از داوری عجیب جشنواره وب و موبایل تا حمایت ارگان های دولتی

رسانه کلیک - نامزدهای جشنواره وب و موبایل ایران در حالی معرفی شدند که انتقاداتی در رابطه با داورهایی که سایت و اپلیکیشن خود را ثبت کرده بودند از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

از داوری عجیب جشنواره وب و موبایل تا حمایت ارگان های دولتی

جشنواره وب و موبایل ایران پس از هفت شهر با شعار ایران فقط تهران نیست؛ به ایستگاه پایانی یعنی رای گیری داوری رسید.

شورای داوری این جشنواره پس از 2 روز بررسی و تصمیم گیری در رابطه با سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ثبت نام کننده در نهایت دیشب نامزدهای نهایی را از 56 گروه 12 تایی انتخاب کرده و از هر گروه 5 نامزد را معرفی کردند و قرار شده است 5 تیم نهایی در 24 و 25 بهمن در اختتامیه این جشنواره معرفی شوند ( نامزدهای رای‌گیری پایانی جشنواره وب و موبایل سال 98 اعلام شد ).

اما اگر از زاویه انتقادی به این جشنواره نگاه کنیم؛ در رابطه با سایت و اپلیکیشن‌هایی که در راس آنها داوران وجود دارند کمی تا قسمتی سوالات و ابهاماتی وجود دارد. جشنواره‌ای که کل ایران، سایت و اپلیکیشن‌ها سراغش می‌روند، آیا نباید قید حضور سایت و اپلیکیشن‌هایی که داوران حاضر در شورای داوری در راس آن قرار دارند را بزند.

حضور تیم‌هایی که حاصل تلاش داوران شناخته شده اکوسیستم هستند در جشنواره و بالطبع بالا آمدن این سایت و اپلیکیشن‌ها به عنوان نامزدهای جشنواره سوالات زیادی را ایجاد می کند که همراه با نقد فراوان است.

انتقاد اول در این راستا به داورانی است که تیم های خود را راهی شرکت در این جشنواره می‌کنند. آیا نباید زمانی که در این حشنواره به عنوان داور حاضر می شوید، قید حضور سایت و اپلیکیشن های خود را بزنید؟ اعتبار شما به عنوان یک داور؛ به داوری کردن شماست و زمانی که سایت شما در این جشنواره حاضر می‌شود قطعا علاوه بر رای شما؛ رای چند تن از داوران نزدیک شما را نیز در پی خواهد داشت.

دومین انتقاد به داورانی است که به عنوان داور در این جشنواره به حضور سایت و اپلیکیشن های سایر داوران اعتراض و واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. چرا داوران این جشنواره با این موضوع کنار می آیند؟ از داوری که قرار است میان هزاران تیم داوری کند؛ کمترین انتظار می تواند این باشد که مساعدتی در این زمینه از خود نشان نداده و راضی به حضور تیم های داوران نباشند.

سومین انتقاد راهی بنیانگذاران این جشنواره می شود! آیا نباید بنیانگذاران و کسانی که در راس کار قرار دارند نسبت به این موضوع قوانینی وضع کنند و دو گزینه پیش روی داوران قرار دهند؟ دو گزینه‌ای که انتخاب نهایی با خود داوران باشد؛ یا کرسی داوری در جشنواره یا شرکت به عنوان شرکت کننده. در نهایت این خود داوران باشند که نسبت به این موضوع تصمیم گرفته و انتخاب سخت را انجام دهند. احتمالا کمترین انتظار از کسی که روی کرسی قضاوت و داوری می نشیند این است که یک گزینه انتخاب کند آنهم داوری این جشنواره.

در نهایت آخرین انتقاد ما به اجازه‌ای است که از طرف دبیر جشنواره نسبت به حضور تیم های داوران در این جشنواره داده شده است. یکی از افرادی که همیشه حامی کسب و کارهای آنلاین بوده و در این زمینه کمترین انتظاری که از او به عنوان حامی کسب و کارها و نماینده اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی داریم، در این نکته خلاصه می شود که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از داوران بخواهد یکی از دو گزینه داوری و یا شرکت کنندگی را انتخاب و در جشنواره حضور داشته باشند.

متولیان و حامیان جشنواره با حضور وزیر و اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشوری حمایت می‌شوند با این حال در این خصوص هیچ اقدامی انجام داده نشده و این روند سال هاست ادامه دارد. آیا به این بلوغ نرسیده ایم که حداقل زین پس قید حضور برخی از سایت و اپلیکیشن هایی که حاصل کار داوران است را بزنیم و راه را برای تازه نفس های این صنعت باز کنیم تا با سایت و اپلیکیشن خود دیده شوند؟

در نهایت اینکه از برگزار کنندگان و داوران تیم جشنواره دعوت می کنیم در این چالش شرکت کرده و نظرات خود؛ انتقادات و پیشنهادات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارند تا به عنوان رسانه شفافیت را ضمیمه کار کرده و برای رفع ابهام از تمام این سوالات انعکاس دهنده صحبت‌های آنان باشیم.

ارسال نظر