گزارش اختصاصی از  دهمین رویداد  فیناپ

رسانه کلیک - رویداد فیناپ با موضوع «بانکداری باز» ظهر روز پنج شنبه با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از دست اندرکاران این حوزه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

گزارش اختصاصی از  دهمین رویداد  فیناپ

در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد فیناپ علیرضا صادقیان مدیر عامل هلدینگ کسب و کارهای نوین ایرانیان به چالش‌های حوزه بانکداری باز و فین تک‌ها اشاره کرد و گفت: «دهمین رویداد فیناپ چالش‌های حوزه بانکداری باز و فین‌تک‌ها را با حضور مدیران و متخصصان صنعت بانکی و فین‌تک بررسی می‌کند.

هلدینگ ما مجموعه استارتاپ‌های زیادی را در خود دارد. طی دو سال گذشته مشکلاتی در حوزه انحصار داشتیم که باعث شد درباره این مساله تحقیق کنیم که چطور اقتصاد پویاتری داشته باشیم. انحصار نتیجه مفرط از اقتصاد آزاد است به همین دلیل اقتصادهای آزاد در اروپا و امریکا قوانین جامعی برای جلوگیری از این موضوع دارند.

در ادامه امیر ناظمی رییس سازمان فناوری به صورت ویژه در گفتگوی داغ شرکت کرد و صحبت هایی در رابطه با فیلیترنیگ و انحصار گرایی کرد که به صورت گزارشی مجزا می توانید در کلیک مطالعه کنید.

در ادامه این رویداد صادق فرامرزی مدیرعامل فرابوم که اکوسیستمی است برای پیشبرد نوآوری و خلاقیت در صنعت بانکداری، در دهمین رویداد فیناپ گفت:« اگر برای شکست استارتاپ‌ها و فین تک‌ها دنبال دلیل باشید، قطعا هزاران دلیل پیدا خواهید کرد. اما خلاصه تمام این دلایل چیزی نیست جز بی پولی. اینکه استارتاپ‌ها نمی‌توانند پول به دست آورند.»

او درباره راهکار مشکلات فین تک‌ها تصریح کرد: « بانکداری باز یا نوآوری باز بخشی از مشکلات استارتاپ های فین تک را حل می کند. فرض کنید کلود بزرگی از سرویس دهنده هایی مانند بانک و بیمه وجود دارد و افراد به این بلوغ ذهنی رسیده اند که باید درهای خود را به روی کاربران و کسب و کارهای دیگر باز کنند.

در کنار این سرویس دهندگان، کسب و کارهایی هستند که می‌خواهند از آن سرویس های بزرگ مانند بانک و بیمه، اطلاعات بگیرند. اشکالی که در این مدل به اشتراک گذاری اطلاعات وجود دارد، از دست دادن زمان است. اینجاست که می توان از پلتفرم نوآوری باز استفاده کرد. پلتفرمی که APIهای ارائه دهندگان خدمت را به کسب و کارها برسانند. خلق اثر شبکه ای، دسترسی به خدمات سرویس دهندگان متعدد و رفع نسبی موانع ناشی از انحصار از جمله مواردی است که پلتفرم نوآوری باز می تواند آن را برای کسب و کارها ایجاد کند.: بانک ها و فین تک ها با یکدیگر رقیب هستند اما این نباید مانع از فعالیت شان کنار یکدیگر شود. بانک ها می دانند باید به فین تک ها راه بدهند تا هر دو کنار یکدیگر پیشرفت کنند. این روزها بانک ها به این نتیجه رسیده اند که خودشان سراغ تکنولوژی نروند و از فین تک ها محصول بگیرند. این ترکیب یک ترکیب برد برد است.»

در ادامه میزگردی تحت عنوان «بانکداری باز» با حضور فرهاد اینانلوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، محمد فرجود مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، سعید احمدی پویا و امید ترابی برگزار شد که به بررسی چالش‌های بانکداری باز پرداختند.

محمد فرجود مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در این خصوص گفت:« ما به سمت اکوسیستم باز می‌رویم، بانک ها و بازیگران دیگر مانند شهرداری هم هستند. اگر این طور نگاه کنیم که در این بازی چرا ما این کار را کردیم، به این دلیل است که بده و بستان است، این شکل از تعامل است که می‌تواند منجر به موفقیت شود. شبکه ای که در آن فعالیت می‌کنیم مانند یک لوپ در حال گردش است و این گردانه دوباره به سمت خودمان بر می‌گردد، اگر ما نیز به عنوان شهرداری بخواهیم سرویس خوبی ارائه دهیم، نیاز داریم از خدمات دیگر بخش ها استفاده کنیم.

کارهایی که فین تک ها انجام می‌دهند، کاری نیست که ادارات دولتی از عهده آن برآیند، این کار نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد که شاید نهادی مانند شهرداری چابکی لازم را برای این کار نداشته باشند، در حالی که فین تک ها به راحتی می توانند از طرق مختلف این کار را انجام دهند.»

فرجود در خصوص اینکه آیا بابت اشتراک گذاری داده‌های باز نگرانی وجود داشته یا نه، گفت: «بله، ما نیز در بانک ها مشکلاتی داریم اما باید بدانیم که تمام اینها بروکراسی و شرایط خاص خود را دارند، ما نیز دچار آن بوده ایم و همچنان نیز سرویس‌هایی است که دوست داریم ارائه کنیم اما هنوز اجازه آن صادر نشده است.

آی تی در بانک ها به نسبت عموم صنایع کشور جلوتر است و این بسیار خوب است. در شهرداری خیلی از سرویس دهنده ها جزئیات بیزینس ما را نمی دانستند. اول با این نگاه پیش رفتیم که آسان‌ترین داده‌ها و آن‌هایی که به اشتراک گذاری شان مشکل زیادی نداشت را منتشر کنیم. باید مدتی بگذرد تا کسب و کارها با API های باز شده به زبان مشترک برسند. این همزبانی کمی زمان می برد، ما به شدت در این حوزه نیاز به تجربه موفق داریم تا بقیه از آن درس بگیرند. این باید در نقاط و مراکز توجه سازمانی باشد که در ارائه این خدمت موفق بودند. شاید نتوان از ابتدا به ۱۰۰ رسید اما این تجربه‌های موفق باید تکثیر شوند. »

همچنین فرهاد اینانلوئی در خصوص لزوم رفتن بانک‌ها به سمت بانکداری باز گفت:« بانک ها به سمت تعامل با فین تک ها رفته اند چرا که پذیرفته اند خودشان می‌توانند در سال دو یا سه سیستم طراحی و تولید کنند، در حالی که فین تک ها می توانند سرویس های بسیاری را برای مشتریان ارائه دهند، البته این را هم بگویم، فین تک‌هایی که سرویس های قبلی بانک را ارائه می دهند به خطا می روند، آنها باید خدمات جدید ارائه کنند و نوآوری در کارهایشان حرف اول و آخر را بزند. »

امید ترابی عضو هیات مدیره شرکت توسن گفت:« ما باید روی کلمه خلاقیت و نوآوری تمرکز کنیم تا بتوانیم پیش برویم. کیف پول، خرید شارژ و قبض‌ها دیگر جزو مواردی نیستند که نوآوری به حساب آیند، در این حوزه سال‌ها است افراد و شرکت‌های بزرگ مشغول فعالیت هستند، فین تک‌های جدید باید نوآوری داشته باشند و در حوزه های دیگر فعالیت کنند، بانک هایی که اهل رقابت بودند چون حس کردند فین تک در حال ایجاد تغییر است به سمت آنها رفته اند.

سازمان فاوا شهرداری تهران مالک داده های باز شهری است که می تواند سرویس های انحصاری باشد اما مدتی است این سازمان API را در اختیار استارتاپ ها قرار داده است، داده هایی که در دسترس این سازمان است، رقیب ندارد و آنها نیازی به اشتراک گذاری آن نداشتند، اما این قدم بزرگ را برداشتند تا کسب و کارهای این حوزه جان بگیرند.»

سعید احمدی پویا معاون توسعه کسب و کار دیجی پی در ادامه این میزگرد گفت: «ما در کارمان با مشتری در تماس هستیم، ۵ بانک بزرگ کشور که ۷۰ درصد کارت ها از سوی آنها صادر شده گاهی اوقات حتی نامه های ما را اعلام وصول نمی‌کنند. مثلا یک بانک می گوید علاوه بر ۵۰۰ تومان کارمزد باید خودت هم ۵۰۰ تومان بپردازی. بانک بعدی می گوید من می خواهم اپلیکیشن توسعه بدهم و نمی توانم با شما همکاری کنم، یک بانک دیگر می گوید من امنیت خودم را به خطر نمی اندازم و فقط به شرکت های پی اس پی (شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت) خدمات می دهیم، برای پیشرفت در حوزه فین تک ها باید اعتماد شکل بگیرد».

ارسال نظر