اجرای طرح هوشمند مالیات بر درآمد به درخواست رییس سازمان امور مالیاتی منتفی شد

رسانه کلیک -  در جلسه 19 شورای اجرایی فناوری اطلاعات طرح اجرای مالیات بر درآمد به رغم موافقت وزیر اقتصاد به درخواست رییس سازمان امور مالیاتی از مصوبه حذف شد.

اجرای طرح هوشمند مالیات بر درآمد به درخواست رییس سازمان امور مالیاتی منتفی شد
در جلسه 19 شورای اجرایی فناوری اطلاعات، ماده پیشنهادی که سابقا در این شورا مطرح شده بود مبنی بر تدوین و ارائه برنامه اجرایی، حقوقی و فنی مالیات هوشمند بر مجموع درآمد به مراجع ذیربط و دبیرخانه شورا، به رغم موافقت وزیر اقتصاد به درخواست رییس سازمان امور مالیاتی از مصوبه حذف شد.
مالیات بر درآمد نوعی مالیات است که توسط دولت بر افراد و اشخاص اعمال می‌شود و بسته به درآمد و عواید پرداخت‌کننده مالیات متغیر است و عموماً مقدار این نوع مالیات برابر درصدی از درآمد قابل مالیات‌گیری است. نرخ مالیات با افزایش درآمد قابل مالیات‌گیری تغییر می‌کند. نرخ‌های مالیات ممکن است بسته به نوع یا خصوصیات مالیات پردازنده متغیر باشد.
در ایران به دلیل عدم وجود این نظام مالیاتی، درآمدهای مالیاتی دولت به درآمدهای ناشی از مالیات بر سود شرکت‌­ها، مالیات بر ارزش افزوده و وضع عوارض واردات وابسته است.
اجرای نظام مالیات بر درآمد افراد در کشور می‌‌تواند علاوه بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و فراهم کردن امکان کاهش مالیات بر سود شرکت‌ها و در نتیجه افزایش توان رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی، نقش مهمی در بهبود وضعیت تولید و اشتغال داشته باشد. علاوه بر این نظام مالیات بر درآمد افراد باتوجه به حمایت از اقشار کم درآمد جامعه از طریق اصلاح کارکردهای توزیعی نظام مالیاتی تحت عنوان نظام حمایتی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی آثار مثبت توزیعی را نیز به همراه خواهد داشت.
ارسال نظر