نگاهی به گزارش سال 98 کافه بازار؛ درآمد 477 میلیاردی توسه دهندگان

رسانه کلیک -  کافه بازار به عنوان مرجع دانلود اپلیکیشن در ایران در جدیدترین گزارش خود که مربوط به سال 98 است اطلاعات جدیدی منتشر کرده که با هم به طور خلاصه بر آن مروری خواهیم داشت.

نگاهی به گزارش سال 98 کافه بازار؛ درآمد 477 میلیاردی توسه دهندگان

کافه بازار بزرگترین مرجع دانلود اپلیکیشن در ایران گزارش جدید خود را که در آن نگاهی به سال 98 داشته را منتشر کرد. بنا براین گزارش کافه بازار تعداد نصب کافه بازار با 43 میلیون دوباره رکود دانلود در ایران را توسط خودش شکسته و تعداد کابر فعالش 41 میلیون است.

در آمد کلی بیشتر از ۶۷ هزار توسعه دهنده حاضر در بازار بیشتر از ۴۷۷ میلیارد تومان بوده است و تعاد خریداران نیز در رقم 12 میلیون نفر است. از این 189 میلیارد درآمد خالص که نصیب توسعه دهندگان شده، 63 درصد آن متعلق به اپلیکیشن‌ها بوده و 36 درصد به بازی‌ها تعلق دارد.

از جمله رکوردهای کافه بازار می توان به دو مورد اشاره کرد. بازار در یک روز شاهد ۱۳.۷ میلیون دانلود و به روز رسانی بوده و رکورد کاربر فعال روزانه نیز به ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار کاربر رسیده است.

دیگر رکورد ثبت شده در سال 98، تعداد تراکنش‌های موفق است که در سال 98 تعدا آنها به 24 میلیون رسیده. این رقم در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجه 50 درصدی داشته و نوید این را می‌دهد که فرهنگ خرید اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها پولی در میان کاربران در حال جا افتادن است.

یکی از رکوردهایی که بازار در سال گذشته ثبت کرد، میزان دانلود و بروزرسانی اپلیکیشن و بازی توسط کاربران بود؛ جایی که مجموع کل دانلود و بروزرسانی برنامه‌ها در پلتفرم بازار از مرز 1.87 میلیارد گذشت.

همچنین تعداد نصب فعال اپلیکیشن‌ها در سالی که گذشت با افزایش 12 درصدی نسبت سال 97، به رقم 629 میلیون نصب فعال در بین کاربران ایرانی رسید. در بخش بازی‌ها نیز تعداد نصب‌های فعال با 15 درصد رشد از 72 میلیون به 83 میلیون نصب فعال رسید.

تعداد فروشندگان بازی در سال 98 در مقایسه با سال 97 کاهش 25 درصد داشته و این رقم برای اپلیکیشن‌ها نیز کاهش 22 درصد را نشان می‌دهد.
اما در بخش خریداران، بیشترین میزان خرید به آذرماه برمی‌گردد که این افزایش هم برای بازی‌ها و هم برای اپلیکیشن‌ها صدق می‌کند. در کل فصل پاییز 98 بیشترین تعداد خریداران را در بخش اپلیکیشن و موبایل شاهد بوده است.

از حیث درآمد توسعه دهندگان اپلیکیشن به تفکیک استان، سهم توسعه دهندگان تهرانی در مقایسه با دیگر استان‌های خیلی بیشتر است؛ جایی که 20.5 درصد از کل درآمد توسعه‌دهندگان بازار در سال 98 به تهران تعلق دارد و گلستان با 11 درصد و خراسان رضوی با 9.8 درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.
اما در بحث درامد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها، تهران 86.9 درصد از کل درآمد را در اختیاز دارد و پس از آن خراسان رضوی با 7.2 درصد قررا گرفته. مابقی استان‌ها نیز جمعا 5.9 درصد از کل درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها در بازار را در اختیار دارند.

درآمد توسعه دهندگان در بخش بازی نیز همانند اپلیکیشن‌ها به دو استان تعلق دارد و مابقی سهم ناچیزی دارند. استان تهران با 87.5 درصد و خراسان رضوی با 2.2 درصد در رتبه اول و دوم قرار دارند که اختلاف تهران با بقیه استان‌ها تفاوت چشمگیری دارد.

آمارها حکایت از این دارند که میزان تمایل کاربران به اپلیکیشن‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی نز هم در میان کاربران ایرانی بالاست و تلگرام، واستاپ و اینستاگرام همواره در بین سه کلمه پر جستجو در ماه‌های مختلف سال 98 قرار دارند.

همچنین در بخش میزان رقابت فروشندگان اپلیکیشن در دسته‌های مختلف و نسبت آن به میزان خریدار در همان دسته، اپلیکیشن‌های عکاسی، ورزش و سیر و سفر تناسب خوبی دارند. این یعنی تعداد فروشندگان و همچنین تعداد خریداران نسبتا زیاد هستند.

اما اپلیکیشن‌ها دسته آموزش، نه تنها فروشندگات متعددی دارند، بلکه خریداران زیادی نیز برای آن‌ها وجود دارد. اپلیکیشن‌های کاربردی و همچنین کتاب‌ها و منابع نیز در رتبه‌ها بعدی این بخش هستند.

آخرین نمودار در بخش برنامه‌ها، مربوط به برترین‌های ایرانی در سال ۹۸ است. در واقع بازار می‌گوید در این رده‌بندی تنها توسعه‌دهندگان ایرانی را در نظر گرفته است. بخش‌های بیشترین رشد و پرنصب‌ترین‌های جدید، تا حد زیادی در گروی اپلیکیشن‌های مالی، بانکی و رمزساز هستند.

ارسال نظر