پارک فناوری پردیس در مسیر رفع چالش‌های بومی‌سازی فناوری صنعت نفت

رسانه کلیک -  مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس از تلاش این مجموعه برای توسعه خدمات هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری به تمامی شرکت‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش خبر داد و گفت: ماموریت بومی‌سازی حداکثری اقلام راهبردی و استراتژیک صنعت نفت، به‌ منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، در پارک فناوری پردیس اجرا می‌شود.

پارک فناوری پردیس در مسیر رفع چالش‌های بومی‌سازی فناوری صنعت نفت

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، «احمد عسگری» مدیر کل اداره بومی‌سازی این مجموعه با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح رسوخ دانش فنی و توسعه توانمندی‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش است، گفت: ماموریت بومی‌سازی حداکثری اقلام راهبردی و استراتژیک صنعت نفت در پارک فناوری پردیس به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید تدوین شده است.

وی ادامه داد: پارک فناوری پردیس در تلاش است تا بتواند خدمات هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری به تمامی شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سایر نهاد مرتبط با این صنعت را، توسعه دهد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس درباره علل اجرای این طرح گفت: پارک فناوری پردیس در همکاری با شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران، چالش‌های متعددی در استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در توسعه ساخت داخل داشته است. از جلمه این چالش‌ها می‌توان به «ريسك‌هاي محتمل بهره‌برداری در استفاده از تجهيزات دانش‌بنیان»، «كوتاه بودن عمر شركت‌های داخلی و نگرانی از پشتيبانی‌های فنی در آينده»، «عدم اطلاع از ظرفيت شركت‌های دانش‌بنيان»، «عدم وجود مرجع معتبر مورد تاييد جهت ارائه تاييديه به اقلام و تجهيزات ساخته شده» و «نبود دستورالعمل مدون از مقوله استفاده از توان داخل در سطح ملی» اشاره کرد.

عسگری در ادامه به پیشینه فعالیت‌های پارک فناوری پردیس در هموارسازی مسیر بومی‌سازی صنعت نفت، گفت: پارک فناوری پردیس به عنوان یک نهاد دولتی و یکی از مراکز تابعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آغاز فعالیت بومی‌سازی و توسعه نوآوری در صنعت نفت در سال 1388، درصدد کاهش چالش‌های این صنعت در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است و پارک با چند فعالیت خود چالش‌های تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌حداقل رسانده است. از میان آنها می‌توان به «تدوین مدل‌های حقوقی قراردادهای بومی‌سازی و توسعه نوآوری»، «ارائه تعهدات و خدمات برای کاهش ریسک صنعت نفت در قراردادهای بومی سازی» و «پذیرش مسئولیت حقوقی و مالی قراردادهای بومی سازی فناوری» اشاره کرد.

مدیر کل اداره بومی‌سازی پارک فناوری پردیس در ادامه بیان کرد: پارک با استفاده از این ابزارها و مدل‌های حقوقی به نمایندگی از شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، قراردادهای بومی‌سازی و توسعه نوآوری منعقدکرده است.

همچنین عسگری درباره اقدامات پارک فناوری پردیس برای بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در توسعه ساخت داخل صنعت نفت گفت: پارک در این راستا اقداماتی از جمله «احصا نیازهای فناورانه»، «شناسایی گلوگاه‌های تامین کالاهای استراتژیک»، «رصد توانمندی و ارزیابی فنی و کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متناسب با نیارهای احصا شده»، «هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری»، «انعقاد قراردادهای بومی‌سازی فناوری» و «راهبری و نظارت بر اجرای قراردادهای بومی‌سازی فناوری» انجام داده است.

وی افزود: در ادامه روند اجرای این طرح، اقداماتی همچون برگزاری رویدادهای نوآورانه و تورهای فناوری با هدف ایجاد تعامل نزدیک بین شرکت‌های دانش‌بنیان، کارشناسان و مدیران صنعت در دستور کار پارک قرار دارد. علاوه بر این می‌توان از پتانسیل و تجارب کارگزاران و شرکت‌های مهندسین مشاور برای تحقق حداکثری هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری در این صنعت استفاده کرد. از این رو کارگزاران و مهندسان مشاور می‌توانند برای همکاری در این حوزه با پارک فناوری پردیس ارتباط برقرار کنند.

گفتنی‌ست،‌ کارگزاران و مهندسان مشاور می‌توانند برای اطلاع از جزئیات همکاری با اداره کل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری با شماره تماس 76250250 داخلی 2325 (مهندس علیپور) تماس حاصل کنند.

ارسال نظر