آمار استفاده کاربران از پیام رسان های داخلی، 20 میلیون نفر

طبق گزارشی که از سوی معاونت مرکز ملی فضای مجازی در کمیسیون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی ارائه شد، آمار استفاده کاربران از پیام رسان های داخلی مورد بررسی قرار گرفت.

آمار استفاده کاربران از پیام رسان های داخلی، 20 میلیون نفر

هشتمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی ، عصر روز گذشته با حضور کارشناسان و مسئولانی از اتاق بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. در این نشست نمایندگان اظهارات خود را در مورد کلیات طرح مطرح کردند و همچنین کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی به دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در مورد کلیات پرداختند.

فیلترینگ تلگرام ربطی به طرح حمایت ندارد

رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: «امروز در ادامه بررسی کلیات طرح، ارائه نظرات کارشناسی سایر دستگاه‌ها و نمایندگان بخش خصوصی را خواهیم داشت. همچنین مرکز ملی فضای مجازی در مورد آخرین وضعیت پیامرسان‌های داخلی گزارشی را ارائه و نمایندگان مخالف و موافق اظهارات خود را در مورد کلیات طرح مطرح خواهند کرد.»

وی در این نشست تأکید کرد: «فیلترینگ تلگرام ربطی به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی ندارد؛ طرح هنوز تصویب نشده و نباید نگران بود.»

جالب است بخوانید: ممنوعیت نام تلگرام، توییتر و یوتیوب برای ناشران دیجیتال!

آمار استفاده کاربران از پیام رسان های داخلی

در ادامه امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ سیاست‌ها و اقدامات پیام‌رسان‌ها در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: «از سال ۹۷ تاکنون که فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی به صورت ویژه و با حمایت‌های خاص شروع شد، با افت و خیزهایی همراه بوده است.»

وی با اشاره به اطلاعات آماری پیام‌رسان ایتا افزود: «تعداد کاربر ثبت‌نام شده در ایتا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است.»

خوراکیان ادامه داد: «همچنین اطلاعات تعداد کاربران ثبت‌نام شده در پیام‌رسان سروش پلاس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. تعداد کاربر ثبت‌نام شده در پیام‌رسان بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه آن ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر برآورد می‌شود. تعداد کاربر ثبت‌نام شده در پیام‌رسان گپ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند.»

معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: «بر اساس برآوردهای ما با حذف کاربران مشترک، حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر یونیک از مجموع این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند که به تناسب وضعیتی که در سرویس‌دهی پیام‌رسان‌ها داریم، عدد خوب و قابل توجهی است.»

وی افزود: «تجربه ثابت کرده وقتی سرویس داخلی خوب فعال می‌شود و ارائه خدمت می‌کند، با اقبال قابل توجه کاربران مواجه می‌شویم. در نتیجه این پیش‌فرضی که برخی مطرح می‌کنند اقبال مردم از سرویس‌های داخلی بالا نیست، پیش‌فرض درستی نبوده و ما معتقدیم بیش از ۷۰ درصد مردم زمانی که سرویس داخلی خوب و با خدمات راحت و مناسب ارائه می‌شود، اقبال قابل توجهی به آن‌ها خواهند داشت.»

آمار استفاده کاربران از پیام رسان های داخلی

به گفته خوراکیان در شرایطی سرویس‌های مسیریاب در کشور فعال شدند که سرویس خارجی همه بازار را کسب کرده بود و در داخل 2 سرویس اصلی بسیار خوب توانستند سرویس‌دهی را به سطحی برسانند که نیازی به سرویس خارجی نداشتیم و بدون اینکه از ابزار فیلتر محدودسازی سرویس مسیریاب خارجی استفاده شود، سرویس‌های مسیریاب داخلی توانستند موفقیت لازم را کسب کنند و اکنون از آن‌ها استفاده می‌شود.»

وی در ادامه میزان ترافیک مصرفی سرویس‌های اینترنت و IXP پیام‌رسان‌ها در مرکز داده شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد.

ارسال نظر