نسخه نویسی الکترونیکی تحولی نو در نظام سلامت کشور

رسانه کلیک – آمار به‌دست‌آمده از تجمع دارو در خانه ایرانیان نشان می‌دهد که این میزان برای مصرف سه سال کفایت می‌کند؛ اما این مسئله نه‌تنها برای خود بیمار هزینه‌بر است، بلکه ضربه سنگینی به نظام سلام وارد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که این معضل با نسخه نویسی الکترونیکی حل شود.

نسخه نویسی الکترونیکی تحولی نو در نظام سلامت کشور

به گزارش کلیک، به نقل از نسیم آنلاین؛ بعد از انتشار خبر افزایش دارو در کشور، مشخص شد که آمار مصرف دارو در کشور بیش از 5 برابر جمعیت کشور است. تجویز بیش از اندازه دارو توسط پزشکان و البته فرهنگ و عادت اشتباه مردم در نگهداری دارو موجب استفاده از دارو بدون نسخه می‌شود.

محمدعلی محسنى بندپى نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت، دلیل این مصرف بیش‌ازحد دارو را در نبود سامانه نظام‌مند تجویز دارو دانسته و از پیگیری نسخه نویسی الکترونیکی توسط مجلس یازدهم خبر داد.

وی در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت:

با اجرایی شدن نسخه نویسی الکترونیکی در بین عموم، امکان دسترسی پزشک به اطلاعات تمام بیماران وجود خواهد داشت. البته ایران در حوزه پاراکلینیکی هم رتبه دار است که متاسفانه هزینه‌های که نظام سلامت به واسطه عدم تجویز دارو و هزینه پاراکلینیکی پرداخت می‌کند هزینه‌های سنگین است که مجلس شورای اسلامی با جدیت پیگیر آن است تا به‌وسیله نسخه نویسی الکترونیکی و تشکیل پرونده الکترونیکی بیماران بتوانیم هزینه اضافی در بخش دارویی، تجهیزات پزشکی، پاراکلینیکی و هزینه‌های موازی را کنترل کنیم.

هزینه سنگین درمان بر دوش نظام سلامت

با گسترش فناوری و آنلاین شدن بسیاری از ویزیت‌ها، یک بیمار در یک روز می‌تواند به‌راحتی یا چندین پزشک ارتباط برقرار کند. درست است که این شیوه ویزیت بسیار ساده و در شرایط کرونا بسیار مفید واقع‌شده است، اما باید در نظر داشت که این کار هزینه سنگینی که بر دوش خانوار و نظام سلامت کشور می‌گذارد. ازاین‌روی، نسخه نویسی الکترونیکی را می‌توان تحولی نو در نظام سلامت دانسته و از این طریق به کاهش هزینه درمان کمک کرد.

نسخه نویسی الکترونیکی چگونه باعث کاهش هزینه‌های درمان می‌شود؟

آیا شما نیز بعد از هر بار مراجعه به مطب پزشک با کیسه‌های پر از دارو به خانه برگشته‌اید؟ همه ما این تجربه را داشته‌ایم. موضوع این است که تعداد داروهای تجویزی گاه بیش از دوره درمان بوده و به همین دلیل اغلب با ایرانی‌ها جعبه‌ای برای نگهداری از داروهای اضافی در خانه ‌داریم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در این راسته گفت:

دارویی که توسط بیماران در منازل نگهداری می‌شود به‌اندازه مصرف دارویی سه سال ایرانیان کافی است.

با نسخه نویسی الکترونیکی و پرونده الکترونیکی، اکنون دیگر نه پزشک می‌تواند بیش‌ازحد دارو تجویز کند و نه شما به‌عنوان بیمار می‌توانید تقاضای داروی بیشتر کنید.

محسنى بندپى در این مورد کشور انگلیس را مثال زده و گفت:

نظام سلامت انگلستان یکی از پیشرفته‌ترین نظام سلامت دنیا محسوب می‌شود که با ‌‌نسخه نویسی الکترونیکی و پرونده الکترونیکی، هزینه درمانی بیماران را کاهش می‌دهد، نظام سلامت ما به‌جای حوزه سلامت‌محور به سمت درمان محور حرکت کرده است و همین عاملی شده تا بسیاری از هزینه‌ها صرف خرید دارو در راستای درمان شود، کشورهای درحال‌توسعه در تلاش هستند تا به سمت سلامت‌محور حرکت کنند تا درمان محور، اگر پیشگیری در اولویت اول قرار بگیرد گروه‌های پرخطر در اولویت درمان قرار می‌گیرند؛ به فرض مثال اگر آلودگی در کارخانه وجود دارد تلاش بر این است که از منشا آلودگی جلوگیری شود نه اینکه اجازه منتشر شدن آلودگی را بدهیم و فقط با دستگاه‌های و تجهیزات متفاوت درصدد پاک کردن علائم آلودگی باشیم و یا چاقی بیش‌ازاندازه زنان و کودکان در کشورهای توسعه‌یافته تبدیل به یک معضل شده است که نظام سلامت کشور را تهدید می‌کند اگر ما چاقی را کنترل کرده و اجازه ندهیم اضافه‌وزن رخ دهد به‌طور طبیعی توانسته بیماری چاقی را در کنار بیماری‌های دیگر نظیر فشارخون و درد مفاصل پیشگیری کنیم و همچنین هزینه مصرف درمان را کاهش خواهیم داد.

وی یادآور شد: مافیا و دلالان در تمام عرصه وجود داشته نمی‌توانیم بگوییم تنها در خصوص دارو و تجهیزات حتی نهادهای دامی وجود دارد، کوتاه کردن دست مافیا از نظام سلامت نیاز به اصلاح این نظام دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان کمیسیون بهداشت در پایان خاطرنشان کرد که مصرف داروی در کشور ما ۵ برابر ظرفیت کشور است. این ماجرا می‌تواند با نسخه نویسی الکترونیکی حل شود. این متن بندی در نظام سلامت کشور گام بلندی در این نظام محسوب می‌شود.

ارسال نظر