ویژگی‌های تابلوی اختصاصی استارتاپ ها در بازار سهام

مسئولان بورسی به رغم جلسات مختلف هنوز جزئیاتی از روش مورد نظر برای ورود استارتاپ ها به بورس را ارائه نداده‌اند و یکی از دلایل تاخیر در حضور استارتاپ ها در بازار سهام پیچیدگی‌ها و جزئیات یک تابلوی جدید و اجرای یک مدل تازه است.

ویژگی‌های تابلوی اختصاصی استارتاپ ها در بازار سهام

امیر ناظمی می‌گوید: «ایجاد یک تابلوی اختصاصی استارتاپ ها در بورس در حال پیگیری است و به این ترتیب هر پنج استارتاپی که در این مرحله آماده عرضه عمومی سهام هستند و سایر استارتاپ ها می‌توانند ذیل این تابلو به عرضه سهام بپردازند.»

مسئولان بورسی به رغم جلسات مختلف هنوز جزئیاتی از روش مورد نظر برای ورود استارتاپ ها به بورس را ارائه نداده‌اند و یکی از دلایل تاخیر در حضور استارتاپ ها در بازار سهام پیچیدگی‌ها و جزئیات یک تابلوی جدید و اجرای یک مدل تازه است.

ویژگی‌های خاص استارتاپ ها و شیوه‌های فعلی ارزش‌گذاری مالی در ایران موضوع تابلوی اختصاصی را به عنوان یک راه حل برای حضور آنها در بورس مطرح کرده است؛ هر چند تجربه سایر کشورها نیز موید نیاز به یک تابلوی اختصاصی برای استارتاپ ها است. با این حال یک شیوه هنوز در ایران تجربه نشده، در نتیجه پیش‌بینی نخستین حضور استارتاپ های ایرانی در بورس را دشوار می‌کند. به بیان واضح‌تر نوع عرضه سهام استارتاپ ها می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت سهام آنها موثر باشد.

در حال حاضر چند مدل برای حضور شرکت‌ها در بورس وجود دارد، حضور در هر کدام مدل‌ها دارای تاثیرات مختلفی است و شرایط شرکت‌ها در هنگام انتخاب آن‌ها برای ورود به بورس متفاوت است و اغلب شرکت‌ها برای تطبیق با مقررات بورسی حضور خود را از فرابورس آغاز می‌کنند و سپس قدم به تالار اصلی می‌گذارند.

در همین حال اطلاعات از استارتاپ های آماده عرضه عمومی سهام نیز حاکی است اغلب این شرکت‌ها در مراحل پایانی آمادگی و طی کردن مراحل مورد نیاز هستند.

اطلاعات جدید از تابلوی بورس استارتاپ ها

هنوز جلسات و مذاکرات برای تعیین ویژگی‌های تابلوی اختصاصی استارتاپ ها در بورس ادامه دارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی موارد کلی در مورد این بازار مشخص شده است.

از جمله موارد روش اولیه سهام است که به تشخیص فرابورس و بر اساس ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران به یکی از روشهای ثبت سفارش، حراج، گشایش نماد با قیمت ثابت قابل انجام است. همچنین امکان استفاده از روش حراج خصوصی هم مطرح است.

بر اساس شنیده‌ها از جمله موارد اصلی تعیین شده این است که معاملات بلوک به صورت توافقی و بدون محدودیت حجمی و در نمادی مجزا انجام میشود.
همچنین بنابراین گزارش دامنه نوسان روزانه قیمت اوراق بهادار در معاملات بلوک‌مشابه دامنه نوسان قیمت همان ورقه بهادار در بازار عادی است.

همچنین نصاب مجاز سرمایه‌گذرای صندوق‌های سرمایه‌گذرای در اوراق بهادار با درآمد ثابت مختلط و سهام در این بازار به ترتیب به میزان حداکثر 2 درصد 20 درصد و 30 درصد از ارزش کل دارایی‌های تحت مدیریت صندوق است.

با توجه به این که هنوز جزئیات زیادی از نحوه معامله سهام در این تابلو مشخص نشده و بخش عمده مقررات به هیات مدیره فرابورس محول شده باید منتظر جزئیات بیشتری در مورد این تابلو ماند. امیر ناظمی در این زمینه می‌گوید: امیدوارم این روش که مطابق با تجربیات جهانی تهیه شده است، بتواند امسال زمینه‌ساز حضور حداقل ۵ شرکت بزرگ استارتاپی در بازار بورس شود.

منبع: آی تی ایران

ارسال نظر