دارند در جشنواره نباشند؛ در نهایت شاید استارتاپ‌های ضعیف برنده شوند. در چنین شرایطی نیز در نهایت خود بزرگ بینی متوهمانه‌ای سهم استارتاپ‌های ضعیف می‌شود. در این شرایط با تصور اینکه بهترین هستند و به ته راه رسیده اند؛ قطعا در جهت بهبود و درست پیش بردن ادامه مسیر خود، راه درستی در پیش نخواهند گرفت. در نهایت سهم خوبی از بازار نیز به دست نخواهند آورد.»

داوران

حاج محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به عنوان داور اثری در جشنواره امسال داشت، تصریح می‌کند: «بله استارتاپ همیار آکادمی ما که حدودا 4 سال است در زمینه آموزش فعال است و نتایج خوبی در رابطه با دوره های اموزشی راه اندازی استارتاپ نیز داشته و در جشنواره امسال حضور دارد و جزو کاندیداهاست.»

او در پاسخ به چرایی این موضوع که به عنوان یک داور چرا میان کرسی داوری و شرکت کننده یکی را انتحاب نمی‌کند، توضیح می‌دهد: «برای من به عنوان داور این رویداد حضور اثرم در جشنواره شاید مهم نباشد؛ اما از طرفی در پشت پرده استارتاپ من یا هر داور دیگری، تیم بزرگی وجود دارد که در طول سال زحمت می‌کشند و در نهایت دوست دارند با شرکت در جشنواره عرض اندام کرده و دیده شوند. واقعیت این است که نمی‌توان چون عنوان داور را داریم، تیممان را از دیدن حاصل زحماتشان محروم کنیم.»

حاج محمدی با تاکید بر اینکه با عدم حضور آثار داوران، بدون شک کیفیت کلی جشنواره با سیر نزولی همراه می‌شود، در انتها اضافه می‌کند: «واقعیت این است هر بار اگر سایت ما برنده هم شده باشد، حتی برای دریافت جایزه هم خود مدیر سایت بالای سن رفته و حتی تندیس ها را من دریافت نکرده ام و در دفتر من هم نیست. پس بی عدالتی است اگر بخواهیم زحمات یک تیم را فدای تنها یک رای که سهم داور است بکنیم.»

ارسال نظر