احتمال حذف کامل رجیستری گوشی از مبادی ورودی

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، طی بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با رجیستری گوشی تلفن همراه و بازدید وزیر اقتصاد مقرر شده با تشکیل کارگروهی در رابطه با حذف عملیات رجیستری در مبادی ورودی گمرک و انجام غیرحضوری آن تصمیم نهایی اخذ شود.

احتمال حذف کامل رجیستری گوشی از مبادی ورودی

مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، در رابطه با بازدید امروز (شنبه) وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام خمینی توضیحاتی ارائه کرد که دستور اعمال تغییراتی در مورد فرآیند رجیستری از جمله آن است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وزیر اقتصاد در محل انجام فرآیند رجیستری گوشی تلفن همراه مسافران ورودی حاضر شده و در جریان مسائل مربوطه قرار گرفت، گفت: «مقرر شد ضمن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، فرآیند رجیستری به طور کامل از مبادی وروی گمرک حذف شده و کاملاً غیرحضوری انجام شود.»

به گفته ارونقی، با دستور وزیر اقتصاد مقرر شد به زودی کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و با بررسی ابعاد موضوع، سازوکار حذف رجیستری از مبادی تعیین شود.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر هر مسافر می‌تواند همراه خود یک گوشی تلفن همراه بیاورد، افزود: «بعد از اعمال تغییرات در فرآیند رجیستری، از سال گذشته تاکنون این‌گونه بود که مسافر در هنگام ورود و قبل از خروج از مبادی ورودی، باید اطلاعات اولیه تلفن همراه را ثبت می‌کرد که این از سوی گمرک و از طریق بارکدخوان در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گرفت و مابقی فرآیند غیرحضوری بود. با این حال طی بررسی‌های صورت گرفته از سوی گمرک ایران به این نتیجه رسیدیم که موضوع در کارگروهی مطرح و با توجه به دستور وزیر اقتصاد بر حذف فرآیندهای زاید، همین فرآیند نیز از مبادی وروی حذف شود.»

وی یادآور شد که با اجرایی شدن این تصمیم، هر مسافر بعد از ورود به کشور بدون ارائه مشخصات در گمرک، مانند رویه قبلی یک ماه فرصت دارد تا با ورود به سامانه نسبت به رجیستری اقدام کند.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: هزینه رجیستری آیفون ۱۲ چقدر است؟

این مقام مسئول در گمرک ایران تأکید کرد که همچنان هر مسافر می‌تواند یک گوشی با خود آورده و با هر پاسپورت و کد ملی فقط یک گوشی رجیستر خواهد شد.

فرآیند رجیستری تلفن همراه از سال گذشته تاکنون طی چند مرحله دستخوش تغییر شده است؛ به طوری که از نیمه مهر ماه ۱۳۹۹، با تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مربوطه، انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت حضوری انجام می‌شد اما تشکیل صف‌های طولانی و معطلی فراوان موجب اعتراض زیاد مسافران شد. در عین حال گمرک ایران نیز به دلیل ازدحام جمعیت با مشکلاتی مواجه شده بود که در مجموع در شرایط کرونایی موجود، امکان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فراهم نبود و این طرح به عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ منجر شده بود.

بر این اساس معاون فنی گمرک ایران در آذر ماه در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا، با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که با توجه به تبعات رویه حضوری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلام‌های سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود. به دنبال آن مقرر شد از اول دی‌ ماه سال گذشته رجیستری به صورت غیرحضوری انجام، ولی ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام شود.

ارسال نظر