کاتالیست های خودرو ساخت شرکت ایرانی جلوی 90 درصد آلودگی هوا را می‌گیرد!

رسانه کلیک – مبدل کاتالیستی خودرو دست آورد یک شرکت فناور ایرانی محسوب می‌شود که با استفاده از نانو ذرات فلزات گران‌بها ساخته‌شده است. بنا به اظهارات تولیدکنندگان این قطعه،استفاده از کاتالیست های خودرو در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواهد بود.

کاتالیست های خودرو ساخت شرکت ایرانی جلوی 90 درصد آلودگی هوا را می‌گیرد!

به گزارش کلیک، به نقل از ایرنا؛ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گزارش روز یکشنبه خود اعلام کردند که هر انسان در یک روز تقریبا ۲۲ هزار دم و بازدم معادل با ۱۶ کیلو هوا تنفس می‌کند. حال اگر این هوا دارای آلاینده‌های مضر برای سلامتی انسان باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی بالا خواهد رفت. بنابر این گزارش، جای خالی استفاده از کاتالیست های خودرو در شهرهای آلوده بسیار پررنگ است.

قائم‌مقام و مدیرعامل این شرکت فناور در ارتباط با این اختراع جدید گفت:

کاتالیست ‌های خودرو برای حذف گازهای خروجی از اگزوز طراحی‌شده‌اند و قادرند بیش از ۹۰ درصد گازهای آلاینده خروجی از موتور خودرو را کاهش دهند. کاتالیست ‌های خودرو از دهه ۱۹۸۰ وارد خط تولید خودروسازی‌ها شدند و در حال حاضر در تمام خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، این کاتالیست ‌ها نصب می‌شوند.

وی افزود: خودروهای تولیدی در کارخانه مجهز به این کاتالیست‌ ها هستند، اما بعد از خروج از کارخانه و استفاده از خودرو، به‌مرور این کاتالیست ‌ها عملکرد خود را ازدست‌داده و در حال حاضر نظارت دقیقی برای جایگزینی کاتالیست نو به‌جای کاتالیست ‌های کهنه و مستعمل وجود ندارد.

لادن کمال‌زاده مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت درباره کاتالیست‌ های نانویی گفت: موفق به کسب گواهی نانومقیاس برای کاتالیست های خودرو شده‌ایم. از ذرات فلزی گران‌بها با ابعاد کمتر از ۲۰ نانومتر در این کاتالیست‌ ها استفاده کردیم و عملکرد کاتالیست‌ را با کمک فناوری نانو ارتقا دادیم.

کاتالیست‌ های خودرو چگونه در کاهش آلودگی هوا کمک خواهند کرد؟

استفاده از فلزات گران‌بهایی نظیر پلاتین و پالادیم در این کاتالیست ها می‌تواند تا 90 درصد از آلودگی هوا بکاهد. به‌این‌ترتیب که گازهای خروجی به مواد کم‌ضرر با بی‌ضرر تبدیل‌شده و این امر از میزان آلودگی هوا خواهد کاست.

بزرگ‌ترین خطوط تولید مبدل‌های کاتالیستی خودرو در خاورمیانه

مدیر تولید این شرکت فناور با اشاره به این‌که خط تولید فعلی این شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترین خطوط تولید مبدل‌های کاتالیستی خودرو در خاورمیانه است گفت:

تمام تجهیزات و قطعات با دانش فنی داخلی این شرکت طراحی و ساخته می‌شوند. امکان تولید تمام کاتالیست ‌های مصرفی در خودروها و موتورسیکلت‌های ساخت داخل کشور وجود دارد.

ارسال نظر