پوشش زنده رونمایی از صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین

رسانه کلیک - در این مطلب، مراسم رونمایی از صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین در رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی 99 را به صورت زنده پوشش خواهیم داد. 

پوشش زنده رونمایی از صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین

صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین در راستای تقویت اقتصاد دیجیتال و جبران خلاءهای موجود در اکوسیستم تأمین مالی نوآوری در کشور راه‌اندازی شده است. این صندوق مأموریت دارد تا از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله حوزه‌های اینترنت اشیاء، گردشگری، فین‌تک، سلامت دیجیتال، بازی، تجارت الکترونیک، هوش مصنوعی، آموزش، سخت‌افزار و نرم‌افزار به عنوان سرویس (SAAS) حمایت کند.

حدود ۶ ماه از فعالیت عملیاتی صندوق پژوهش و فناوری نوافرین می‌گذرد؛ اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده، مراسم رونمایی از این صندوق به تعویق افتاد. از این رو اعضای هیئت مدیره نوآفرین تصمیم گرفتند تا امشب در رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی کشور از این صندوق رونمایی کرده و به ارائه دستاورد‌های خود در مدت زمان فعالیت این صندوق بپردازند.

در این مطلب با پوشش زنده مراسم رونمایی با ما همراه باشید.

دکتر علی موسوی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، درباره تاریخچه شکل‌گیری این صندوق گفت: «صندوق نوآفرین فروردین ماه ۹۹ متولد شد و از تابستان امسال به عنوان بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران شروع به کار کرد. ما در کمتر از سه ماه مجوز فعالیت را از دبیرخانه پژوهش و فناوری دریافت کردیم و اولین سرمایه‌گذاری خود را جمع‌بندی کردیم.»

موسوی به این نکته مهم اشاره کرد که صندوق نوآفرین در زمینه صدور ضمانت‌نامه و اعطای وام فعالیتی ندارد؛ اما به عنوان عامل کارگروه وجوه اداره شده فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت کرده و به مجموعه‌هایی که از این کارگروه مصوبه دریافت می‌کنند، تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه می‌دهد.

دکتر موسوی درباره سهامداران صندوق نوآفرین گفت: «ما در کنار وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات یک مثلث طلایی داریم که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به آن دسترسی ندارند. ما در گروه سهامداران خود، یک بانک، یک اپراتور و یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر داریم و با تکیه به این پشتوانه، معتقدیم که پول هوشمند واقعی را به استارتاپ‌ها ارائه خواهیم دهیم.»

او در ادامه بیان کرد: «ما قرار نیست جای کسی را تنگ کنیم؛ ما آمده‌ایم تا در کنار سایر بازیگران اکوسیستم، وضعیت بهتری را برای استارتاپ‌ها ایجاد کنیم. ما معتقدیم که به پشتوانه سرمایه و سهامداران خود می‌توانیم وضعیت خوبی را برای استارتاپ‌ها فراهم کنیم. قرار ما این است که با همکاری سایر بازیگران اکوسیستم، فضای مناسبی را برای استارتاپ‌هایی که به منابع مالی بیشتری نیاز دارند فراهم کنیم. ما بر این باوریم که با سرمایه‌گذاری‌های خود در بازه ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان و استفاده از اهرم ۳ برابری صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانیم حتی به استارتاپ‌هایی که به ۶۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، پول تزریق کنیم.»

موسوی ادامه داد: «ما در نوآفرین یک کمیته سرمایه‌گذاری حرفه‌ای داریم که متشکل از افراد متخصص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و افراد خبره حوزه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری است که تاکنون روی استارتاپ‌های بزرگی ارزش‌گذاری کرده‌اند.»

نوآفرین در ۶ ماه فعالیت خود، دو قرارداد سرمایه‌گذاری را نهایی کرده و ۸ تفاهم‌نامه دارد. تفاهم‌نامه با صندوق نفت برای سرمایه‌گذاری مشترک روی استارتاپ‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات است که قصد دارند به دیجیتالی شدن حوزه نفت کمک کنند. همچنین نوآفرین قصد دارد با همکاری یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملت، در فضای اشتراکی باکس به استارتاپ‌هایی که در چرخه اولیه عمر خود هستند کمک کند تا در زمان جذب سرمایه مذاکره بهتری با سرمایه‌گذاران داشته باشند.

تفاهم‌نامه نوآفرین با صندوق پژوهش و فناوری اصفهان، شروعی برای گسترش فعالیت‌های این صندوق تازه تاسیس به شهرستان‌ها و دیگر نقاط کشور است. موسوی گفت: «ما معتقدیم استارتاپ‌های خوبی در شهرستان‌های کشور وجود دارند و به دنبال جذب سرمایه هستند. سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های شهرستان یکی از اهداف اصلی تشکیل صندوق نوآفرین بوده و امیدواریم به زودی به این هدف محقق شود.»

صندوق نوآفرین قصد ندارد روی استارتاپ‌های مرحله بذری سرمایه‌گذاری کند؛ اما برای اینکه از قافله جا نماند، قرار بر این است که به صورت LP در کنار سایر بازیگران اکوسیستم باشد و این استارتاپ‌ها را رصد کند. به همین دلیل نوآفرین در کنار ۱۰۰استارتاپ‌ قرار گرفته تا بتواند با استفاده از این بستر، استارتاپ‌های مرحله بذری را رصد کند. از دیگر تفاهم‌نامه‌های نوآفرین می‌توان به تفاهم‌نامه با مجموعه شناسا، مجموعه متبا و سازمان نصر تهران اشاره کرد.

موسوی در آخر گفت: «امیدوارم بتوانیم با کمک سایر بازیگران اکوسیستم، سفر سرمایه‌گذاری جذابی را برای استارتاپ‌ها رقم زده و فضای بهتری را برای آن‌ها ایجاد کنیم. مطمئنم از این به بعد، از نوآفرین و تجربه نوآفرین اخبار بیشتری خواهید شنید.»

در بخش بعد، میثم زرگرپور، معاون سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین سخنرانی خود را آغاز کرد. او درباره سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی گفت: «به نظر من سرمایه‌گذاران، مظلوم‌ترین بازیگران اکوسیستم استارتاپی هستند. آن‌ها همیشه متهم به ارزش‌گذاری بد و ریسک‌پذیری پایین هستند. اگر پای صحبت استارتاپ‌ها بنشینید متوجه می‌شوید که این حرف‌ها خیلی هم بی‌ربط نیستند. متاسفانه برخی از سرمایه‌گذاران در اکوسیستم استارتاپی، به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود نگاه می‌کنند. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند اگر استارتاپی را کمتر از مقدار واقعی ارزش‌گذاری کنند، مانند این است که جنسی را با قیمت کمتر خریداری کرده و سود بیشتری کسب کرده‌اند. حتی سرمایه‌گذارانی هستند که خیلی به قول و حرف خود پایبند نیستند.»

او در ادامه گفت: «ما در نوآفرین با در نظر گرفتن این نکات، سعی کردیم عملکرد متفاوتی داشته باشیم و به آن تجربه نوآفرین می‌گوییم. در واقع، در صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه، کمتر کسی است که این شانس را دارد که فرآیندهای خود را به‌گونه‌ای طراحی کند که از گمان‌های بد دور باشد. خوشبختانه ما فرآیندهای خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که در درجه اول چابک هستیم. یعنی اگر قصد سرمایه‌گذاری روی استارتاپی را نداشته باشیم، خیلی زود نظر منفی خود را اعلام می کنیم.»

زرگرپور ادامه داد: «ما در مجموعه نوآفرین سعی کردیم فرآیندهای را به صورتی طراحی کنیم که زمان ارسال مدارک توسط استارتاپ تا پاسخ‌دهی به او کوتاه باشد. یکی دیگر از موضوعات مهم برای ما، شفافیت است. ما سعی کردیم تصمیم‌گیری‌ها به صورتی باشد که هم خودمان متقاعد شویم و هم استارتاپ متوجه دلیل و اصول تصمیم‌گیری ما شود.»

معاون سرمایه گذاری نوآفرین بیان کرد: «ممکن است برخلاف تمام تلاش‌های ما، برخی از استارتاپ‌هایی که در مدت 6 ماه فعالیت خود با آن‌ها در تعامل بودیم، از ارزش‌گذاری ما ناراضی بوده باشند. تیم کوچک و چابک ما ممکن است در برخی از زمان‌ها با فشار کاری زیاد، سرعت عملکرد پایینی داشته باشد.»

استارتاپ «باینو» یک سوپرمارکت هوشمند برای سازمان‌ها است و اولین سرمایه‌گذاری نوآفرین روی این استارتاپ انجام شده است. باینو به سازمان‌ها کمک می کند تا یک سوپرمارکت خوب و حرفه‌ای را در فضای کسب‌وکار خود داشته باشند و این امکان را برای کارمندان سازمان‌ها فراهم می‌کند تا به نحو متفاوتی پرداخت را تجربه کنند. لازم به ذکر است که باینو با دستگاه‌های فروش خودکار تفاوت‌های جدی دارد. از زمانی که این استارتاپ درخواست سرمایه‌گذاری خود را ثبت کرد تا زمانی که توافق نهایی برای سرمایه‌گذاری حاصل شد، تنها 49 روز کاری طول کشید.

دومین استارتاپ صندوق نوآفرین، استارتاپ «از کتاب» است که در حوزه توزیع کتاب فعالیت می‌کند. تجربه نوآفرین در این استارتاپ نشان می دهد که مشکل صنعت نشر در کشور، تقاضا نیست و مشکل مربوط به عرضه است. به عبارت دیگر اگر بتوان کتاب را به روش درست و خوبی عرضه کرد، مخاطب آن‌ پیدا می‌شود. فروش خوب این استارتاپ، گواهی بر حقیقت این موضوع است. لازم به ذکر است که فاصله زمانی بین بررسی طرح کسب‌وکار این استارتاپ تا جذب سرمایه تنها 27 روز کاری بوده است.

ارسال نظر