تحویل سیم کارت دانش آموزی؛ بهانه‌ای برای پولی شدن نرم افزار شاد

رسانه کلیک – نرم افزار شاد بستری مجازی برای رونق آموزش در دوران کرونا بود که به دلیل داشتن بستری مناسب برای آموزش دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت؛ اما چندی است که خبر پولی شدن این شبکه خبرساز شده است.

تحویل سیم کارت دانش آموزی؛ بهانه‌ای برای پولی شدن نرم افزار شاد

به گزارش کلیک، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرم افزار شاد از تولد تاکنون چالش‌های بسیاری از نبود زیرساخت لازم، اختلاف‌نظر بر سر اجرایی شدن در پیام‌رسان‌های داخلی، رسمیت نداشتن میان جامعه مخاطب و... را پشت سر گذاشته است.

چندی پیش و در آستانه سالگرد یک‌سالگی این شبکه، وزیر ارتباطات در توییتی اعلام کرد که نرم افزار شاد برای پاسخ به یک نیاز کلی ایجادشده است اما آن‌طور که در عمل نشان می‌دهد شاد تا رسیدن به بلوغ راه بسیاری در پیش دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: اینترنت نرم افزار شاد رایگان نیست

اینترنت نرم افزار شاد از همان روزهای نخست کار با مشکلاتی از قبیل هم رای نبودن نظر آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات برای رایگان شدن پهنای باند مواجه بود و درنهایت سال گذشته بعد از کلی جنجال و کشمکش به سرانجام رسید.

باوجود کشمکش‌های بسیاری که در این مورد وجود داشت و انتظار می‌رفت اختلاف‌نظر بر سر اینترنت شاد به اتمام رسیده باشد اما گویی بار دیگر این تراژدی تکرار شده است. هرچند که آموزش‌وپرورشی‌ها تاکید دارند که اینترنت نرم افزار شاد تا پایان سال ١۴٠٠ رایگان است اما این موضوع برای وزارت ارتباطات خلاف چنین نظری را نشان می‌دهد.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ابتدای تیر ١۴٠٠ استفاده از سامانه شاد رایگان نیست و همانند تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی، به‌صورت یک‌سوم تعرفه اینترنت بین‌الملل محاسبه می‌شود.

این موضوع در حالی مطرح شد که روز قبل از این اظهارنظر، مجموعه به حاشیه رانده‌شده پروژه نرم افزار شاد در آموزش‌وپرورش اعلام کرده بود که اینترنت این شبکه پولی نمی‌شود و حاجی میرزایی هم دراین‌باره مجددا بر این موضع مسئول پروژه شاد تاکید کرده بود اما گویی رای آموزش‌وپرورشی‌ها بر نظر وزارت ارتباطات تأثیرگذار نبوده است.

رای مجلس به رایگان بودن شاد

یکی از چالش‌هایی که موجب می‌شود تا شاد از حیث امکانات و قابلیت‌ها همواره مورد اختلاف میان وزارت ارتباطات و آموزش‌وپرورش باشد ماهیت آن است که آیا یک پیام‌رسان محسوب می‌شود یا پلتفرم؛ البته آن‌طور که بهارستانی‌ها اعلام کرده بودند درباره نرم افزار شاد به‌اتفاق نظر رسیدند و آن را یک پیام‌رسان در نظر گرفتند همچنین درباره رایگان یا پولی شدن این شبکه دانش‌آموزی هم بنابراین شده است که ترافیک اتصال به پیام‌رسان‌هایی که تاکنون رایگان محاسبه می‌شدند، در سال ۱۴۰۰ هم به قوت خود باقی خواهد بمانند و سایر پیام‌رسان‌ها هم با تعرفه یک‌پنجم ترافیک خارجی، برای مصرف‌کننده محاسبه شوند.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد که موضع آموزش‌وپرورش درباره رایگان شدن اینترنت شاد با بهارستانی‌ها یکسان باشد.

سرانجام سیم کارت دانش آموزی به کجا رسید؟

وزارت ارتباطاتی‌ها و به‌طور دقیق‌تر حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل رایگان نشدن نرم افزار شاد را سیم کارت دانش آ‌موزی اعلام کرده و گفته بود که به جای ارائه خدمات سامانه شاد به‌صورت رایگان، سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی با بسته‌های رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا بر اساس دانش‌آموزان بتوانند به کلاس‌های درسی دسترسی پیدا و خدمات آموزشی خود را دریافت کنند.

البته که سوال اینجاست سیم کارت دانش‌آموزی که مدت‌هاست وعده توزیع آن داده‌شده است و رسمیت بخشیدن به این موضوع همواره از سوی آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات به روزهایی آتی موکول می‌شود، چه زمانی به سرانجام خواهد رسید و به‌تبع آن این طرح وزارت ارتباطات اجرایی می‌شود.

علیرغم همه این گفته‌ها، همچنین پولی یا رایگان بودن اینترنت نرم افزار شاد در هاله‌ای از ابهام است و مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات به اظهارنظرهای متناقض خود ادامه می‌دهند و باید منتظر بمانیم و ببینیم در روزهای آینده مسئولان چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرند.

ارسال نظر