چگونه در کمتر از 24 ساعت ورق صفحات اجتماعی به نفع دیجی کالا برگشت؟

 رسانه کلیک –  24 ساعت از انتشار خبر احتکار ماسک توسط دیجی کالا نگذشته بود که دیجی کالا توانست ورق را به نفع خود برگردانده و  سربلند میدان باشد.

چگونه در کمتر از 24 ساعت ورق صفحات اجتماعی به نفع دیجی کالا برگشت؟

در حالی که از انتشار خبر احتکار توسط دیجی کالا نگذشته بود؛ دیجی کالا با اقدام به موقع و دفاع از خود توانست موج منفی بزرگی که برعلیه خود شکل گرفته بود را به موج مثبت تبدیل کند.

دیجی کاالا در بحبوحه این روزها که سایه کرونا بر تمام ایران خودنمایی می‌کند به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین توانسته نیاز بسیاری از هم وطنان را پاسخگو باشد.

در حالی که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین در میان موج کرونا به پویش دورکاری پیوسته و تلاش کرده‌اند با دورکاری سلامت نیروی انسانی خود را تامین کنند؛ دیجی کالا در فشار کاری بالایی به سر می‌برد.

این شرکت عملا نمی‌تواند به دورکاری روی بیاورد؛ چرا که دورکاری در دیجی کالا مساوی است با سفارش‌هایی که به موقع به مقصد نمی‌رسند و جامعه کمتر و کمتر می‌تواند بر دیجی کالا و کمک‌هایی که در تمام این مدت قابل توجه بوده حساب باز کند.

اما در این آشفته بازار انتشار خبری مبنی بر اینکه دیجی کالا 5 میلیون ماسک را در انبار خود دپو کرده و روی به احتکار آورده است در مدت زمانی کمتر از 4 ساعت در تمام صفحات اجتماعی منتشر شد و شاید بتوان گفت موج بزرگ منفی علیه این شرکت شکل گرفت.

شاید اگر منبع این خبر صدا و سیما نبود؛ در ادامه این خبر به این راحتی تبدیل به موج مثبتی بر وفق مراد دیجی کالا نمی‌شد.

در نگاهی کلی شاید بتوان انتقادات زیادی را راهی دیجی‌کالا کرد. دیجی کالایی که مارکت پلیس بودنش شاید بیش از هر چیز دیگری تبدیل شده به پاشنه آشیلی که هر بار از همان جا ضربه می‌خورد!

هنوز از روزهای اوج گرانی گوشی موبایل و ناموجود شدن این کاالا در دیجی کالا مدت زمان زیادی نگذشته است. همان روزهایی که این شرکت به نوعی دیگر محکوم به احتکار و گران فروشی شد.

دیجی کالا در همان برهه تلاش کرد عنوان کند که نقش مارکت پلیسی دارد و این ناموجودی نشات گرفته از طرف تامین کنندگان است. اما این صورت مسئاله هر بار به شکلی دیگر باز می‌شود و در نهایت شاید به شکلی که باید درست حل نمی‌شود.

اینبار در بحبوحه شیوع ویروس کرونا ناموجود شدن ماسک‌های متفاوت بر روی این پلتفرم با اعتراضات زیادی روبه رو شد. اما ضربه کاری دیروز در حالی به دیجی کالا وارد شد که صدا و سیما طی گزارشی عنوان کرد 5 میلیون ماسک در انبار دیجی کالا کشف و ضبط شده است.

دیجی کالا اما؛ در این میان سریع وارد عمل شد و ضمن انتشار بیانیه مطبوعاتی تلاش کرد جو متشنج را به نوعی آرام کند. سر فصل این اقدامات را شاید به انتشار گزارش تعزیراتی که اثبات می‌کرد تعداد ماسک‌ها 3 هزار بوده و همگی به فروش رفته‌اند بتوانیم وصل کنیم.

اقدامات به موقع دیجی کالا در کمتر از 24 ساعت جو را به نقع دیجی کالا برگرداند. افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی که در پی انتشار خبر موضع گیری خود در مقابل دیجی کالا را اعلام کرده بودند عقب نشینی کردند و در ادامه دیجی کالا ماند و رییس سازمان تعزیراتی که عملا در گفتگویی اعلام کرد تعداد 5 میلیون ماسک مربوط به یک هفته گذشته است و آمار و ارقامی که توسط صدا و سیما منتشر شده است صحت ندارد.

اینگونه بود که ورق کاملا برگشت و خیلی‌ها در کمتر از 24 ساعت حرف خود را پس گرفته و از موضع خود بازگشتند.

شاید یکی از دلایل مهمی که باعث شد دیجی کالا زودتر از هر زمانی در این میان تبریه شود این بود که بازیگر مقابل این پلتفرم صدا و سیمایی بود که بنا بر سابقه خوبی که در انتشار اخبار از خود بر جای نگذاشته است سریع تر از هر زمانی محکوم شد.

شاید اگر صدا و سیما سابقه درخشان و مورد اعتمادی داشت به این سرعت دیجی کالا نمی‌توانست موج منفی شکل گرفته علیه خود را بازسازی کند. اما سابقه صدا و سمیا اینبار به کمک دیجی کالا آمد و به بهترین شکل ممکن باعث شد این پلتفرم پیروز مییدان باشد.

نگاهی بر صفحات اجتماعی در 24 ساعت گذشته نشان می‌دهد موج منفی علیه دیجی کالا به سرعت مثبت شده است.

کاربری که ظاهرا یکی از فروشندگان بر روی پلتفرم دیجی کالاست در این رابطه نوشته است:« ‏به عنوان یه فروشنده در ‎#ديجي_كالا باید بگم که در همان روزای اول شیوع ‎#کرونا دیجی کالا با در نظر گرفتن کمیسیون صفر درصد ،فروشندگان رو تشویق به فروش ماسک هاشون کرد.»

کاربر دیگری که در ابتدا به کزارش صدا و سیما اعتماد کرده بود نوشته است:« صدا و سيما ظاهرا يك گزارش در مورد ‎#ديجي_كالا پخش كرده كه ٥ ميليون ماسك احتكار كرده، ديجي كالا تكذيب كرد.

الان مديركل تعزيرات تكذيب كرد و گفت صدا و سيما اشتباه كرده.

يعني آدم به الاغ اعتماد كنه، به صدا و سيما اعتماد نكنه.»

کاربر دیگری نوشته است:« متاسفانه وسط این وضعیت نامشخص این بازی‌ها راه دیگه‌ای برای ضربه‌زدن نیست. تکلیف مشخصه و جایگاه دوستان در تعزیرات و صدا و سیما هم!

خسته نباشید ‎#دیجی_کالا یی‌ها و تیمتون.»

کاربر دیگری دراین رابطه توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است:« ‏بعضی بیزنسای آنلاین انگار بدشون نمیاد که هر طور شده زودتر ‎#دیجی_کالا به یه روشی محکوم شه چون از بقیه جلوتره و حرص شون رو درآورده! این دیدگاه کوتاه اندیشانه ایه، اینجا صرفاً باید سمت حقیقت رو گرفت. متاسفانه صداسیما و تعزیرات انقدر پرونده شون خرابه که خودکار غش میکنم سمت ‎#دیجیکالا»

کاربر دیگری نیز در این رابطه این توییت را به اشتراک گذاشته است:« هر چند هیچ دل خوشی از ‎#دیجی_کالا ندارم، اما این حجم تخریب دیجی کالا فقط یه چیز رو نشون می ده، دشمنات در همه شرایط فکر زمین زدنت هستند.»

کاربر دیگری نیز نوشته است:« ‏چیزی که از ‎#دیجی_کالا تو چند ماه کار باهاشون فهمیدم، اینه که به سودهای اینطوری احتیاج ندارن و بیزینسی رو که با خون دل ساختن، به خطر نمی‌اندازن.

هرچند همه‌چی تو این کشور ممکنه پس منتظر می‌مونم قضیه مشخص بشه اما قبل اون طبعا بین روایت دیجی‌کالا و صداوسیما، اولی برام معتبرتره.»

ارسال نظر