افزایش 224 درصدی صدور گواهی امضای الکترونیکی در سال گذشته

رسانه کلیک - مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد صدور گواهی امضای الکترونیکی در سال گذشته 224 درصد افزایش یافت. به گفته این مرکز سال گذشته ۵۹۰ هزار فقره گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش 224 درصدی صدور گواهی امضای الکترونیکی در سال گذشته

گواهی امضای الکترونیکی تسهیل‌کننده کارهاست

فاطمه جعفری، معاون مرکز میانی عام این مرکز ضمن اعلام خبر راه‌اندازی مرکز راهبری و پشتیبانی گواهی امضای الکترونیکی با خدمات مرکز تماس و سامانه پشتیبانی و ثبت تیکت برای پشتیبانی از متقاضیان و دارندگان گواهی امضای الکترونیکی اظهار کرد: «از ابتدای راه‌اندازی زیرساخت کلید عمومی در کشور، در مجموع بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گواهی امضای الکترونیکی برای کاربران نهایی صادر شده است.»

وی افزود: «با توجه به تلاش‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸ در راستای توسعه کاربری گواهی امضای الکترونیکی و افزایش تعداد سامانه‌های مجهز به زیرساخت کلید عمومی، تعداد گواهی‌های صادر شده برای کاربران نهایی در سال گذشته ۵۹۰ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل رشدی ۲۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.»

به گفته جعفری، مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام در تلاش است تا با ارائه خدمات تسهیل و تسریع‌کننده نظیر صدور نیمه‌حضوری و تمدید غیرحضوری گواهی امضای الکترونیکی، کارها را تسهیل کند.

وی ادامه داد: «سامانه پشتیبانی و ثبت تیکت به منظور ثبت پرسش‌های متقاضیان در فرآیند صدور گواهی الکترونیکی ایجاد شده و به صورت غیرحضوری پاسخگوی سؤالات و ارائه دهنده راهنمایی‌های لازم است. در نتیجه با تسهیل در رفع مشکلات متقاضیان، افزایش رضایت‌مندی کاربران و همچنین امکان رصد مشکلات برای مدیران و راهبران سامانه را فراهم می‌کند.»

مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی دولتی عام چیست؟

مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی دولتی عام، مرکزی است که به طور عام خدمات گواهی الکترونیکی را جهت همه کاربردهای مختلف به متقاضیان ارائه می‌کند. این مرکز موجودیتی است که با مجوز شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور، مجوز صدور گواهی الکترونیکی برای متقاضیان را دریافت کرده و گواهی آن در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۸۶ صادر شده و از همان زمان به‌طور رسمی آغاز به‌ فعالیت کرده است. این مرکز نقش اصلی در توسعه زیرساخت کلید عمومی و کاربردهای آن دارد.

مطابق دستورالعمل اجرایی ساماندهی مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی مصوبه مورخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور، این مرکز تا زمان راه‌اندازی مراکز میانی خصوصی مجاز است علاوه بر مشتریان بخش دولتی به مشتریان بخش خصوصی نیز برای کاربردهای غیردولتی، خدمات گواهی الکترونیکی ارائه کند.

گواهی امضای الکترونیکی

گواهی الکترونیکی چیست؟

گواهی الکترونیکی (Digital Certificate) شناسه دیجیتال یک موجودیت (مانند فرد، نرم‌‌افزار، سازمان و غیره) در تعاملات الکترونیکی است. در واقع همان‌طور که در تعاملات غیرالکترونیکی، کارت ملی یا شناسنامه یک فرد شناسه وی محسوب می‌شود، در تعاملات الکترونیکی گواهی الکترونیکی شناسه فرد (و به طور کلی هر موجودیت) است. در تعاملات الکترونیکی طرفین ممکن است نتوانند هویت طرف مقابل را شناسایی کنند. این چالش می‌‌تواند منجر به برخی محدودیت‌‌ها و مشکلات در این نوع تعامل‌ها شود. مثلاً ممکن است نتوان مانند اسناد کاغذی، اسناد الکترونیکی را نیز امضای دیجیتال و برای دیگران ارسال کرد.

گواهی الکترونیکی رایج‌‌ترین راه‌‌حل مواجهه با این چالش است. یک موجودیت با استفاده از گواهی الکترونیکی خود می‌‌تواند به طرف مقابلش اطمینان دهد که با موجودیت موردنظر خود در تعامل است. برای مثال وقتی فرد یک سند الکترونیک امضا‌ شده دریافت می‌‌کند، می‌تواند از هویت فرد امضاکننده‌ی سند اطمینان حاصل کند.

امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال مفهومی شبیه امضای دستی و اثر انگشت اما با عملکردی دقیق‌‌تر و امن‌تر در دنیای الکترونیک است. امضای دیجیتال مزایای زیر را دارد:

  • برخلاف امضای دستی، دیگران با استفاده از گواهی الکترونیکی فرد می‌‌توانند به سادگی هویت امضاکننده سند را تشخیص دهند، زیرا گواهی الکترونیکی هر فرد شناسه وی است.
  • برخلاف امضای دستی، پس از امضای دیجیتال سند هر تغییری در محتوای سند امضا شده به سادگی قابل تشخیص است. بنابراین امکان جعل یا تغییر اسناد غیرممکن می‌شود. در واقع هر تغییر در سند موجب نامعتبر شدن امضای دیجیتال آن می‌شود.
  • برخلاف امضای دستی که در آن فرد می‌‌تواند امضای خود را روی سند انکار کند، در امضای دیجیتال فرد به هیچ وجه نمی‌تواند امضای دیجیتال خود را روی سند انکار کند، زیرا با استفاده از امضای دیجیتال روی سند و گواهی الکترونیکی فرد می‌‌توان به هویت امضاکننده‌اش پی برد.
  • برخلاف امضای دستی که همیشه ثابت است، امضای دیجیتال هر سند برای آن سند منحصربه‌فرد است. در واقع امضای دیجیتال هر سند مرتبط با محتوای آن سند است. به این ترتیب امکان جداسازی امضای دیجیتال از روی سند به منظور استفاده مجدد روی سندی دیگر یا جایگزین کردن آن با امضایی دیگر امکان‌‌پذیر نیست.
ارسال نظر