نسخه الکترونیک چیست؟ | خداحافظی همیشگی با دفترچه‌های کاغذی بیمه

رسانه کلیک - نسخه الکترونیک یکی از جدی‌ترین طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی کشور است که پس از سال‌ها بحث و برنامه‌ریزی، بالاخره از زمستان سال گذشته به مرحله اجرایی شدن رسیده و قرار است جایگزین دفترچه‌های قدیمی و کاغذی باشد.

نسخه الکترونیک چیست؟ | خداحافظی همیشگی با دفترچه‌های کاغذی بیمه

نسخه الکترونیک بحث تازه‌ای نیست. مدت‌ها بود سازمان تأمین اجتماعی کشور و وزارت بهداشت در جست‌وجوی راهی برای حذف دفترچه‌های کاغذی بودند. احتمالاً حتی اگر یک بار برای تمدید دفترچه بیمه‌تان به یکی از شعبه‌های تأمین اجتماعی کشور مراجعه کرده باشید، شما هم از حذف این روش وقت‌گیر و پردردسر استقبال می‌کنید.

شیوع ویروس کرونا و الزام به خانه ماندن شهروندان هم بهانه دیگری شد تا نگرانی از شلوغی شعبه‌های تأمین اجتماعی و ازدحام مراجعان، مدیران را به زودتر اجرایی کردن این طرح ترغیب کند.

حالا از اول اسفند سال 99 روند چاپ و تمدید دفترچه‌های کاغذی متوقف شده است و به جای آن فرآیند نسخه‌نویسی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

در این روش پس از مراجعه شما به پزشک، پزشک موردنظر با دریافت کد ملی‌تان نسخه‌نویسی شما را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد و سپس با مراجعه به داروخانه و مجدداً اعلام کد ملی، داروهای تجویزی‌تان را دریافت می‌کنید.

در حال حاضر روند نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی استان‌های کشور به صورت صد درصد اجرایی شده و در استان‌های دیگری چون تهران در مرحله تکمیل است.

چه بخش‌هایی عضو طرح نسخه الکترونیک هستند؟

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی کشور، در حال حاضر کلیه مطب‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز فیزیولوژی و رادیولوژی به امکان نسخه الکترونیک دسترسی دارند. این بخش‌ها از طریق ثبت‌نام در وب‌سایت سازمان تأمین اجتماعی، می‌توانند از این طریق به مراجعان و بیمارانشان خدمت‌رسانی کنند.

در صورت قطع برق یا اینترنت، یا مراجعه به پزشکی که طرف قرارداد بیمه نیست چه می‌شود؟

نگرانی از قطع اینترنت یا برق، از جمله موانعی است که سر راه اجرای کامل طرح نسخه الکترونیک قرار گرفته است.

همچنین در مواردی بیماران به پزشکانی مراجعه می‌کنند که طرف قرارداد بیمه نیستند. تا پیش از اجرای این طرح معمولاً روال به این صورت بود که پزشک نسخه را روی دفترچه بیمه می‌نوشت، اما هزینه ویزیت را به صورت آزاد محاسبه می‌کرد.

در این طرح جدید پزشکانی که طرف قرارداد بیمه نیستند، نسخه را با ذکر نام و کد ملی بیمار روی سربرگ کاغذی خود می‌نویسند. سپس بیمار به داروخانه مراجعه کرده و داروخانه مورد نظر می‌تواند با استعلام در سایت، هزینه دارو را به صورت بیمه‌ای یا آزاد محاسبه کند.

امکان مشاهده سوابق و شرح درمان

نسخه الکترونیک قابلیت دیگری را در اختیار بیمار و پزشک او قرار می‌دهد که مشاهده سوابق درمان‌های بیمار است. در واقع دفترچه بیمه الکترونیک وضعیت سلامتی بیمار را به صورت جامع ثبت کرده، دوره‌های درمان و داروهای تجویزی او را فهرست می‌کند و در مواقع بیماری‌های بعدی، پزشک می‌تواند به صورت دقیق‌تری اقدام به تجویز دارو و انجام فرآیندهای درمانی کند. همچنین در این روش جدید از تداخل‌های دارویی هم جلوگیری می‌شود.

روند کندی سیستم الکترونیک کاهشی است

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور، در خصوص اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک می‌گوید:

افزایش سرعت و پایداری کامل سامانه نسخه الکترونیک، مهمترین برنامه در دست اجرای سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فنی و تکنیکی این طرح است. موضوع مهم دیگر، اتصال سامانه نسخه الکترونیک با سایر دستگاه‌ها و در صدر آنان سامانه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که با جدیت در حال اجرای آن هستیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه تعداد موارد قطعی و کندی سیستم نسخه الکترونیک از ابتدای سال جاری تاکنون روند کاهشی مناسبی داشته، تصریح کرده است: «یکی از موضوعات مهم، آگاهی دقیق و اشراف حوزه‌های تخصصی نسبت به بروز اشکال در سامانه‌ها و توانایی واکنش به موقع برای رفع ایرادات احتمالی است. در این زمینه نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم‌ و پایداری سامانه طی هفته‌های اخیر به بیش از ۹۷ درصد رسیده است.»

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید می‌کند:

نسخه الکترونیک از پروژه‌های بسیار مهمی است که با وجود نداشتن نمود فیزیکی، تأثیر ملموس و بسیار قابل توجهی بر زندگی مردم دارد. امیدواریم گام‌های نهایی این طرح مهم و حذف کامل کاغذ از فرآیند نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی را برداریم.

برای ورود به طرح نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی کشور، به این آدرس مراجعه کنید. همچنین سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک به آدرس ep.tamin.ir و سامانه نسخه‌پیچی آنلاین به آدرس darman.tamin.ir قابل دسترس است.

ارسال نظر