هک شدن سایت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک

رسانه کلیک - وب‌سایت e-monitor.ito.gov.ir که مربوط به اطلاعات ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک بود توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته و اکنون اطلاعات این وب‌سایت از دسترس خارج شده است.

هک شدن سایت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک
وبسایت ZONE-H که به عنوان مرجع سایت‌های هک شده شناخته می‌شود، پستی را در وبسایت خود قرار داد که مدعی است سایت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک در تاریخ ۸ نوامبر برابر با ۱۸ آبان ما از دسترس خارج شده (Deface) است و هم‌اکنون اطلاعات این سایت کدگذاری شده است. به نظر می‌رسد اطلاعات این سایت فعلا در دسترس نیست. هرچند که معاون وزیر ارتباطات اعلام می‌کند هیچ داده‌ای در دسترس هکرها قرار نگرفته است. به گفته او هکر فقط توانسته است صفحه اول سایت را از دسترس خارج کند.
این سایت که ایجاد و پشتیبانی آن به دست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شد، محل بارگذاری اطلاعات تکمیلی و مراحل پیشرفت ۲۳ پروژه اولویت دار دولت‌الکترونیک بود و دستگا‌ه‌های مسئول با مراجعه به آن می‌توانستند از درصد پیشرفت پروژه‌های مختلف و همچنین پیشرفت پروژه خود را مطلع شوند.
هک شدن وبسایت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک
سایت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک در دسترس عموم نبوده و به جز مسئولان دستگاه‌های اجرایی این ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت‌الکترونیکی و تعدادی از افراد نهاد ریاست‌جمهوری که با نام کاربری و و رمز عبور خاص وارد سایت می‌شدند و شخص دیگری قادر به مشاهده اطلاعات این سایت نبود. البته به نقل از معاون وزیر ارتباطات داده‌های این سامانه به هیچ‌وجه داده‌هایی نبوده که محرمانه باشد و هیچ گونه نقض حریم خصوصی صورت نگرفته است؛ در واقع تمامی داده‌ها از روزهای قبل هم در دسترس همگان بوده است. ولی ارزش اطلاعاتی که روی این پایگاه داده‌ای قرار دارد به نسبت بالا تخمین زده می‌شود.
روی این سایت اطلاعات کاملی از پروژه‌های دولت الکترونیک مانند پروژه سلامت الکترونیکی، مالیات الکترونیکی، امضای الکترونیکی و سایر ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی و مراحل پیشرفت کار و اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف مشخص شده بود.
البته از نظر معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران، این وبسایت یک سامانه قدیمی و از رده محسوب می‌شده و هیچگونه دیتای محرمانه و مهم و خاصی در آن وجود نداشته که به دست هکرها افتاده باشد. ابوالقاسم صادقی کوتاهی تیم امنیت سازمان فناوری اطلاعات را رد نمی‌کند ولی تاکید دارد که هر گزارشی روی این سامانه بوده مربوط به گزارش‌های جامع و عمومی بوده که پیش‌تر منتشر شده و اسناد جدیدی روی وبسایت قرار نداشته است.
این سایت در شرایطی هک می‌شود که انتظار می‌رود امنیت پایگاه‌ داده‌هایی که تحت نظر سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات قرار دارد با توجه به اهمیت داده‌های تجمیع شده در این سازمان بسیار بالاتر و در حد ملی باشد. پیش از این نیز در ۲۲ دی ماه سال گذشته سایت وزارت ارتباطات هک و برای چندین ساعت از دسترس خارج شد، هر چند در آن زمان این خبر به طور قطعی تایید و یا رد نشد.
در مورد اتفاق جدید طبق اطلاعاتی که روی سایت ZONE-H قرار گرفته ‌است طی هفته گذشته تعداد زیادی از سایت‌های مختلف ایرانی هک شده‌اند در گزارش هم که دیروز (۲۱ آبان) توسط مرکز ماهر منتشر شده، به این موضوع اشاره شده که در دوره زمانی ۱۳ آبان ماه لغایت ۱۹ آبان ماه ۱۸۰ مورد رخداد امنیتی و حمله سایبری گزارش شده است.
ارسال نظر