کارت های سوختی که هنوز به مقصد نرسیده‌اند!

رسانه کلیک - در حالی که نزدیک به دو ماه از اجباری شدن طرح استفاده از کارت سوخت می‌گذرد، هنوز هم افراد زیادی هستند که موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند!

کارت های سوختی که هنوز به مقصد نرسیده‌اند!

روزها و هفته های زیادی از اجباری شدن استفاده از کارت سوخت گذشته اما ظواهر امر نشان می دهد هنوز هم عده زیادی از افراد موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند.

به گزارش کلیک امروز که حدود دو ماه از اجبار در طرح استفاده از کارت سوخت گذشته هنوز هم عده زیادی همچنان برای تردد در شهر از بنزین با نرخ آزاد استفاده می‌کنند.

پس از گذشت هفته‌ها، برخلاف ادعاهایی که می‌شد، تعداد زیادی از افراد علی رغم درخواست کارت سوخت راه به جایی نبرده اند و همچنان در حق این افراد اجحاف شده است. اجحافی که با علامت سوالی روبه‌روست. آیا سهم بنزین این افراد به صورت یکجا به آنها تعلق خواهد گرفت یا چنین برنامه ای وجود ندارد و این افراد با خرید بنزین با نرخ آزاد باید بهای سنگین کم کاری مسئولین را بپردازند؟

در حالی که محمدرضا قادری، عضو هیئت مدیره اداره پست در ابتدای اجرایی شدن این طرح در توییتی خبر از دریافت کارت سوخت با مراجعه به گزینه بخش رهگیری کارت سوخت در ویسایت اداره پست داده بود؛ اما پیگیری ها نشان می‌دهد هنوز هم افراد زیادی از عدم دریافت کارت گله‌مند هستند. قادری نوشته بود: «هموطنان عزیزی که ‎کارت سوخت خود را هنوز دریافت نکرده اند زین پس می توانند بجای مراجعه حضوری به دفاتر پستی با گزینه ای که در بخش رهگیری کارت سوخت در وبسایت شرکت پست تعبیه شده، ضمن اعلام نشانی خود ارسال مجدد کارت سوخت به آن نشانی را درخواست و کارت خود را در آن محل شخصا دریافت کنند.»

مروری بر صفحات اجتماعی در رابطه با کارت سوخت نشان می‌دهد افراد زیادی نگاه های متفاوتی به این موضوع دارند. کاربری نوشته است: «‏با احیای کارت سوخت، مصرف بنزین 20 میلیون لیتر کاهش یافته و دولت با ظرفیت 30 تا 35 میلیون لیتری مازاد برای ‎صادرات بنزین مواجه شده؛ یعنی حداقل 6 میلیارد دلار درآمد سالانه. برسد به دست آقای ‎زنگنه که هنوز هم مصاحبه می‌کند و می‌گوید کارت سوخت هیچ دستاوردی ندارد! چنین وزیری داریم!»

کاربر دیگری نیز توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: «3,6,000,000,000,000 سی‌وشش هزار میلیارد تومان خسارت حذف کارت سوخت تاکنون است! بعد از بازگشت دوباره کارت سوخت دادستان کشور باید مسئول حذف کارت سوخت را شناسایی کند تا مسبب خسارت به این بزرگی به ملت مشخص شود.»

کاربر دیگری نیز با مخاطب قرار دادن وزیر ارتباطات نوشته است: «آقاجواد؛ می گفت: در ‎کارت سوخت می‌خواستند کارمزد صدور بگیرند؛ که ...میلیارد تومان هزینه روی دست مردم می‌گذاشت؛ درگاه دولت را برای وصل کردن کارت بانکی و سامانه‌ سوخت راه اندازی کردیم! خوب آخر سر که باز باید بریم کارت سوخت بگیریم؛ سرکاری بود کل داستان یا چی؟»

پشت پرده غیب شدن سهمیه‌ها از کارت سوخت چیست؟

اما موضوع دیگری که بسیار جای سوال دارد، در رابطه با کم شدن سهمیه دریافتی افراد از اندازه ای که در نظر گرفته شده، است.

به گزارش ایرنا، اطلاعیه جدید شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد غیب شدن سهمیه‌ها در واقع عدم اطلاع مردم از پیمانه‌هایی بوده که این شرکت برای سوخت‌گیری در نظر گرفته اما گویا کسی را از آن مطلع نکرده است.

برای جلوگیری از کم شدن سهمیه‌ها افراد باید در هنگام سوخت‌گیری مضربی از عدد 3.99 را انتخاب کنند تا میزان بنزین دریافتی با عدد کسر شده از کارت سوخت برابر باشد. به این معنا که به جای دریافت 4 لیتر بنزین، همان عدد 3.99 را رعایت کنند و یا به جای آنکه 8 لیتر بنزین را راهی باک خودروی خود کنند، عدد 7.98 لیتر را در نظر بگیرند. زیرا اگر این عدد به 7.99 لیتر برسد، عملا 3.98 لیتر بنزین از سهمیه آنها کسر خواهد شد.

در مواردی دیگر نیز به همین صورت است. به طور مثال برای دریافت 12 لیتر با مشاهده عدد 11.97 دریافت را متوقف کنند.

حال با توجه به این نکته و اطلاع رسانی که عملا صورت نگرفته است، بسیاری از افراد عنوان می‌کنند بنزین دریافتی آنها عملا به اندازه ای که عنوان شده نبوده و مثلا با 4 بار دریافت سهمیه 40 لیتری کارت آنها خالی شده و سهمیه به اتمام رسیده است.

اما نکته‌ای که در عدم دریافت کارت سوخت توسط عده‌ای از افراد وجود دارد؛ بی شباهت به ماجرای کارت ملی های هوشمند نیست!

طرحی که بعد از چندین سال هنوز هم به نتیجه نرسیده و همچنان عده زیادی هستند که علی رغم درخواست خود موفق به دریافت کارت ملی خود نشده‌اند. هر چند در این رابطه عنوان شده است که کارت ملی تولید داخلی برای شهروندان به زودی صادر خواهد شد. اما مروری بر صفحات اجتماعی نشان می دهد مردم دل خوشی از کارت ملی به اصطلاح هوشمند نیز ندارند! کاربری در این رابطه نوشته است: «‏کارت ملی هوشمندی که برای هرکاری باید پشت و رو ازش کپی بگیری دقیقا کجاش هوشمنده؟؟؟»

کاربری با طعنه به سورپرایز وزیر ارتباطات و عدم دریافت کارت ملی خود نوشته است: «۴ ساله کارت ملی سفارش دادم هنوز با موتور نیومده، حالا قراره از این به بعد با پهباد نیاد!»

کاربر دیگری نیز در این رابطه توییت دیگری به اشتراک گذاشته و نوشته است: «کشوری که از ساخت کارت ملی عاجز باشه ولی رباط سخنگو بسازه، دنبال امپرشن عه»

کارت ملی هوشمند داخلی قرار است در شرایطی صادر شود که برخی از افراد بیش از دو سه سال پیش برای دریافت آن اقدام کرده و هزینه پرداخت کرده‌اند!

اما ماجرای کارت سوخت‌ها کمی تا قسمتی متفاوت تر است. اگر از این نکته فاکتور بگیریم که برای ماشین های بالای 25 سال کارت سوخت صادر نشده در حالی که اگر فردی که نتوانسته ماشینی را بعد 25 سال عوض کند، قطعا از استطاعت مالی پایینی برخوردار است! از این رو و به جهت عدم صدور کارت سوخت مجبور به استفاده از بنزین آزاد خواهد بود و شاید در این اوضاع اقتصادی جامعه فقیر؛ فقیرتر از قبل به راهش ادامه دهد، به این نکته می‌رسیم که چرا طرحی که در کل کشور قرار است اجرایی شود؛ باید به این کندی پیش رفته و قدرت مالی افراد در پرداخت هزینه برای بنزین آزاد را مورد توجه قرار ندهد؟

بارها و بارها اجرایی شدن این طرح به تعویق افتاد و در نهایت باز هم نتیجه آنطور که باید نیست. چرا باید به دلیل سهل انگاری عده ای خاص، عده ای مجبور به پرداخت هزینه شوند و در نهایت به حق سهمیه بنزینی خود نیز دست نیابند؟ آیا نباید قبل از اجبار به کاری تمام نکات بررسی، رفع و سپس اجرایی شود؟ امروز پاسخ این افرادی که از جیب خود هزینه پرداخت کرده و از این طرف رانده و از آن طرف مانده شده‌اند را چه کسی خواهد داد؟

ارسال نظر