آخرین مهلت رجیستری موبایل‌واره‌ها | سال گذشته 15 میلیون تلفن همراه فعال شد

رسانه کلیک - آخرین مهلت رجیستری ساعت‌های هوشمند 12 تیر ماه و آخرین مهلت رجیستری و فعال‌سازی PDAها، بارکد اسکنرها و مبدل‌های تلفن ثابت به سیار 19 تیر ماه اعلام شد.

آخرین مهلت رجیستری موبایل‌واره‌ها | سال گذشته 15 میلیون تلفن همراه فعال شد

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: «با توجه به اینکه این زیرساخت در ثبت شناسه‌هایIMEI های دستگاه‌های تجاری محیا بود و با توجه به ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق و بند ح تبصره ۸ قانون بودجه، با هماهنگی ستاد و همکاری وزارت ارتباطات و اطلاعات و جلسه‌ای که دیروز برگزار شد، تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ آخرین تاریخ برای گذاشتن سیمکارت در ساعت‌های هوشمند اعلام شد. یعنی فرد پس از گذاشتن سیمکارت باید با آن فعالیت انجام دهد؛ یعنی مثلاً یک تماس بگیرد.»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: «اگر مردم بعد از ۱۲ تیر خواستند ساعت هوشمند بخرند، باید از طریق کد دستوری ستاره 7777 مربع استعلام اصالت را بگیرند و متن پیامک را با وسیله‌ای که می‌خرند مطابقت دهند تا از اصالت آن مطمئن شوند. در پیامک باید اصالت برند و مدل و نوع واردات مشخص باشد؛ چراکه اگر واردات از طریق مجاری رسمی و شرکت‌های واردکننده باشد، مشمول خدمات پس از فروش است. اگر واردات مسافری باشد، مشمول خدمات پس از فروش نیست.»

نحوه فعال‌سازی ساعت هوشمند تا قبل از آخرین مهلت رجیستری چگونه است؟

طبق این طرح کسانی که از قبل ساعت هوشمند دارند، باید دستگاه را روشن کنند و سیمکارت در آن بگذارند و با آن فعالیتی چون انجام تماس، ارسال و دریافت پیام و ... انجام بدهند تا دستگاهشان فعال شود.

دهقانی‌نیا گفت: «موضوع دیگر مشمول شدن PDAها، بارکد اسکنرها و مبدل‌های تلفن ثابت به سیار از ۱۹ تیر ماه است. به عبارت دیگر ضرورت دارد اگر مردم از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، تا قبل از ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰ در آن سیم‌کارت بگذارند و فعالیتی انجام دهند. این آخرین مهلت رجیستری این دستگاه‌ها است.»

وی افزود: «مردم باید بعد از ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰، هنگام خرید استعلام اصالت را از طریق کد ستاره 7777 مربع انجام دهند و اگر در پیامک اعلام شد که این دستگاه قانونی است، نسبت به ادامه فرآیند خرید اقدام کنند.»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: «توصیه می‌کنیم مردم رویه گذاشتن سیمکارت را موکول به لحظات پایانی نکنند. حتماً استعلام اصالت را هنگام خرید دستگاه بگیرند و اگر پیامک قانونی بودن دستگاه آمد، اقدام به خرید کنند.»

دهقانی‌نیا ادامه داد: «علاوه بر این، با توجه به راه افتادن سامانه گارانتی، گارانتی‌های تقلبی حوزه تلفن همراه قطع شده است. مردم با کد دستوری ستاره 7777 مربع می‌توانند اصالت هر تلفن همراهی را استعلام کنند. اطلاعات شرکت تولیدکننده، شرکت واردکننده و تاریخ آغاز گارانتی برای مصرف از طریق پیامک اعلام می‌شود.»

درآمد 10 هزار میلیارد تومانی دولت از طرح رجیستری

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: «با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در ۳ سال گذشته، سهم ۹۰ درصدی قاچاق از بازار داخل، تبدیل به سهم ۹۰ تا ۹۵ درصدی واردات رسمی و منتج به کاهش ۶.۳ میلیارد دلاری قاچاق در این حوزه شده است. اجرای این طرح نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی‌الحساب برای دولت درآمد داشته است.»

وی افزود: «همچنین با توجه به اینکه این طرح منتج به سهم ۹۵ درصدی واردات رسمی شده، کمک به ثبات نرخ ارز با کاهش تقاضا در بازار آزاد نیز کرده است. زیرا این تقاضا دیگر به سمت تأمین غیررسمی ارز برای واردات قاچاق تلفن همراه نمی‌رود. از سوی دیگر نیز جلوی کالای بی‌کیفیت و غیراستاندارد را گرفته است.»

دهقانی‌نیا گفت:

با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در ۳ سال گذشته، سهم ۹۰ درصدی قاچاق از بازار داخل، تبدیل به سهم ۹۰ تا ۹۵ درصدی واردات رسمی و منتج به کاهش ۶.۳ میلیارد دلاری قاچاق در این حوزه شده است. اجرای این طرح نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی‌الحساب برای دولت درآمد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: «همچنین با توجه به اینکه این طرح منتج به سهم ۹۵ درصدی واردات رسمی شده، کمک به ثبات نرخ ارز با کاهش تقاضا در بازار آزاد نیز کرده است. زیرا این تقاضا دیگر به سمت تأمین غیررسمی ارز برای واردات قاچاق تلفن همراه نمی‌رود. از سوی دیگر نیز جلوی کالای بی‌کیفیت و غیراستاندارد را گرفته است.»

دهقانی‌نیا ادامه داد: «علاوه بر این، با توجه به راه افتادن سامانه گارانتی، گارانتی‌های تقلبی حوزه تلفن همراه قطع شده است. مردم با کد دستوری ستاره 7777 مربع می‌توانند اصالت هر تلفن همراهی را استعلام کنند. اطلاعات شرکت تولیدکننده، شرکت واردکننده و تاریخ آغاز گارانتی برای مصرف از طریق پیامک اعلام می‌شود.»

به گفته دهقانی‌نیا، آخرین مهلت رجیستری تبلت‌ها نیز ۷ تا ۱۰ روز دیگر اعلام می‌شود. در مورد تبلت هم همین رویه باید انجام شود و هرچه زودتر سیمکارت درونش گذاشته شود.

رجیستری موبایل‌واره‌ها در گمرک اجباری می‌شود

سخنگوی گمرک هم اعلام کرد که با تصمیم کمیته راهبری طرح پیشگیری از قاچاق تلفن همراه و تجهیزات دارای سیمکارت، در چهار گام زمان‌بندی شده رجیستری انواع دستگاه‌های دارای سیمکارت در گمرک آغاز می‌شود.

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک کشور اظهار کرد: «ساعت‌های هوشمند، بارکد اسکنرها، مبدل‌های تلفن ثابت به سیار و PDA در دو گام نخست و انواع تبلت در گام‌های بعدی، به محض ورود به کشور همانند تلفن همراه رجیستر می‌شوند.»

وی افزود:

ساعت هوشمند از تاریخ دوازدهم تیر ماه و بارکد اسکنرها، مبدل‌های تلفن ثابت به سیار و دستگاه‌های PDA از 19 تیر ماه شامل رجیستری اجباری در رویه مسافری در گمرکات ورودی خواهند شد.

سخنگوی گمرک تأکید کرد: «بر اساس بند 9 و 10 صورتجلسه سی‌ام خرداد ماه کمیته راهبری طرح پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیمکارت، در رابطه با اجرای پروژه ملی پیاده‌سازی و اجرای فنی سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف شد نسبت به اخذ و ثبت اطلاعات دستگاه‎های همراه مسافران اقدام کند و اطلاع‌رسانی به مسافران را در دستور کار خود قرار دهد.»

لطیفی در پایان تصریح کرد: «رجیستری تلفن همراه مسافری همچنان به قوت خود باقی است.»

سال گذشته بیش از 15 میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور فعال شد

در همین حال سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه از فعال‌سازی بیش از 15 میلیون دستگاه تلفن همراه در سال 99 خبر داد.

محمدرضا عالیا گفت: «در سال ۹۸ مجموع واردات تلفن همراه به کشور ۱۵ میلیون و ۳۸ هزار دستگاه بود که از این تعداد ۱۴ میلیون دستگاه فعال شد.»

وی درباره افزایش واردات تلفن همراه و استقبال کاربران گفت: «افزایش بیش از یک میلیونی واردات تلفن همراه نسبت به سال قبل، به دلیل شیوع کرونا و سوق پیدا کردن آموزش و کسب‌وکار به سمت فضای مجازی بود. محدودیت‌ها و تغییر سبک زندگی افراد باعث شد تا مصرف تلفن همراه در کشور افزایش یابد.»

وی درباره سهم برندهای مختلف از بازار تلفن همراه خاطرنشان‌کرد:

سال گذشته سامسونگ ۵۶ درصد، نوکیا ۱۷ درصد، هواوی ۹ درصد و شیائومی 7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند و رتبه پنجم متعلق به اپل است.

این مقام صنفی یادآوری‌کرد: «پارسال سامسونگ تقریباً ۲ درصد از سهم بازار را از دست داد و شیائومی با رشد خیره‌کننده صاحب ۲۹ درصد سهم بازار شد. اکنون اپل ۶ درصد سهم بازار را دارد و دو برند هواوی با سهم ۶ درصدی و نوکیا با 5 درصد، افت چشمگیری را شاهد بودند.»

گفتنی است در دو سال گذشته نوسان شدید بازار ارز و افزایش قیمت تلفن همراه، تا حدی باعث رکورد بازار این وسیله ارتباطی در کشور شده است. رکودی که تأثیر آن بنا به آمار هم ملموس است و باعث کاهش خرید گوشی‌های گران‌قیمتی چون محصولات شرکت اپل و در عوض افزایش فروش محصولات دیگر شده است.

با توجه به نزدیک بودن آخرین مهلت رجیستری، توصیه می‌شود کاربران فعال‌سازی دستگاه‌هایشان را به روزهای پایانی موکول نکنند.

ارسال نظر