نقش روابط عمومی در مدیریت بحران چیست؟

رسانه کلیک – عموما شرکت‌های بزرگ بیشتر دچار بحران خبری می‌شوند، اما خبر منفی می تواند در رابطه با موضوعی خاص باشد که با پایش خبر منتشر شده، انتقال و مشورت با بخش مربوطه، در صورت صلاحدید می توان جوابیه لازم را در اختیار رسانه یا رسانه‌ها قرار داد.

نقش روابط عمومی در مدیریت بحران چیست؟

رویداد گراف دی برای اولین بار با حضور جمعی از اهالی رسانه و روابط عمومی شرکت‌های شناخته شده، برگزار شد و به بررسی چالش‌هایی که روابط عمومی و رسانه‌ها با آن همراهند، پرداخت. در یکی از پنل‌های این رویداد مسعود فیاضی، مدیر روابط عمومی شرکت سامسونگ به سوالات سعید کریمی، مدیر ارتباط با رسانه سازمان فناوری ارتباطات پاسخ داد.

در ابتدای این پنل سعید کریمی با اشاره به نقش رسانه و ارتباطی که با روابط عمومی سازمان‌ها می‌تواند برقرار کند و تفاوت دیدگاهی که در این میان گاها باعث انتشار خبرهایی متفاوت با اصل داستان می‌شود، از فیاضی پرسید: روابط عمومی دقیقا چه نقشی در سازمان‌ها دارد و آیا صرفا مدیریت رسانه‌ها در این میان کل کار روابط عمومی را تشکیل می‌دهد؟

فیاضی در پاسخ به این سوال با اشاره به این نکته که نقش روابط عمومی در سازمان شبیه به وکیل یا مشاور حقوقی است، افزود: «روابط عمومی باید صادقانه در خدمت سازمان باشد.»

فیاضی با اشاره به تفاوت بحران خبری و خبر منفی تاکید کرد: «عموما شرکت‌های بزرگ بیشتر دچار بحران خبری می‌شوند، اما خبر منفی می تواند در رابطه با موضوعی خاص باشد که با پایش خبر منتشر شده، انتقال و مشورت با بخش مربوطه، در صورت صلاحدید می توان جوابیه لازم را در اختیار رسانه یا رسانه‌ها قرار داد»

مدیر روابط عمومی سامسونگ سرعت عمل را به عنوان مهم‌ترین دستورالعمل در زمان بحران نام برد و افزود: «رسانه بازوی روابط عمومی است.»

به اعتقاد فیاضی اگر روابط عمومی کار خود را درست انجام داده باشد، سازمان در زمان بحران به نقش حمایت‌گرایانه رسانه نیاز ندارد. وی در توضیح بیشتر افزود: «در این میان تنها نقش روشنگرانه رسانه، حلال مشکلات یک سازمان خواهد بود.»

به باور فیاضی روابط عمومی کاری یک شبه نبوده و نیست. مدیر روابط عمومی شرکت سامسونگ در این رابطه تاکید کرد: «پایش اخبار و برنامه‌ریزی، فعالیتی مستمر و مفید در روابط عمومی به شمار می‌آید.»

ارسال نظر