چالش ادامه دار صدا و سیما و وزارت ارتباطات در رابطه با انحصار باند صدا و سیما!

رسانه کلیک -  اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره‌ی تخصیص باند ۷۰۰ مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد. درخواست این آزادسازی از سال‌های پیش به صداوسیما ارسال شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

چالش ادامه دار صدا و سیما و وزارت ارتباطات در رابطه با انحصار باند صدا و سیما!

معاون توسعه و فناوری صداوسیما در پاسخی صریح به اظهارات وزارت ارتباطات درباره‌ی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که در اختیار صداوسیماست، گفت: دوستان در جلسات کارشناسی حرفی برای گفتن ندارند و وقتی پا به بیرون از جلسه می‌گذارند، بازی سیاسی راه می‌اندازند؛ لطفا اگر صداقت دارید اسناد آخرین جلسه کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را برای افکار عمومی منتشر کنید!

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال ۹۷ بار دیگر این پرونده را به جریان انداخت و البته تاکنون به نتیجه‌ای هم نرسیده است، فروردین ماه امسال و در پی شیوع ویروس کرونا و کند شدن سرعت اینترنت، بار دیگر تاکید کرد، شبکه‌ موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست.

او تاکید کرد، «سه سال است در تلاشیم فرکانس‌ها را پس بگیریم. هم در دولت و هم در مجلس گفته‌ایم در باندی دیگر نیازهای آینده صداوسیما را تأمین می‌کنیم. نصف درآمد حاصل از واگذاری فرکانس‌ها به اپراتورها هم برای توسعه شبکه دیجیتال به صداوسیما می‌دهیم اما آنها همراهی نکرده‌اند.»

اما امروز یکشنبه (۲۴ فروردین ماه) رضا علیدادی ـ معاون توسعه و فناوری صداوسیما ترجیح داده است که در جملاتی صریح، به اظهارات وزیر ارتباطات پاسخ بدهد.

در بخشی از این صحبت‌ها که توسط روابط عمومی صداوسیما منتشر شده است، رضا علیدادی تاکید کرده است، «این برای نخستین بار است که ما برای شفاف شدن افکار عمومی تا حدی به شبهات پاسخ می‌دهیم و معتقدیم این مباحث باید به دور از هیاهوهای سیاسی بررسی شود.»

او طرح موضوع فرکانس‌های صداوسیما را با عنوان علت کم بودن سرعت اینترنت کشور نشانه عدم صداقت و سیاسی کاری دانست و افزود: با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن خریداری و راه‌اندازی شود و هزینه زیادی هم خواهد داشت.

علیدادی افزود: طرح چنین موضوعی فقط برای ماهیگیری از آب گل‌آلود و پرهیز از پاسخگویی به عدم انجام مسئولیت‌ها از یک سو، تاختن به یکی از نهادهای فعال در زمینه مدیریت افکار عمومی‌ کشور از دیگر سوست.

او تصریح کرد: اگر شبکه دیتا خوب کار نمی‌کند، مسئول مربوطه باید بیاید پاسخ دهد در این چند سال برای اینکه مردم بتوانند ارسال و دریافت اطلاعات را در فضای مجازی به درستی و با سرعت بالا انجام دهند، چه کاری انجام شده است؟ روت کردن اینترنت خارجی در شبکه فرسوده ملی که هنر نیست!

وی تاکید کرد: پس از سه سال بهانه‌های مختلف، اکنون به دلیل مشکلات شبکه، با عدم ارائه سرویس درست اینترنت ثابت و گاهی سیار، به طور سهوی که امیدواریم عمدی نباشد، موضوع به یکباره به فرکانس‌های سازمان ربط داده می‌شود.

علیدادی گفت: مردم عزیز باید بدانند این دعوایی که دوستان پرسر و صدا مطرح می‌کنند، دعوا برای پول گرفتن از آن‌هاست. این در حالی است که در دیگر کشورها شاهدیم با همین فرکانس‌ها، به ۲۷۰ میلیون تلفن هوشمند خدمات ارائه می‌دهند، ولی در ایران نتوانسته‌اند به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تلفن همراه و ۱۰ درصد خط ثابت خدمات ارائه دهندغ البته از میان ۵۰ تا ۶۰ میلیون تلفن همراه نیز خیلی‌ها هستند که از اینترنت همراه استفاده نمی‌کنند.

معاون توسعه و فناوری صداوسیما همچنین در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرده است که صداوسیما برای ادامه کار خود و بالا بردن کیفیت شبکه‌ها به این فضا و بیش از آن نیازمند است و به واقع درخواست وزارت ارتباطات به معنی حذف بخشی از خدماتی است که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

وی اعلام کرده است: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای پخش شبکه‌های HD و ۴K در حال انجام است و به زودی برخی از پروژه‌هایی که اتمام یافته، افتتاح خواهند شد. با راه‌اندازی پروژه‌های HD و ۴K سازمان، حتی فرکانس‌های فعلی امکان پاسخگویی به خدمات موجود را ندارند. بنابراین با احتساب نیازهای فعلی و طرح‌های در دست اقدام به هیچ عنوان امکان تخلیه باند وجود ندارد و باید فرستنده‌های جدیدی در تمام باندها نصب و راه‌اندازی شود.

در ادامه اما معاون رگولاتوری به اظهارات معاون توسعه و فناوری صداوسیما مبنی‌بر اینکه با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت، واکنش نشان داد.

مسوولان ارتباطی کشور معتقدند وقتی زمانی به دلیل پخش برنامه‌های صداوسیما به‌صورت آنالوگ، فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار این سازمان بود، اما با توجه به تعهدات بین‌المللی ایران مقرر شد که سیستم آنالوگ این سازمان برای پخش برنامه‌ها به دیجیتال تبدیل شود، این فرکانس‌ها اکنون برای صداوسیما کارایی ندارد باید آن را در اختیار اپراتورها قرار دهد، زیرا قرار گرفتن این فرکانس‌ها برای توسعه زیرساخت‌های شبکه تلفن‌همراه می‌تواند درآمدی چندهزار میلیاردی ایجاد کند.

محمدجواد آذری جهرمی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز با بیان این که شبکه‌ موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است، اظهار کرد، تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست.

اما امروز رضا علیدادی-معاون توسعه و فناوری صداوسیما به اظهارات وزیر ارتباطات پاسخ داد و گفت: با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن خریداری و راه‌اندازی شود و هزینه زیادی هم خواهد داشت.

نسترن محسنی در واکنش به اظهارات معاون توسعه و فناوری صداوسیما درباره واگذاری باندهای فرکانسی، اظهار کرد:

همکار خوبم جناب آقای علیدادی معاون محترم سازمان صدا و سیما امروز درباره باندهای فرکانسی اظهارنظری کرده‌ بودند.

پیشنهاد دارم ابتدا به چند سئوال پاسخ دهند:

۱. بفرمایید سندی که در سال ۲۰۰۶ توسط رئیس فعلی سازمان صدا و سیما در مجمع جهانی مخابرات و به نمایندگی از جمهوری اسلامی امضا شده، چه بوده است؟

۲. بفرمایند در سالهای اخیر چند صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه‌ی ملی برای توسعه فرستنده‌های دیجیتال و خالی کردن باند فرکانسی مزبور از مجلس دریافت کرده‌اند؟ اسناد مشروح مذاکرات نمایندگان صدا و سیما در مجلس موجود است، حاضر هستید منتشر کنید؟

۳. نظر ما درباره‌ی انتشار مشروح مذاکرات و مکاتبات دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی مثبت است، همچنین تمام اسناد مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته از سال ۱۳۸۶ تا الان را هم قابل انتشار می‌دانیم. موافقید؟

۴. آیا موافقید توضیح دهید که به استناد همان جلسه شورای عالی امنیت ملی که مدعی بودید از این باندها استفاده میکنید و ما پیشنهاد اندازه گیری مشترک را دادیم و مقرر شد این کار انجام شود، چرا در اندازه گیری مشترک شرکت نکردید؟

۵. برخی شبکه‌های تلویزیونی در سایر کشورها هم اکنون خدمات k را به شهروندانشان ارائه می‌کنند، لیست کشورهایی که برای این مهم از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند را منتشر می‌کنید؟ البته ما بزودی لیست کشورهایی که از این باند برای شبکه‌ی موبایل استفاده می‌کنند را منتشر خواهیم کرد.

۶. اگر به این باند فرکانسی به گفته‌ی خودتان نیاز دارید، چرا در مزایده کذایی شرکتهای IPTV، این فرکانسها را به حراج گذاشتید؟

جناب آقای علیدادی خیلی خوشحالیم که امروز شما به ضرورت توسعه پهن باند در کشور اذعان دارید، موضوعی که ۶ سال سازمان متبوع جنابعالی آن را رقیبی جدی برای خود می‌دانست و در توسعه آن همراهی نمی‌کرد.

ما در ۶ سال اخیر ۳۰۰، ۰۰۰ پهن باند موبایل را به بیش از ۷۰ میلیون و پهن باند ثابت را از ۴ میلیون به بیش از ۱۱ میلیون رسانده ایم. حتما باید به توسعه پهن باند ثابت توجه بیشتری شود و اگر اشتباهاتی که در روند خصوصی سازی مخابرات رخ داد، نبود حتما رشد توسعه پهن باند ثابت چشمگیرتر از آنچه که تاکنون رخ داده است، بود.

جناب آقای مهندس جهرمی، از ابتدای سال دو بار از طریق دوربین صدا و سیما دلایل کندی اینترنت را تشریح کردند، البته که سازمان متبوع شما مثل بسیاری از زمانها آن را پخش نکرد. حاضرم در صورت حضور شخص حضرتعالی، در یک برنامه تلویزیونی، با مستندات در محضر ملت ایران مناظره کنیم تا مردم بیشتر بدانند در حق آنها چه اجحافی میکنید.

ارسال نظر