زنگ خطر جدی در رابطه با رکود استارتاپی کشور!

رسانه کلیک - شورای داوری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل با حضور بیش از بیست تن از فعالان اکوسیستم استارتاپی در روزهای سوم و چهارم بهمن در قزوین به میزبانی قاصدک 24 برگزار شد.

زنگ خطر جدی در رابطه با رکود استارتاپی کشور!

بیش از 3 هزار وب‌سایت و اپلیکیشن با موضوعات متنوع برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام کرده بودند. در مرحله داوری این استارتاپ‌ها در 56 گروه تقسیم بندی شدند که هر گروه 12 وب‌سایت و اپلیکیشن را در دل خود جای داده بود. در شورای داوری تمام وب‌سایت ها و اپلیکیشن‌ها مورد بررسی کارشناسان قرار گرفتند تا در نهایت از هر گروه، 5 وب‌سایت و اپلیکیشن برگزیده شدند. قرار است برگزیدگان نهایی در مرحله سوم داوری در روزهای 24 و 25 بهمن ماه مشخص شوند.

در انتهای داوری دو روزه مرحله دوم، میلاد احرامپوش، شایان شلیله و رضا الفت نسب طی یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در رابطه با داوری پاسخ دادند.

شایان شلیله، هم‌بنیان‌گذار جشنواره درباره نحوه داوری جشنواره وب و موبایل با تاکید بر این نکته که داوری این رویداد بر اساس استانداردهای روشنی انجام می‌شود، گفت: «از میان سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در جشنواره شرکت کرده‌اند، در مرحله نخست 12 سایت یا اپلیکیشن در هر دسته یا موضوع انتخاب می‌شوند و در مرحله دوم داوری، حداکثر 5 اپلیکیشن یا سایت برگزیده می‌شوند. در مرحله پایانی از میان 5 منتخب هر گروه، یک سایت یا اپلیکیشن برگزیده نهایی خواهد بود.»

وی درباره دسته‌بندی موضوعات جشنواره تصریح کرد: «با توجه به روند امسال ممکن است تصمیم بگیریم در سال های آینده در هر شاخه اکتفا کنیم به یک جایزه اپلیکیشن یا سایت. برای مثال اگر وضعیت گروه وب‌سایت‌های تولید محتوا به همین شکل باشد، باید حداقل نصف جایزه گروه تولید محتوا موبایل را کم کنیم. فکر می‌کنم در خدماتی نظیر خدمات منزل و سفارش غذا، همه ترافیک در حوزه موبایل است. به این معنی که وقتی وارد سایت سفارش غذا شوید باز هم نرم‌افزار تحت وب آن بازی می‌شود.»

هم بنیانگذار جشنواره وب و موبایل در رابطه با بهبود فرایند داوری در مقایسه با سال‌های گذشته افزود: «امسال ما روش‌های جدیدی را برای داوری آزمایش کردیم و علاوه بر آن تجربه جدیدی در فرایند ثبت‌نام داشتیم. زیرا هر سال تلاش می‌کنیم که انتقادات وارد شده به جشنواره را با راهکارهایی رفع کنیم.»

شلیله با اشاره به چالش هایی که امسال با آن مواجه بودند، تاکید کرد: «یکی از چالش‌های جشنواره امسال این بود که شاهد ظهور استارتاپ جدید و ایده‌های جذاب نبودیم. این یک زنگ خطر است و اگر برای آن فکر نکنیم، در سه چهار سال آینده با رکود جدی در اکوسیستم استارتاپی مواجه خواهیم بود. متاسفانه نیروهای قوی استارتاپ‌های شهرستان‌ها به دنبال مهاجرت به تهران و نیروهای توانای تهران به فکر مهاجرت به خارج از کشور هستند.»

در ادامه میلاد احرامپوش، هم‌بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل دسته‌بندی وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای گوشی را در مقایسه با جشنواره‌های سال‌های گذشته متنوع‌تر ارزیابی کرد و گفت: «هدف جشنواره بررسی استارتاپ‌هایی است که کمتر دیده شده‌اند. این استارتاپ‌ها اگرچه چندان شناخته شده نیستند، ولی ایده‌ها و فعالیت موثری دارند.»

وی درباره نیازهای استارتاپی کشور بیان کرد: «بیشترین نیاز این حوزه، حضور استارتاپ‌های محتوایی است. تعداد استارتاپ‌های حوزه محتوا بسیار کم است و خروجی خوبی هم ندارند. از این‌رو استارتاپ‌های محتوایی راه‌یافته به بخش داوری کم بودند.»

او درباره رشد استارتاپ‌های جشنواره در مقایسه با سال گذشته اضافه کرد: «طی سال گذشته استارتاپ‌های حوزه فین‌تک، هوشمندسازی شهر و خدمات شهری و خانگی رشد بیشتری داشتند. به همین دلیل داوری و برگزیدن استارتاپ منتخب از میان آنان ساده نبود. فین‌تک‌ها علاوه بر رشدی که در یک سال گذشته داشتند، به ماهیت یک استارتاپ فین‌تکی بیشتر نزدیک می‌شوند و در حد پرداخت‌های آنلاین باقی نمانده‌اند. شاید بتوان گفت فین‌تک واقعی را در سال‌های آینده خواهیم دید و مردم هم با این حوزه به خوبی آشنا شده‌اند. ولی متاسفانه سرویس‌های خدمات شهری با چالش‌های جدی از سوی دولت مواجه هستند و هزینه‌های بسیاری می‌پردازند.»

در ادامه شایان شلیله در پاسخ سوال خبرنگار کلیک در رابطه با هفت شهرگردی جشنواره گفت: «هفت‌شهر، بخش تازه‌ای است که امسال به جشنواره وب و موبایل ایران اضافه شد و از این پس به عنوان یکی از بخش‌های جنبی جشنواره دنبال می‌شود. امیدواریم که در جشنواره‌های آتی بر تعداد شهرها بیافزاییم.»

بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل با تاکید بر اینکه این کار در راستای کمک به توسعه اکوسیستم استارتاپی شهرستان‌ها راه‌اندازی شده، تصریح کرد: «جشنواره در خلال هفت شهرگردی سعی دارد با الهام گرفتن از هویت و رویکرد اصلی جشنواره و با برگزاری رویدادهایی در گوشه‌وکنار کشور به انتقال دانش و تبادل تجربه به نسل دوم اکوسیستم استارتاپی ایران کمک کند.»

رضا الفت نسب، عضو هییت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و داور جشنواره درباره اهمیت برگزاری جشنواره در هفت شهر افزود: «خوشبختانه به واسطه برگزاری جشنواره وب و موبایل، در این شهرها نتورک شکل گرفت، بزرگان اکوسیستم در این جشنواره‌ها حضور یافتند و پس از برگزاری جشنواره، فعالان استارتاپی این شهرها بیشتر با هم شبکه‌سازی کردند و امیدوارانه‌تر به کار ادامه دادند. این رسالت اصلی جشنواره وب و موبایل است. ضمنا سخنرانانی که در مراسم اختتامیه امسال سخنرانی خواهند کرد، کسانی هستند که در جشنواره هفت‌شهر آنان را شناسایی کردیم.»

در انتها شلیله درباره حضور استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا در جشنواره وب و موبایل گفت: «ما با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برای نخستین‌بار شش گروه جدید ایجاد کرده‌ایم که تاکنون بیش از 60 استارتاپ ثبت‌نام کرده‌اند. فرایند ثبت‌نام و داوری آنان با جشنواره وب و موبایل متفاوت است. گروه بلاکچین، اینترنت اشیا، ARVR، شهر هوشمند و خانه هوشمند در این گروه قرار دارند. استارتاپ‌های مرتبط تا 15 بهمن برای ثبت‌نام وقت دارند و داوری آن بر عهده معاونت علمی است. این بخش گروه‌های ویژه تکنولوژی نام دارد. بدون شک سال نخست آن با آزمون و خطا همراه خواهد بود.»

شایان ذکر است اسامی تیم های برگزیده تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد. ضمن اینکه اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار و به برترین اثر هر گروه، تندیس اهدا می‌شود.

ارسال نظر