نصب شناسه کالا روی اقلام الکتریکی و الکترونیکی اجباری شد

دستورالعمل اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا روی اقلام الکتریکی و الکترونیکی ابلاغ شد.

نصب شناسه کالا روی اقلام الکتریکی و الکترونیکی اجباری شد

دستورالعمل اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی اقلام الکتریکی و الکترونیکی از سوی محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ابلاغ شد.

ارائه ساختار شناسه کالا، ارائه راهکار ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا، تعریف فرآیند اجرایی و تعیین اولویت‌ها از اهداف ابلاغ این دستورالعمل اجرایی بوده است.

کالاهای مشمول این ابلاغیه کلیه کالاهای الکتریکی و الکترونیکی هستند. بر این اساس تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان اقلام کالاهای مشمول، ملزم به ثبت شناسنامه و اخذ شناسه کالا برای کلیه سطوح محصول تا انتهای زنجیره فروش و نصب شناسه کالا تا کوچک‌ترین سطح بسته‌بندی کالاهای خود هستند.

همچنین تمام متقاضیان از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل باید جهت ثبت‌نام، احراز صلاحیت و انجام عملیات شناسه کالا به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.

در این ابلاغیه همچنین گمرک نسبت به دریافت و ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت به استناد ماده ۸ آیین‌نامه ملزم شده است.

همچنین اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان حمایت موظف هستند گزارش فرآیند اجرایی این دستورالعمل در سطح بازار و همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) گزارش استفاده از سامانه شناسه کالا را به دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت ارسال کنند.

دستورالعمل صادره شامل کالاهایی است که بعد از الزام شناسه کالا تولید یا وارد می‌شوند. لذا تعیین تکلیف کالاهای موجود در کشور و ترخیص سفارشات قبل از الزام، به ترتیب مشمول ماده ۷ آیین‌نامه و ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات خواهد بود.

گفتنی است شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالاست. در کالاهای وارداتی، شناسه کالا مبدا آن را مشخص می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد.

ارسال نظر