آخرین آمار مرکز ثبت دامنه کشوری ایران از دامنه‌های فارسی ثبت شده

رسانه کلیک - پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در آخرین آماری که از دامنه‌های فارسی ثبت‌ شده منتشر کرده است از ثبت بیش از یک میلیون دامنه فارسی در کشور تاکنون خبر داده است.

آخرین آمار مرکز ثبت دامنه کشوری ایران از دامنه‌های فارسی ثبت شده
از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی تا به امروز، تعداد یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۳۹ دامنه فارسی ثبت شده‌است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با بیش از یک میلیون و ۱۹۱ هزار دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد.

دامنه چیست؟

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد.
پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com ،org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.
آخرین آمار از دامنه‌های فارسی ثبت شده
طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۳۹ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۷۸ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد که نشان می‌دهد بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است.
پس از دامنه ir، دامنه co.ir با ۴۰۱۸ مورد، دامنه ایران با ۱۷۰۲ مورد و دامنه ac.ir با ۱۲۷۶ دامنه‌ی فعال هستند. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۵۹۲ مورد، دامنه org.ir با ۲۷۸ مورد، دامنه sch.ir با ۲۵۵ مورد و دامنه gov.ir با ۲۱۲ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۸ دامنه فعال است.
همچنین چندی پیش تست پایداری سیستم DNS دامنه داخلی ir. برگزار و پایداری انتقال دامین‌های داخلی با همکاری اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت و سیار، شرکت ارتباطات زیرساخت و مناطق ۹ گانه رگولاتوری تست شد. در پی انجام تست پایداری DNS و انتقال دامین‌های داخلی، پایداری شبکه بیشتر شده و سرعت بازگشایی سایت‌هایی که روی دامنه ir. هستند بالاتر می‌رود.
ارسال نظر